Kissande katt
Har en katt som kissar där han inte ska, oftast på samma ställe. Har testat feliway i ca 2 veckor och verka ej fungera. Vill har tips på andra medel att testa. Han verka vara lite nervös men lite bättre efter ha börjat med feliway. Använder toa-lätt i lådan, papperspellets. Kisset lukta inte mycket. Han är kastrerad. Dricker ej mer än vanligt. Tack på förhand
En bra start är att läsa denna artikel, den tar upp mycket bra: http://katter.ifokus.se/articles/4d714235b9cb462227057eaa-katter-som-bajsar-eller-kissar-utanfor-ladan?articles-2
Efter veterinärbesök, skulle jag rekommendera att prova en finkornig, lerbaserad och klumpbildande sand istället för toa-lätt.
//Jessie
Kan bara hålla med #1. Byt till finkornig sand, se ti!l att göra rent minst 3 gånger per dygn, ha både öppen låda och täckt (utan lucka som bara stänger in dålig lukt), se till att lådorna står så katten både kan ha koll på omgivningen samtidigt som det ska vara lugnt. Och kolla med veterinär att katten är frisk. Om allt ovanstående är uppfyllt och katten frisk men fortsätter kissa fel, vad har ändrats i hemmet? Ny familjemedlem? Grannar i omedelbar närhet som möblerat om eller renoverar? Ljuden kan störa och stressa.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vill testa nya medel innan jag byter till annat på lådan, se om felet är innehållet på lådan
vars kissar han? Sätt en till låda där och se om de blir bättre.
Har man felkissande katter är det ofta toalådan de är fel på. Det bästa är att byta till finkornig klumpbildande sand med minst 10 cm sanddjup (helst mer). man ska undvika pellets och kristaller i kattlådan om de kissar fel.
#3 Jag antar att du med medel menar någon form av lugnande eller liknande. Är inte det ganska korkat, ursäkta min rättframhet, att istället för att göra det som är enklast och för framtiden bäst byta sand och/eller typ av låda så ska du utsätta katten för medicinering som du inte vet vad för biverkan det kan ha.
Feliway kan fungera, men bara för vissa typer av problem. T ex om en katt känner sig stressad av yttre faktorer som t ex nytt hem, ny katt i familjen. Zylkene ska bara ges under mycket begränsad tid och när man vet vad det är som triggar oron. T ex bilfärd.
Byt sand och lådor. Se till att det finns lådor där katten kissar. Städa dem noga och ofta. Uteslut ffa att det är ett fysiskt fel på kattens njurar och urinrör. Fundera över vilka förändringar som kan ha skett som gör att katten inte vill gå på lådan. T ex, grannen ovanför/vid sidan håller på och renoverar/möblerar om precis ovanför eller vägg i vägg med toalådan. Katten förknippar lådan med obehag och går då logiskt nog på ett tryggt ställe.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#5 Jag antar att du med medel menar någon form av lugnande eller liknande. Är inte det ganska korkat, ursäkta min rättframhet, att istället för att göra det som är enklast och för framtiden bäst byta sand och/eller typ av låda så ska du utsätta katten för medicinering som du inte vet vad för biverkan det kan ha.
3# skriver ju "innan jag byter till annat på lådan, se om felet är innehållet på lådan"?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Hur gammal är katten? Det kan finnas så många orsaker. Du kan ta den till en vette och kolla urinen så den inte har någon infektion och göra ett ultraljud och se om det finns stenar eller kristaller i urinen och be att få Metacam at ge honom i 10 dagar för att se om beteende försvinner då han får smärtstillande. Det finns en anledning till att katten kissar där istället för i lådan.
Är det så att han kanske har problem med att gå in i lådan ifall den är för hög ifall det är en äldre katt?
Har en katt som kissar där han inte ska, oftast på samma ställe. Hur städar du efter att han kissat fel? Klorin ska aldrig användas där man inte vill att katten ska kissa, där är ättika det bästa att torka med.
Ha en låda mer än antalet katter och ha minst en låda med Kattsand. Om du vill börja med budgetvariant kan jag nämna att Best Friends Cattia i svarta påsar är helt ok, även Pussi Compact är bra. Personligen tycker jag Ever Clean MultiCrystals är den bästa sanden, men förstår om du väljer att börja billigare.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#7 han och hans bror är 4 år. Ja jag fundera på att åka och kolla upp han. Hans bror går på lådan. #9 jag torka av med grönsåpa, då när jag se att han har kissat. Lite tråkigt att han inte gå på lådan och kissa…
#4 jag har en plastmatta vid dörren och där kissa han. Jag började med pellets från början, så vet ej vad som är fel. Men ska testa med sand och se om det hjälper
Har du enbart en låda?
#10 Ok, där tror jag att du har en delförklaring. Han känner fortfarande kattpissdoften där = Kissplats! Torka med ättika där han brukar kissa. Det beror på att ättikan neutraliserar urinen så att katten inte känner doften. Efter någon minut kan du städa med något annat om du vill.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Städa ur lådan med klorin. Det doftar kattkiss i kattnosar.