Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2172 ggr
Rainee
0

Min katt löper hela tiden!

Hej! Min katt löpte för några veckor sedan och sen slutade hon i ca 1-2 veckor och då trodde ju jag att det var över, men nej. Hon började löpa igen i ca en vecka och sedan slutade hon i 1-2 veckor igen och nu har hon börjat igen! Varför blir det såhär? Innan har hon bara löpt en vecka och sedan slutat och så har det gått en lång tid innan nästa gång, men nu skiftar det mellan att komma och försvinna. Nöd dags att sterilisera?

Stallmima
4

Ja det är bara att kastrera bums  👍

Fridaaaa
6

Kastrera är att rekommendera :) Ej sterilisera

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
7

Ska katten inte gå i avel är det bäst för den att bli kasterad. Boka omgående en tid för det. Katter kan löpa ofta och länge vilket inte alls är bra för dem.

Stolt ägare till tre La permer

Aleya
2

Så är det då katten inte kastreras eller går på p-piller . Så kastrera henne

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Scorpio97
6

Man steriliserar inte katter längre, för då fortsätter dom löpa samt att det finns en risk att det växer igen och att katten då blir dräktig, eftersom man inte tar bort allt. Man kastrerar alltså katter, både honor och hanar.

Helst ska man kastrera innan könsmognad, för då slipper man problem med löp. Man kan numera kastrera från 12 veckors ålder om man hittar en veterinär som är trygg med det. Katter har olika löpbeteenden och löper olika ofta och länge, precis som att vi människor kan ha väldigt olika menscyklar. Det är inget ovanligt att katten löper väldigt ofta, även om det normalt sett brukar vara så på våren.

Men ja, du bör helt klart kastrera henne så fort som möjligt. Vissa veterinärer vill inte kastrera under löp, så fråga om det när du ringer och beställer tid. Du kan i så fall då ut p-piller till henne så att löpet avbryts så hon kan kastreras.

//Jessie

Rainee
0

Okej! Tack, jag visste inte att man kastrerade enbart nu, så det bör jag göra! Hon är nu ca 4 år så det är lite för sent för att kastrera innan könsmognad, men det kanske går bra ändå? Någon som har en aning om vad det brukar kosta? Det jag har hört är att det ligger runt tusenlappen men vet inte säkert. Självklart ska jag ringa och höra med veterinären för det är väl olika hos olika veterinärer, men kanske finns ett ungefär att gå efter?

Fridaaaa
1

#6 Ja det går utmärkt ändå :)
Ligger på 800-1200 kr ungefär.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
1

Det har kostat ca 1100kr för två av mina katter

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Scorpio97
4

Ja, det går såklart att kastrera senare i livet också, men det är bäst att göra det innan könsmognad. Här kostar det 1500 kr för hona, men det verkar kunna variera en del. 

Är hon ID-märkt? För tatuering krävs det att katten är sövd, så det kan vara en bra sak att göra i samband med kastreringen. Man kan även ID-märka via chip, då behöver inte katten vara sövd. Det skadar inte att ha båda. Ett chip försvinner inte på samma sätt som tatueringen förr eller senare gör, men en tatuering är mer synlig, man måste inte ha veterinär för att kolla den och alla vet inte att man kan chip-märka katter och tänker därför inte på att kolla det.

//Jessie

Rainee
0

Okej, de priserna ni listar är inte farliga alls :) Tror ej hon är chippad eller tatuerad, det var min mamma som köpte katten så jag är inte säker. Med tanke på att hon är innekatt så behöver man väl inte ID-märka eller? :o

Maria
7

#10 Innekatter kan rymma. Min ene katt var på rymmen en halv natt och jag gick ute och letade. Han är på chippad och tatuerad och innekatt men som sagt så kan det hända ändå.

/Maria

Rainee
0

#11 Ja men vi bor i ett radhus, så det blir lite svårare då hehe..

Scorpio97
7

#10 Innekatter kan också smita ut, det finns massor av fall där det hänt. Om man har hantverkare hemma som råkar lämna dörren öppen, när man ska till veterinären och transportburen råkar gå sönder osv. Vågar du ta risken att du och katten aldrig, aldrig någonsin kommer hamna i en situation där hon kanske hamnar på egen tass utomhus?
Så ID-märk! Tatuering ser du om hon har i någon av öronen, det är en "kod" med siffror och bokstäver. Chip kan du be veterinären kolla när du är där.
Och glöm inte att registrera ID-märkningen sen! Både SKK och Sverak har register om jag minns rätt.

Vet du om hon är vaccinerad? Det är också viktigt, även om det är en innekatt.

//Jessie

Maria
0

#12 Vi bor också i ett radhus😉

/Maria

Ominous
3

Alla katter bör ID-märkas. Hon kan lätt råka rymma, vad som helst kan hända. 

Vetrinären kollar upp om det finns ett chipp innan hen sätter ett. Men ett chipp har väldigt lite betydelse om det inte är registrerat, så de bör kollas över oavsett om det finns.

En vän till mig har en okastrerad honkatt som löper till och från, och har nu börjat kissa inne. Både i sängen och på golvet. Det är väldigt jobbigt för katter att löpa, och det är inget ovanligt att det börjar protestera och kissa inne. Oftast kan man få bort beteendet vid kastrering, men det är inte helt säket. Bara för att katten inte kissar inne nu, betyder inte det att den inte kommer börja.

Därför man alltid ska kastrera honkatter så ungt som möjligt. Det behöver inte vara 12veckor, men iallafall runt 6mån. Jag skulle aldrig ha en okastrerad katt som är äldre än 7mån, hona som hane, innekatt som utekatt. Det är aldrig lämpligt(bortsett från avel).

I wish I could write as mysterious as a cat

Rainee
2

Okej, nu blir jag lite uppskrämd, får ta och prata med morsan om detta! Det känns som att jag nästan är den enda som bryr mig väldigt mycket om dem. Innan jag hade köpt klösmöbler hade de ingenstans att klösa förutom på möblerna. Min mamma tyckte bara det var onödigt att köpa klösträd, men det tror jag inte. Det har blivit väldigt svårt att få de att börja använda klösträden nu men ena katten har börjat klösa lite på dem. 

Hon var vaccinerad när vi köpte henne, men vi har inte vaccinerat henne efteråt.

Scorpio97
1

Man bör vaccinera varje år (varje år för kattsnuva samt var tredje år för kattpest), så om ni har haft henne mer än ett år är det bra att boka en veterinärtid för det också. Man kan inte vaccinera samtidigt som man kastrerar, men jag är osäker på hur lång tid det behöver vara emellan. Men det vet ju veterinären (: 

Känner igen det där med att vara den enda som bryr sig. Det är väldigt mycket som min mamma tycker är "onödigt" gällande katterna som jag fått övertala henne gällande.

//Jessie

Rainee
1

Okej, tack för råden! Är det dyrt att vaccinera då? För min mamma har inte världens bästa ekonomi, trots att jag erbjuder mig att hjälpa till att betala. Jag blir orolig så fort något är annorlunda med katterna men min mamma kommer bara med massa dåliga ursäkter för vad det kan bero på.. Lite tråkigt då hon har det största ansvaret för dem, jag har ju bara mitt studiebidrag så det blir svårare för mig att ta ansvar :/

Ominous
7

Jättefint av dig att du visar ansvarstagande mot din mammas katt, trots att det är hon som är den vuxna och borde faktiskt ha koll på detta. Det är bland de bästa karaktärsdragen man kan ha enligt mig!

Din mamma verkar tyvärr inte så insatt, eller "tillräckligt" engagerad. Det är tyvärr inget ovanligt bland kattägare, unga som gamla. Förr brukade man knappt vaccinera eller kastrera/sterilisera, och din mamma sitter nog kvar i det tänket. Det hon måste inse är att tiderna förändras och mer information kommer in.
Katt är ingen grej man bara skaffar hur som helst, det är en levande varelse med känslor och personlighet. :)

Det enda du kan göra är att läsa på mycket och visa henne, denna tråden är en bra start. Stå på dig och visa att du är insatt och att du vet att du har rätt, tillslut kommer nog att ge sig, oavsett om det bara är för att få tyst på dig ;)

Okastrerade honkatter löper risk att få cancer och infektioner i livmodern, och det är varken roligt eller billigt. Du kan ju berätta detta för henne!

Lycka till!

I wish I could write as mysterious as a cat

[Daisy-Moa-Elsa]
2

#18 tror vaccinationer kan skilja sig lite i pris, jag betalar  iallafall i Stockholm 350 kr.  Vissa veterinärer ger rabatt om man har flera katter som vaccineras

Glöm inte heller när ni chippat/ id märkt med tattuering att anmäla det till antingen SKK eller en organization till som finns som alternativ men det står tvärstill just nu. Nån annan som hoppar in och säger vad jag menar utan att just nu lyckas komma på det? En märkning är inget värt om man inte registrerar det och många tror att veterinären gör det, vilket mig veterligen de inte gör (finns säkert undantag)

Rainee
1

#19 Åh tack, va gulligt! Ja, det är ju mina katter också då jag bor och umgås med dem men mamma är ju den med störst ansvar.. Jag ska berätta det för henne, men hennes problem är lite att hon säger att något måste göras men sedan skjuter hon undan på det hela tiden.. Så jag får försöka att stå på mig lite där! 

#20 Okej, det var ju inte så farligt heller med tanke på att det bara är en gång per år det behövs, ska höra lite med veterinären! :)

kattöga
1

Med tanke på att din mamma inte riktigt vill ta ansvaret för kattens hälsa och inte "den bästa ekonomin" (som inte tillåter en större buffert) så undrar jag om ni har katten försäkrad? 
Om ni inte har försäkring, så skaffa en så snabbt som möjligt, för eventuella framtida sjukdomar eller olyckor. En veterinärförsäkring gäller inte för kastrering, vaccinering osv, men om katten blir sjuk eller råkar skada sig på nåt sätt så är det lönt att ha en försäkring. För veterinärbesök kan bli "vansinnigt dyra"…..

Vilken tur för både katten och din mamma att dom har dej! 🌺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

ElisabethB
1

Har inte läst allt. men om du/ni inte vet om hon är chippad eller ej så kan man be veterinären att kolla när man kommer.

Jag tror jag betalade ca 1000 kr för veterinärbesiktning, chipmärkning och vaccinering för mina två katter. (Kompispris) Joannas kastrering betalade jag 950 kr för om jag minns rätt inkl tatuering. (ordinarie pris)

Om det inte har nämnts så registrera kattens idmärkning i SKK (djur id - kostar 130 kr+ porto) och Sveraks idregister (kostar bara portot).

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Rainee
1

#22 Jag tror inte vi har katten försäkrad tyvärr :( Mamma har svårt att inse att något kan hända eller liknande.. Aw, tack, jag är glad att jag har dem 🌺

#23 Tror inte hon är chippad, men kan höra med veterinären om det :)