Anmäla oseriös uppfödare?
Hejsan! För ett tag sedan bestämde jag mig för att köpa en katt som jag hittat på blocket. Uppfödaren kändes från början bra men ju mer tiden har gått desto mer oseriöst har det visat sig vara! Betalade en handpenning på 500 kr och katten skulle kosta 1000. Började med att hon frågade om hon kunde få mer pengar i handpenning någon vecka efter jag betalt in de 500 kronorna. Hon hade slut på pengar och behövde köpa kattmat och Kattsand. Kändes inte så bra när hon inte hade råd till dessa standardprodukterna som katterna behöver utan frågade mig som hon egentligen inte känner. Började gräva mer i detta och såg hon sålde MÅNGA djur på blocket. Allt från hamstrar, kaniner, ödlor, äldre katter(som hon skriver bland annat att de ska säljas för de är rädda i hemmet pga andra katter och kattungar, det vill säga den katten jag skulle köpt och syskonen). Igår skrev hon att jag var tvungen att komma och hämta katten tidigare eftersom kattmamman nu stöter ifrån sig ungarna och är aggressiv emot dem. Ungarna är bara 9 veckor och inte 12 som vi kom överens om att hon skulle vara när jag skulle hämta henne. Hon skrev och beskrev att 3 ungar redan flyttat och min inte kunde stanna kvar eftersom hon var rädd att mamman skulle skada ungarna! Men för mig känns det inte ok att hämta en kattunge under 12 veckor som skilts från sin mamma/syskon för tidigt och hamnar i en helt ny miljö! Nu har jag även mycket med jobb att göra så det skulle innebära att den lille skulle få bli helt ensam i flera timmar om dagen vilken inte hade känts bra! Hon säger det är lagligt att sälja katterna tidigare än 12 veckor om det finns skäl till det. Som jag fattat det som så är det Jordbruksverket som man behöver ansöka hos för att få skilja ungen från modern tidigare. När jag nämnde detta så hade hon ingen aning om det utan bara sålt katterna. Luskade vidare och såg att hon för ca 1 månads tid lagt upp annons på Facebook där en kattunge som hon uppgav var 8 veckor ( såg dock mycket yngre ut på bilderna!!) sökte hem eftersom kattmamman stött bort ungarna(sammanträffande att det händer 2?!?) . Hon vill nu sälja "min" katt till någon annan eftersom jag inte kan/känner det är bra att hämta den så tidigt. Får inte tillbaka min handpenning trots det är hon som avbrutit vårt avtal. Men är mer bekymrad över hur denna människan tar hand om sina djur! Frågade om mamma inte stötte bort de i syfte för att de är stora och ska börja klara sig själva mer, och om det var så illa om de kunde hållas i olika rum så iallafall syskonen kunde vara ihop tills de blev leveransklara? Men det gick inte. Bodde i en etta, tillsammans med då minst en mamma och 5 ungar, en katt som ska säljas och förmodligen massa fler katter/andra smådjur. Jag blir anklagad för att vilja de små katterna ska dö när jag frågar om detta…. Hon har ju antagligen inte ekonomi eller utrymme för att alla dessa djur ska trivas och ha det bra! Kanske inte så konstigt om kattmammorna stöter ifrån sig sina ungar om de inte har möjligheten till utrymme och chans till att få det lugnt! Tydligen så hade denna mamman blivit dåligt behandlad hos någon tidigare ägare och mådde dåligt innan hon fick ungar, så varför Ta kullar på henne? Känns mer som uppfödaren skaffar sig djur som en liten unge som bara vill ha! Säljer när det är lite tråkigt och sedan skaffar sig nya! Tar kullar på djuren för att sedan inte kunna ta hand om de ordentligt och vilja bli av med de snabbare. Katterna skulle inte vara vaccinerad, avmaskade eller något sådant vid leverans. Är det jag som överreagerar eller vad tycker ni? Ok eller inte?

Jag hade utan tvekan anmält till länsstyrelsen direkt. Att kattmamman stöter bort ungarna vid den åldern är ganska normalt och inget skäl till att de ska få lämna uppfödaren före 12-veckors ålder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Okej tack tyckte inte heller det är något orsak! Hon skriver att mamman är så aggressiv mot dem så det verkar vara farligt. Som sagt mystiskt när hon varit tvungen att sälja tidigare för bara en månad sen pga samma orsak^^ Men då började hon säga att det visst är lagligt att sälja innan 12 veckor när det är orsak till det och hon visste otroligt mycket om djurskyddslagar osv. Men när jag frågar nått så som om hon fått det godkänt från Jordbruksverket, så vet hon inte hur man gör så det verkar ju inte direkt stämma :S
Varför fråga, bara anmäl
Jag tycker också du ska anmäla. För det första då för att hon säljer dem för tidigt, men bor i en etta och hade en annan kull för en månad sen, det känns inte okej. Har hon pappan hemma så har hon ju minst tre vuxna katter.. Nej de ungarna får ingen bra start :(
Du har råkat ut för den allra värsta sorten av Back-yard-Breader/djursamlare. Hon utnyttjar sina djur för att få in pengar och/eller hon har inte råd att kastrera.
Hon kan helt uppenbart inte ett enda dugg om djurskyddslagstiftningen eftersom hon försöker blåljuga för dig. 12 veckor gäller!!!
Anmäl omgående till Länsstyrelsen. Den här kvinnan kommer inte sluta sin verksamhet med mindre än att hon får djurförbud. Och kanske inte ens då, men då finns i alla fall möjligheten att LST är mer på hugget för att hålla koll på henne.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Kattungar får inte lämna sin mamma eller sin uppfödare före 12 veckors ålder. Dvs. om mamman dör eller av någon anledning inte kan ta hand om sina kattungar ska kattungarna fortfarande stanna hos uppfödaren tills de blivit 12 veckor gamla.
Anmäl uppfödaren till Lst.
Jag kommer anmäla till länsstyrelsen! Hoppas att anmälan tas på allvar för detta verkar vara en riktigt otäck djursamlare :/ Och som sagt en lag är ju en lag, ingen rekommendation som hon verkar tycka och hon har "rätt" att sälja de nu för att hon anser det! Fattar inte hur 3 ungar redan kunnat flytta, hur tänker köparna till dem angående detta?! :O Här är en Bild på en liten som hon la ut för en månaden så samma sak hände ju då^^
Men herregud! Anmäl på en gång! Hur kan man göra något sådant herregud…
Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.
Stackars katter! Anmäl människan direkt, inget att tveka om. Det är bästa hjälpen katterna kan få.
Herregud!! Tycker man ser allt för mycket skit på blocket. Jag såg en annons för någon månad sedan där en person sålde kattmamma + ungar 3-4veckor gamla. Hon skrev att hon inte kunde vänta tills dom blev 12veckor pga att hennes nyfödda son var allergisk. 3-4veckor var kattungarna!!
Jag mailade henne och skrev att hon kunde vända sig till ett katthem, att hon skulle skriva/ringa till dom på fb för ett snabbt svar så att alla katterna fick komma tillsammans. Jag skrev även och informerade henne hur illa det skulle gå om hon sålde katterna så tidigt. Gick in senare under dagen då var annonsen borta. Jag hoppas hon läste mitt mail och gjorde som jag sa. Tänker på dom små liven och undrar hur det gick…
#7 Den såg ju knappt ut att vara åtta veckor heller :(
Tyckte inte heller att den såg ut att vara 8 veckor! Så såg iallfall inte min katt som jag har hemma ut när jag besökte uppfödaren första gången besökte hemmet :/ vi har skrivit under dagen och berättade jag inte tyckte det var okej och jag skulle anmäla till länstyrelsen. Hon kommer hela tiden med ursäkter, kattungarna och mamman bor hos hennes kille, hon kan inte flytta mamman eftersom hennes mamma är allergisk, kattungen på bilden ovan tog hon tand om eftersom den verkliga ägaren skulle avliva den osv. Låter som en hel del bortförklaringar och hon säger hon ska anmäla mig för olagliga anklagelser^^ jag skrev vi inte behöver ta det här mer utan hon får ta det med länsstyrelsen när anmälan kommit in. Om det är ok så har hon ju inget att oroa sig för så.
Hon berjöd sig även betala tillbaka 200 av de 500 som jag betalt i handpenning( de fick hon sv sin mamma). Det andra hade hon använt till kattmat och hennes hundsveterinärskostand? Konstigt då hon sålt 3 kattungar igår och då borde fått in pengar…
Kattungen på bilden skulle jag gissa är maximalt 6 veckor. Har du information om vilken fb sida den kommer ifrån så bifoga såväl den som bilden på kattungen som bevis på vad som pågår. Och gör anmälan omgående. Var sedan aktiv och kontakta länsstyrelsen. Personen du anmäler kommer högst sannolikt att se till att det inte finns några katter när lst kommer om det dröjer. Bäst effekt är att man anmäler med namn och inte anonymt.
Kommer inte anmäla anonymt då säljaren ändå vet att jag inte tycker detta var ok :) och om det går snabbar då så gör jag självklart det. Antagligen så kommer hon väll va 100 olika ursäkter till dem med som hon har till mig men hoppas dr är rättvisa! :)
300:- till kattmat och veterinärkostnad.. Det var inte dåligt att få pengarna att räcka till både och. Hoppas hon åker dit och får lära sig lite vett..
Ja men verkligen! Och att hon dessutom frågade mig för några veckor sedan om att betala mer i handpenning så hon kunde köpa mat till katterna… Tur jag inte gjorde det för då hade jag ju blivit blåst på hela summan! Nu är det ju inte så att jag går under för de 500 men var ju mer själva grejen :O hon kan ju Likagärna ha "sålt" katten till 10 pers och sen inte gett tillbaks någon handpenning alls. Är ju som sagt hon som avbrutit vårt avtal och inte jag, allt känns rätt ruttet! Hoppas hon får stås till rätta! :)
Anmälan är gjord. Någon som vet om man får någon uppföljning på den anmälan man lämnat så man vet djuren får det bra? Lämnade alla kontaktuppgifter om mig till länstyrelsen.
Det är möjligt att du blir kontaktad när de åker till personen, annars kan du dessvärre inte förvänta dig någon uppföljning. Du får i så fall ligga på själv.
Jättebra att du anmält! Den här typen av personer ska inte få ha djur.