Kattunge 8 veckor
Jag behöver råd! Jag har köpt en kattunge som nu är 8 veckor gammal och idag dog tyvärr hennes mamma. De ska ju som känt vara 12 veckor innan de skiljs från mamman men när uppfödaren har pratat med en veterinär sa den att ungarna lika gärna kan flytta nu när inte mamman finns längre. Vad tror ni om detta? Ska jag ta hem henne eller borde jag vänta?
Olagligt, den får inte flytta från uppfödaren och ev syskon före 12 veckors ålder. Ta ej hem den före dess
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Självklart ska du vänta .Kattungen är inte redo för att flytta förens den är MINST 12 veckor. Oavsett om den har en mamma eller ej.
Vad dig kattmamman av?
Var hon sjuk kan gin ha smittat kattungen?
Stolt ägare till tre La permer
Hon blev påkörd. Jag blir nog lite lurad av min iver att få hem henne och de gamla reglerna när dom fick flytta vid 8 v men ja regler ändras ju av en anledning…
#3 hade honan rymt eller hade de släppt ut henne?
#4 Det har jag inte frågat dem, det är mkt möjligt att de släppte ut henne då hon var van att vara utekatt.
#5 köp inte katt därifrån i så fall, grymt oseriöst. Satsa på katthem eller seriös uppfödare. Är katten besiktad, idmärk, avmaskad och vaccinerad innan leverans?
Be om namn och telefonnummer till den veterinär som inte vet vad som står i djurskyddslagen! Om kattmamman dött ska kattungen bo kvar tillsammans med sina syskon och i sin invanda miljö hos uppfödaren tills den är minst 12 veckor.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 De erbjöd mig att hämta henne tidigare och då skulle jag få ordna med vaccination och sånt själv. Har nu bestämt mig för att vänta tills hon är 12 v för då fixar uppfödaren veterinärbesiktning, chipmärkning och vaccination. Det är ju det bästa alternativet för katten och även tryggare för mig att det går riktigt till. Tack så mycket för era råd!
#8 Det är det enda lagliga alternativet! Det är ca 30 år sedan det var OK att ta katter som inte var 12 v från sin mamma, så det måste vara en tämligen dement veterinär som sägs ha givit OK på att ungarna kan flytta.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#9 2008 blev det lag på att de inte får säljas före 12 veckors ålder, innan dess rekommendation.
Så här står det i L 102 :)
9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.
"Särskilda skäl" lämnar ju öppet för lite tolkning, men att mamman blev påkörd låter inte som en anledning att flytta på ungarna.
#7 #9 #11 Jag har fått en skriftlig bekräftelse från enhetschefen för sällskapsdjur på jordbruksverket att ungarna tillåts flytta tidigare än 12v, och en veterinär på evidencia har bekäftat att de kan flytta. Jag är dock ändå tveksam särskilt eftersom säljaren ligger på extremt mycket att jag ska hämta henne nu på en gång istället för att vänta, det känns inte seriöst och nu överväger jag om jag ens ska genomföra köpet överhuvudtaget.
#12 Vad grundar de den bedömningen på? Veterinärer ska inte uttala sig om sånt de inte har kunskap om!😡
Sajtvärd Katter iFokus
Jag måste fråga: Vet du att mamman har avlidit?
Eller kan det vara en bluff, så att "uppfödaren" kan göra sig av med katterna snabbare? Eftersom hon är så ivrig att göra sej av med kattungen så kan jag tro att det kanske bara är "hittepå"….. att kattmamman blivit påkörd och dött…. (Är det en "huskattuppfödare"?)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#12 Jag hade inte köpt katten. Stöd inte sådana "uppfödare".
Tycker det låter som en ren lögn, och även om det inte är så är det extremt oseriös person. Man släpper inte ut en kattmamma när hon har kattungar, oavsett om hon är van vid det!
När man adopeterar från en sån person så bidrar man bara till att sänka katters värde och allmän hälsa.
Jag har träffat katter som lämna hem och mamma för tidigt, och det är inte kul alltid ska jag säga dig. Mycket psykiska problem kan komma av det.
#14 #15 #16 Ja ungen är en huskatt men mamman var en la perm. Det är mycket i kontakten som varit märklig och jag har också misstänkt att det skulle kunna vara lögn… Det känns oerhört tråkigt att det blev såhär för jag vill verkligen ha den här katten men ja det finns ju fler katter såklart. Då blir det nog en renrasig från en riktig uppfödare.
#17 La Perm är en relativt ny och än så länge ovanlig ras. Det låter tämligen osannolikt att någon skulle ha haft en fertil hona som utekatt måste jag säga.
Sajtvärd Katter iFokus

#17 Som la perm uppfödare blir jag bestört. Kan du via om berätta vad katten och uppfödaren heter.
#19 Hoppas du kan luska fram vem det är, om det nu är sant att det är en la perm.
Ibland undrar jag om inte de värsta BYB svänger sig med raser och uttryck som de inte har en aning om vad de står för.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#19 vad är om? jag är ny på forumet…
#18 #20 Den var iallafall rexad men jag är ingen expert och har inte sett några papper på den.
Vanligen har de med raskatter för uppfödning inte dem som utekatter. Av många skäl men en som slår en hur kan de garantera rasrenheten?
Kattungen är den oskyldiga här, hur du gör med köpet kommer jag inte ha någon åsikt om…. sen att jag vill ge en fetsmäll åt säljaren är en annan sak.

#21 Skrev på mobilen PM ska det stå.🙂
Tyvärr så finns det ett par "uppfödare" av La permer som är direkt oseriösa och låter sina fertila katter gå ute och struntar i att registrera ungarna. Det ställer till stora problem för oss seriösa uppfödare när de som köper dessa ungar hör av sig och vill ha hjälp att registrera sina kattungar som de oftast köpt för dyra pengar. Självklart går det inte för köparna att registrera katterna i efterhand.
Det finns även uppfödare som gör egna hutta på stamtavlor som de säger ät äkta.