Nya kattungen attackerar gamla katten
Jag fick hem en ny kattunge för två dagar sedan på 12v, en hona, och innan hade jag en 5 månaders hankatt redan. Tänkte att det skulle gå jätte bra då båda är ungar men att om nån ska fräsa och bråka är det väll min gamla hane. Jag lät de inte hälsa på varandra direkt utan de fick vara i varsitt rum och sen bytte de plats så de fick känna varandras dofter. Nya katthonan anpassa sig jätte fort till nya hemmet, började leka, kela, rulla runt osv. Efter några timmar fick de se varandra genom glasrutan i dörren, gick bra. Men sen när jag lät de hälsa på varandra påriktigt så är det den nya katthonan som fräser som bara den åt min gamla. Den gamla hanen är jätte snäll och vill bara leka med henne, ger massa inviter men hon bara fräser och slåss med tassen mot han. Hon har nu även börjt gå efter honom och attackera. Skär i hjärtat när min gamla hane bara "vill väl". Men varför är det nya katten som fräser och attackerar så på den gamla?! Har bara läst runt att det brukar vara tvärtom :P Hur ska jag göra? Ha de skilda eller ihop ändå? Bor i en etta så kan iprincip knappt ha de isär, har en dörr mellan hall och allrum bara där de fick vara åtskilda i början… Vet att det gått jätte kort tid, men bara så chockad och orolig att de är tvärtom, behöver lite råd :( Jag tycker ju hon är hemmastadd redan och så har hon levt med 6 andra kattungar hos uppfödaren så hon är van vid flera…
Ny miljö och en större främmande katt kan vara väldigt skrämmande för en liten kattunge, så att hon fräser och har sig beror bara på rädsla. Din hankattunge förstår säkert både det och att hon inte utgör något hot, och det är därför han ser ut att ta det med ro.
Jag är övertygad om att honkattungen snart kommer att inse att den nya kompisen bara är vänligt inställd och då blir de med all sannolikhet vänner. Tänk på att själv vara så avslappnad och lugn som möjligt så att du inte påverkar katterna med orolig energi.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag kan även berätta att min lille Ruben också blev livrädd när han flyttade hit till 3 vuxna och för honom främmande katter,. Han var uppvuxen med både syskon och flera vuxna katter + två stora och livliga hundar, men mina lugna och supervänliga katter var främmande och var därmed superläskiga. Punkt.
Det tog några dagar innan Ruben vande sig, men sedan blev de kompisar. Jag separerade dem bara första natten.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Tack så jätte mycket för ditt svar, blev lite lugnare nu 🙂 Förstår såklart att det tar lite tid. Men var skönt att höra att det inte är ovanligt att det är den nya kattungen som är den som fräser, trodde helt klart att det skulle varit min gamla katt haha. Hoppas att hon inser snart att hanen är världens gosbjörn som bara vill leka 😃
Jag håller också med om att det verkar helst normalt. Ge det tid bara. Tålamod är vad som gäller😉
/Maria
#4 Okej tack :) Min hane vill så gärna leka hela tiden men honan är fortfarande rädd för honom och fräser/skriker på honom samt slår :P är så rädd att hon ska skada honom… Men de är väll bäst att ha de ihop ändå? Tillslut måste hon ju mjukna haha
#5 Jag tror att de kommer fortsätta på det här viset så länge det behövs för att göra upp om hur ordningen ska vara i reviret. Så länge det inte är allvarliga slagsmål där de verkligen hänger ihop och kan skada varandra tror jag det är bättre att du håller dig i bakgrunden och låter dem diskutera klart. Även om jag förstår att det är jättesvårt att inte lägga sig i.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Liten uppdatering: Honan börjar lugna sig lite, nu kan de sova bredvid varandra och leka lugna lekar, men när hanen börjar leka för häftigt blir hon sur :P Jag upptäckte dock idag att min hane (5månader) liksom lägger sig över honan och trycker ner henne och biter henne i nacken, detta är ju ett parningsbeteende…. men honan är ju bara 12 veckor :O Så vad innebär detta?! Är det ett dominansbeteende?
Tillägg: Hanen är en Helig birma, han är väll inte könsmogen än? Har läst att de blir könsmogna rätt så sent.. Men jag ska ju självklart kastrera honom när han blir det.
Du kan kastrera honom innan han blir könsmogen så slipper du problem med att börjar revirkissa.
#7 Om hanen är 5 månader kan det vara parningsbetende då han troligtvis börjar bli könsmogen. Men kan likväl va dominans då beteendena i båda fallen kan är liknade.
Vet att min 7/8 månaders vid några tillfällen försökt para sig med min kastrerade hona innan han blev kastrerad. Men aldrig att han tryckte ner mer försökte bestiga. Så i vissa fall verkar det inte spela roll om båda är könsmogna.
.