Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 874 ggr
Karmatarerskanise
0

Endast blötmat

Jag vill ge mina katter endast blötmat. Med Gimli är det inga problem. Saphira däremot Äter inte köttet utan slickar bara i sig vätskan. Även om jag mosar det helt så lämnar hon moset kvar, hur hon nu lyckas med det.

Hon äter endast torrfoder. Inget godis eller kyckling.

Hur gör jag?

[HundochKatt]
1

Uteslut torrfodret helt alt. Smula sönder det och toppa blötmaten med det. Du kan ju också prova med Barf för att se om katten föredrar rå föda framför blötmaten (Mush vaisto cat finns ju nu). Portionsutfodra.

Splatter
0

Kanske testa annat fabrikat av blötmat? Eller kanske testa Mush?
Min katt äter Mjau eller Bozita i nödfall, men så länge han kan undvika det så vill han inte äta det. Nötkött vägrar han, då svälter han hellre.
Gourmet och Sheba smaskar han i sig så fort att han sväljer alldeles för mycket luft, men han äter glatt maten iallafall. Så han får de sorterna utan fisk och utan nötkött de dagarna jag glömmer att ta ut Mush-bollar eller när han verkar extra hungrig utöver Mush. 

Mjau och Bozita har jag slutat köpa för jag måste ändå slänga hälften då han inte äter och det kan inte stå framme hur länge som helst.

Karmatarerskanise
0

Jag ger Bozita och kan inte byta eftersom Gimli får diarré då.(vill inte ge annat heller eftersom det innehåller saker jag inte vill ge) Får testa smula ner torrfoder i Saphiras mat.

Fungerar inte det får jag fundera på mush.  Men jag vet ju att Gimli kommer få diarré och det fastnar i pälsen och sprids i lägenheten.

kattöga
0

Jag brukar toppa blötmaten med några få godisbitar ifall honkatten är kinkig med maten. Får hon bara smak på godisbitarna så äter hon oftast upp blötmaten av bara farten också. Däremot tar jag bort godisbitarna om hon fortsätter att "kinka" så att dom inte blir liggande  när dom blivit blöta.

För henne funkar det bättre att lägga hela godisbitar, som hon känner igen till utseendet också (och är hennes favoriter förstås).  Emellanåt får hon för sej att viss blötmat inte är gott längre. Nya Mjau äter hon gärna (aldrig gamla Mjau), utom oxkött…. 

Hankatten äter blötmaten utan problemos.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[helga21]
0

Förvisso få mina både blötmat och torrfoder men jag känner igen det där med att slicka av blötmaten.

Kutterkatt
0

Min kisse gör precis likadant! Skickar i sig "såsen" men äter inte bitarna. Hon verkar dock ha svårt att dels få in dem i munnen men även att tugga för får hon in det eller om jag matar henne ramlar det oftast ut igen. Hon är perser och har underbett. Hon verkar dock inte så intresserad överhuvudtaget, gillar mest sin Acana…

Kutterkatt
0

Slickar i sig skulle det stå såklart…

Karmatarerskanise
0

#6 om du mosar då?

Min perser äter ALLT. Min exotic bara torrfoder.