Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1386 ggr
Boschkis
0

Flytta med utekatt

Ni som flyttat med en utekatt, hur gör ni? Hur länge håller ni dem inne innan de får börja gå ut i nya hemmet? För två månader sedan flyttade jag och min katt, en hona på 5 år som är rätt rädd av sig och har tidigare i stort sett bara gått ut för att göra sina behov och har inte varit mycket längre bort än tomtgränsen. Under dessa två månaderna har vi varit ute en hel del i sele vilket har gått rätt bra. Vissa gånger har hon bara sprungit bort från huset utan något intresse i att nosa på omgivningen och det är ett beteende som gör mig osäker på om jag vågar släppa ut henne. Ibland har hon även försökt krypa under bilar och stugar, vilket även det oroar mig, att hon skall lägga sig och trycka någonstans. Kan även säga att många promenader har gått bra, hon har nosat och strukit sig runt huset och vart lugn samt hittat till sin dörr när hon blivit rädd. Skillnaden mot förra hemmet är att hon nu vill gå på större område. Vi har nu installerat en kattlucka som fortfarande är låst och den sätter hon sig och krafsar på när hon är nödig men ger snabbt upp och går på sin låda. Annars har hon inte visat några tendenser till att egentligen vilja gå ut så det är ingen jobbig katt att hålla inne men det hade vart skönt att ha luckan öppen så hon kan gå in och ut som hon vill. Eftersom min förra katt aldrig kom tillbaka vid förra flytten är jag lite extra nervös denna gången. Vad tror ni, räcker två månader i sele eller behöver jag ha henne inne längre? Förstår att det kan ta lite längre tid med en rädd och nervös katt och jag kommer inte tvinga ut henne utan öppna luckan när hon visar att hon vill ut och följa med henne första gången. Då vi även har en femåring i familjen som springer in och ut med kompisar hade det vart skönt att få det att funka då det är lite svårt att kräva att barnen skall passa så inte katten smiter ut. Så ni som har vana av att flytta med utekatter får gärna dela med er av era tips och erfarenheter :) kan tillägga att vi har flyttat 7 mil så vi är inte nära hennes gamla marker.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Karmatarerskanise
3

Om du kan ha henne inne så ha henne inne.

Maria
7

Du har redan förlorat en katt och denne katten lägger sig gärna under bilar????

Jag förstår inte att du ens tänker på att släppa henne på egen hand.

/Maria

Valkyrija
2

Låt henne vara inne :) Jag skulle personligen aldrig våga ha mina katter som utekatter av anledningen att det finns så många faror och sjuka människor. 

Man brukar dock säga att det ska gå 2 veckor innan man släpper ut katten vad jag har hört men som sagt, jag har ingen erfarenhet av utekatter 🙂

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Boschkis
2

#2 ja jag har förlorat en katt men jag har även flyttat med många katter som det inte har varit några problem med, men dem har varit mycket tuffare i sig och kunnat gå ut efter bara någon dag. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att flytta med en mer rädd katt som denna är, men jag förstår att det tar längre tid för de att komma till ro. Vad som inte framgick tydligt i mitt inlägg var att det var under de första promenaderna hon ville gömma sig eller bara springa. Nervös katt i ny miljö, inte så konstig reaktion enligt mig. De senaste 3-4 veckorna har hon då blivit lugnare och lugnare ute, hon stryker sig runt huset, går och luktar på saker och hittar till sin dörr när hon vill hem så hon verkar veta vart hon bor. Jag bad om tips och frågan var om det räckte eller om man borde gå med henne mer. Hon verkar känna sig hemmastadd i nya huset. Det enda som oroade mig är att hon vill gå på så stort område då jag är van att hon håller sig på tomten. Hon har klarat sig på egen hand i fyra år i vårat förra hus så ja jag kommer släppa henne på egen hand även här. Det märks tydligt att hon vill kunna göra sina behov ute. Frågan var när.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Boschkis
2

Nu har hon vart utekatt i fyra år och trivs med det, och jag personligen tycker att katter skall vara ute. Vi bor även långt ut på landet med få grannar, som jag känner allihop så risken är inte så stor att någon sjuk människa hittar ut hit. Jag kommer inte göra henne till en innekatt men inte heller tvinga ut henne när hon inte vill, därav att hon alltid haft kattlucka. Så tips om att fortsätta hålla henne inne undanbedes vänligen och så kan de som har erfarenhet eller tips som kan underlätta för hennes anpassning till nya hemmet gärna skriva :)

Karmatarerskanise
4

#5 Testa då inne på utekatter. Här är de flesta väldigt måna om att katter inte ska släppas fritt utomhus av väldigt goda anledningar.

Boschkis
2

Ni får ha vilka goda anledningar ni vill, den diskussionen tänker jag inte ta. Men eftersom det här är katter.ifokus och inte innekatter.ifokus tänkte jag att det kanske fanns någon här som flyttat med sin katt.

Karmatarerskanise
3

Jag bara tipsar om en sajt som passar bra. Tror du får mer svar du är ute efter där eftersom de flesta där har utekatter :)

[HundochKatt]
0

Om hon absolut vill gå ut så följ gärna med henne ut, åtminstone första gångerna. så hon blir helt trygg med var hon bor och omgivningen. För övrigt kan en katt vandra många, många mil om den inte trivs med nya stället. 7 mil är alltså ingenting för en katt att vandra.

Boschkis
1

#8 jag har lagt ut där nu med, tack för tipset! #9 att en katt kan vandra långt är jag medveten om, menade mer att risken inte är så stor att hon råkar springa på bekanta marker här som leder henne tillbaks till förra hemmet :) hon verkar som sagt ha gjort sig riktigt hemma här Menar du första gångerna utan selen? Då hade jag tänkt vara med, jag kände mig mer osäker på om hon är redo för det. Eftersom hon är lite rädd av sig vet jag inte om jag hinner få tag i henne utan selen om det skulle behövas.

[HundochKatt]
1

Då skulle jag fortsätta med sele ett bra tag till.

[VinterMaran]
4

Tack för tipset om utekatter i fokus!hade helt missat att det fanns. Vilket trevligt forum det verkar vara!jag flyttar genast dit:)

Katthemsmatten
2

På din beskrivning låter det inte som om din katt har så stort behov av att vara just utekatt. Håll henne inne och se hur det går. Vill hon gå ut så bör du vara med henne väldigt länge. 2 månader är inte så lång tid att lära sig var "hemma" och tryggheten finns om man, som du beskriver henne, är en litet mer räddhågsen individ. Risken är överhängande att om hon blir skrämd kommer hon bara att fly rakt ut och sedan inte kunna söka sig vare sig till nuvarande hem eller i riktning mot det gamla.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[LoveUnite]1
1

Min katt var inne i ca 2-3 månader innan han fick gå fritt. Då var vi även ute mkt i sele innan dess. Jag tog och gick med honom små rundar där jag tyckte det var tryggt och nära hem och han fick gå med ut från byggnaden, rundan och tillbaka in i porten i byggnaden, så han skulle lära sig vilken byggnad vi bor i.

Nu har han varit ute a 1,5 månad och so far so good. 
Alltså han kommer hem varje dag, jag har hund så vi brukar släppa ut han sista rundan och hämtar hem honom på morron rundan.

Är han inte där så får han vänta tills jag går ut nästa gång med hunden.

Det är alltid nervöst och läskigt att släppa dem helt lösa när man flyttat, men någon gång måste man testa, annars är det bara att ha katten inne.

Katthemsmatten
2

#14 Är katten ute hela natten utan möjlighet att kunna komma in och få skydd från väder och vind och ha tillgång till mat?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[LoveUnite]1
2

Självklart, och han är inte kastrerad, öronmärkt, vaccinerad eller avmaskad heller. 🤪

Det finns skjul och buskar i området.. Om han blir hungrig under natten kan han alltid jaga. Han får mkt mat hemma, han hinner få ner frukost och middag innan han går ut.

Han har ett helt natur reservat att härja omkring i.

Vid storm och kyla och ösregn  hålls han inne annars hämtar jag självklart in honom.

Jisses! 🤦‍♂️

kattöga
0

#14 o #16 😮😡 Du måste driva med oss, eller hur!? 🤔

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[LoveUnite]1
2

Åhh nej jag är helt allvarlig. 😊

Han får inte mat någonsin, varför slösa pengar på mat, veterinär på en värdelös katt, därför jag slänger ut honom varje natt för jag älskar inte honom och bryr mig inte om honom.

Jag har försökt träna in honom att gömma sig under bilar och gå fram till onda främlingar.

😴

Jag går också vidare till utekatter.ifokus

Adjöss. 👋

Karmatarerskanise
3

#18 Dina kommentarer visar att du inte har någon koll på verkligheten.  Gå du med din sarkasm.