Vaccinera kattunge
Måste fråga , om man köper en kattunge , 12 v som ej är vaccinerad innan, är det för sent att grundvacinera då? Har läst att man helst ska ge första sprutan vid 8-9 v ålder.
Personligen skulle jag inte köpa en ovaccinerad kattunge, för då tycker inte jag uppfödaren/säljaren är seriös. Denna länk kan vara läsvärd: http://www.kattstatus.se/sida67.html
Men om man ändå väljer att köpa en ovaccinerad kattunge, bör man såklart vaccinera så fort som möjligt för att minska risken att den lille blir sjuk. Man får ju hoppas på att han inte redan blivit smittad av något helt enkelt, och ju tidigare man vaccinerar desto mer minskar man ju risken.
//Jessie
Nej är inte försent. Man kan börja ge grundvaccineringen i vilken ålder som helst :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ne, min katt fick inte sin grundvaccinering förrän vid 4-5 månaders ålder.
det är väl typ aldrig försent, frågan man ska ställa sig r väl snarare om man verkligen vill stötta den typen av oseriös avel där uppfödaren inte vaccinerar ungarna innan leverans så de har ett fullgott skydd när de byter miljö, en flytt innebär en stress som kan utlösa sjukdomar som exempelvis kattsnuva om de redan bär på det.
Zelmabus är en seriös kattägare som månar om sin katt. Om kattungen nu är köpt av en oseriös uppfödare, som inte vaccinerat sina katter, så är det gjort. Man kan ju inte gärna lämna tillbaks katten, utan i stället vara glad åt att den kommer att bli vaccinerad och förmodligen behandlad även i övriga avseenden på ett föredömligt sätt av sin nya ägare!
#5 i inlägget framkommer inte om kattungen redan är köpt, därav min kommentar.
Tänkte mest på alla huskatter, inte så vanligt när man frågar att de är vacc.

#7 Självklart ska även huskattsungar vaccineras X 2 innan de flyttar från sin mamma och uppfödare.
Stolt ägare till tre La permer
Ifall man fastnar för en kattunge som inte är vaccinerad kan man t.ex. säga till uppfödaren att "Jag vill ha din kattunge, men jag vill att den ska vara grundvaccinerad och chipmärkt. Självklart kommer jag betala dina utlägg för veterinärbesöken när jag hämtar kattungen."
Personligen gillar jag inte den typen av avel, men genom att själv ställa krav och visa att man är beredd att betala för det visar man att katter ska kosta och få en bra start i livet.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Jag skulle dock aldrig få för mig att köpa en kattunge.
Å om man ska köpa, KÖPA en kattunge ska den minst vara avmaskad och vaccinerad.
Öronmärkning kan man alltid göra i samband med kastrering, kostar inte alls mkt om man gör det samtidigt.
Min katt tog jag från skogen, hemlös och skulle klubbas när den var ca 1 år. Som de gör med alla kattungarna där.
Tyvärr kunde vi inte rädda alla.
Jag förstår inte varför folk köper kattungar när det finns så många hemlösa.
Förstår inte ens varför folk avlar på huskatter när det finns så många hemlösa.
#8 +9 Dock brukar inte de som säljer huskattungar lägga ut annonser när de är små utan precis när de ska flytta, vilket blir svårt att hinna vacc 2 gånger innan avflytt. Eller så väljer de att sälja till någon annan som inte har de kravet.
Vi grundvaccinerade vår grabb när han var nio månader. Nu på torsdag ska han få sin påfyllnad, så det är nog inte för sent att grundvaccinera ^^
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.