Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3296 ggr
Annte
0

Min katt attackerar grannens hundar

Hjälp! Vi har fått en ny granne som har två mellanstora hundar. Av någon anledning så hatar vår katt dessa hundar. Hon flyger ofta på dem när de promenerar förbi. Grannen är skitsur på oss  och hotar att polisanmäla oss. Det går inte att övertala grannen att välja någon annan promenadväg, istället kräver han att vi ska hålla vår katt instängd. Vad ska vi göra???

[Ruffsetuss]
2

Vad ska han Polisanmäla ? Om han gör det kommer Polisen säga åt honom att gå en annan väg . Verkar inte vara någon sympatisk granne 👎

Ominous
1

Det finns inget att anmäla för honom, dina katter har rätt att vara ute som de vill. Om han inte vill ta en annan väg är det hans problem.

Jag skulle dock vara aktsam, det finns folk till allt… Hört om flera som fått sina katter kidnappade och antingen inlämnade på katthem eller värre.

I wish I could write as mysterious as a cat

[LoveUnite]1
0

Verkligen en tuff katt du har som vågar flyga på 2 hundar bara sådär.

Hehe… första gången jag hört talas om det.

Går hundarna fram till katten, luktar där katten är eller kommer katten från ingenstans och bara flyger på hundarna?

Annte
0

Vår katt kommer oftast från ingenstans och flyger på dem. Det är någonting hos just dessa hundar som retar gallfeber på henne.

Grannen har l<<<drag från Lagen om tillsyn över hundar och katter som han tydligen stöder sig på. Där står det så här:  "Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Ibland önskar man att man kunde tala med sin katt!

[Obito]1
1

För mig är detta lite dubbelt, det är faktiskt inte ok att din katt attackerar hans hundar heller men samtidigt förstår jag att ni skulle kunna undvika konflikter genom att han valde en annan promenadväg men det kanske är just den promenadvägen han trivs med och han kanske inte vill känna sig hindrad pga din katt. Min hund blev attackerad av en katt och fick sitt öga rejält skadat helt oprovocerat så det kan faktiskt ske skador. Jag vet inte om polisen kommer göra något i ärendet jag misstänker att dem inte kan göra så mycket, kanske först om din katt lyckas orsaka någon skada på hundarna

Karmatarerskanise
17

Jag håller med din granne.  Du brister ju i tillsynen då din katt anfaller. Så jag tycker också att du ska hålla katten inne.

Katthemsmatten
11

Med tanke på att din katt oprovocerat attackerar hundarna är det nog inte så lätt som att grannen ändrar sitt promenadstråk. Jag uppfattar det som att det inte är i direkt anslutning till din tomt som katten kommer flygande och då spelar det inte så stor roll var man promenerar. Katter har ett revir som är många gånger större än vad deras ägare förstår. 700-800 m i radie är inte ovanligt om det inte finns många andra katter inom den radien som också gör anspråk på reviret. Men att en katt anser att de närmaste 5-10 tomterna (utan katt) är "deras" är inget ovanligt och med det i beaktande blir det svårt att ändra sitt rörelsemönster för hundägaren. Du får faktiskt göra vad du kan för att hålla din katt på din mark.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[LoveUnite]1
9

Alltså om jag ska se det från en hundägare perspektiv.

Skulle jag gå förbi en tomt och deras hund kommer ut och attackerar min hund skulle jag be dem ha koll på sin hund (lina, instängd, hägna in tomten).

Lyssnar de inte och min hund blir attackerad efter det igen och de har fått tid att sätta upp stängsel eller fixa en lina till hunden, ja då skulle jag faktiskt polisanmäla.

Eftersom de vet att det är din katt, du vet att det är din katt och katten kommer från er tomt och flyger på hundarna borde du se till att på något sätt undvika att det händer… Hur man ska göra med katt förutom att ha katten inne vet jag inte.

Jag kan inte påstå att min hund någonsin har blivit påhoppad av en katt ut oprovocerat, det är alltid min hund som provocerar fram det genom att hoppa mot katten, vilja lukta på katten eller trycker in katten mot en buske om hon nu skulle komma så nära. Då är det mitt och min hunds fel om min hund blir "attackerad" av den katten.

Dock springer alla katter iväg.

annzoo
8

Ni båda får ju ersätta skador ens eget djur gör. Det kan bli dyrt för dig då en attackerande katt kan göra rejäl skada samtidigt att de endast behövs ett hundbett för att din katt ska bli allvarligt skadad. Hade jag varit dig hade jag haft större koll på katten, pratat sansat med hundägaren hur ni kan underlätta för varandra. Kanske är de bara vissa tider grannen rastar sina hundar den vägen och resten av tiden kan du ha katten lös? alt inhägna tomten…

Maria
19

Jag håller också med din granne.

Du har ansvaret över din katt och grannen ska givetvis inte behöva gå omvägar för att slippa att hundarna blir anfallna.

/Maria

LinaLj
16

Lagen är faktiskt tydlig. Alla djurägare ska hålla sina djur under uppsyn och under kontroll. Om er granne har hundarna i koppel och inte låter dem springa efter era katter så har de uppfyllt sin del. Om ni däremot har lösgående katter som ni inte har kontroll över (och vem har kontroll över lösgående katter?) så är det ju ni som inte håller er till lagen.

Så länge grannen går på allmän väg eller en väg de har rätt att gå på så kan ni inte begära att de ska gå omvägar för att ni inte har kontroll över katterna.

Sashhi
6

Grannen har rätt. Husdjur måste hållas under tillsyn och inte vålla skada. Dessutom tycker jag inte att det är lämpligt att ha utekatt om man inte bor på landet eftersom att det är farligt för katten.

Not your mom, not your milk.

[helga21]
1

Här är hela lagstiftningen angående hundar och katter. Som framgår så gäller det "deras natur och övriga omständigheter". Katten har en helt annan natur än vad hundar har. Katter får gå lösa och vistas på andras tomter. Vill man inte ha dem där så får man köra bort dem.  Dom i Miljödomstolen. Det bästa vore om din katt kunde hållas inne när grannen ska rasta sina hundar.

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

Karmatarerskanise
1

#13 De behöver inte gå lösa.

Och hur vågar man?

[helga21]
1

# 14 Nej de behöver inte gå lösa men de får gå lösa det är en stor skillnad. I synnerhet om de är vana vid att göra detta innan den nya grannen flyttade in.

Karmatarerskanise
5

#15 Och det behövs ändras eftersom de förstör och skadar.

Katthemsmatten
7

#15 Det är dina lösgående katter som är problemet. Inte den nyinflyttade grannens kopplade hundar. Ergo: du måste förändra situationen.

[helga21]
0

# 16 Javisst behöver den det. Men katter är inte så mycket värda som hundar.

# 17 Så länge lagen är som den är så har de rätt att gå fritt.

Karmatarerskanise
2

#18 Det är synd. Det är ändå 2016 snart :(

[helga21]
0

# 19 Visst är det. Katter borde ha ett betydligt högre värde. Men när man skänker bort kattungar för att bli av med dem så är det så. Kastrera era katter!

Karmatarerskanise
0

Jepp!

Katthemsmatten
2

#21 Även om man har lagen på sin sida kan det vara klokt att inte in absurdum hävda det. Det skulle vara så mycket smidigare att faktiskt se till att katten inte oprovocerat attackerar hundarna. På sikt kommer det att spara in mycket smärta för hundarna och pengar för dig eftersom du kommer bli skadeståndsskyldig för den åverkan ditt djur gjort.

Hime
2

#13 Visst får katter enligt lagen gå fritt. Men man har ändå ett ansvar vad de gör. Enligt lagen om katterna förstör eller i det här fallet oprovocerat attackerar hundar så är det kattägaren som står som ansvarig.

[helga21]
0

# 22 Problemet är förmodligen att katten känner sig provocerad av hundarna. Svårt att förklara det för katten.

Karmatarerskanise
0

#24 Då får man bygga en inhägnad.

[helga21]
0

# 25 Det är inte så säkert att det går eller att ägaren är villig att göra detta. I synnerhet om de har lagen på sin sida.

Karmatarerskanise
4

#26 Man har alltid andra val än att släppa ut sina katter vind för våg.

[helga21]
1

# 27 Det kanske inte är så lätt när katterna är van vid att gå utomhus. Nya grannen har ju precis flytta dit om jag förstår saken rätt och innan gick katten utomhus utan några problem uppstod. Försök att lösa konflikten med grannen istället för att stänga in katten.

Karmatarerskanise
2

#28 Utan problem vet ju ingen. De som ägt de katter som stört hos mina föräldrar har ju ingen aning om det.

Just därför ska man inte ha katter lösa utomhus vid bebyggelse och vägar.

[helga21]
0

# 29 Tror att T.S har flytt diskussionen så vi behöver inte hålla på och älta detta mera. Hur denne håller sina katter är ointressant så länge som de inte missköts. Själv har jag en rastgård för mina och skulle för allt i världen inte släppa ut dem löst. Men det finns de som anser att katter sak få springa fritt.

fvanilla
5

Som sagt har grannen rätt i detta fallet. Det är strikt ansvarstagande över skador sitt husdjur kan skapa. Katter har också stora revir som kan sträcka sig 1-3 kilometer bort om inte ibland mer så svårt att "bara undvika gå med hundarna där katten är", och man ska kunna få gå var man vill med sina hundar där det är tillåtet.

Karmatarerskanise
1

#30 Jo detta bör ältas och ältas.

Och i detta fall missköts det ju! (Som i alla fall där man har utekatter lösa vid bebyggelse och vägar ) Så nog är det intressant!

[helga21]
2

# 32 Men om T.S redan gått ifrån tråden finns det väl ingen anledning att äta det? Du försöker frälsa oss som redan är frälsta.

Karmatarerskanise
3

#33 Fler än ts kommer läsa tråden.

Wellcraft
9

Och folk undrar varför katthatarna blir fler och fler.

Det är inte helt ovanligt - oavsett vad kattägare tror - att katter tillsynes attackerar oprovocerat, vad gäller hundar, även om det normala är att katter undviker dem.
Grannen har helt klart rätt, man ska inte behöva begränsa sitt liv eller behöva vara rädd för att någon annan valt att skaffa ett djur, i detta fallet katt.
Det finns många utmärkta vis för katter att leva ett roligt & innehållsrikt liv på än att gå ute på fritass, många katter ställer till det ordentligt för folk - vilket självklart leder till att många tycker mindre om katter, vilket är synd då det är ett fantastiskt djur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Katthemsmatten
3

Alla djurägare har ansvar för att deras husdjur inte medför skada på eller olägenhet för tredje part. Oavsett djurslag.

Karmatarerskanise
2

#36 Tyvärr fungerar det inte så. Har man utekatt tar man inget ansvar eftersom man har noll koll på vad katten gör.

Katthemsmatten
3

#37 Hur det fungerar och vad man har skyldighet att göra är, dessvärre, i praktiken två olika saker. Har själv väldigt svårt att förstå människor som bor i tättbebyggda områden men som ändå envisas med att hålla utekatt. Det går inte att förena det ansvaret med en katt som rör sig som den vill.