Dricker de för mycket?
Hej!
Har två katter, en som är 6 månader och väger 3 kg och en som är 13 veckor och väger 1,7 kg.
Tillsammans dricker de nästan 3,5 dl på ett dygn. Är det lagom tror ni? Kanske är svårt att säga. Men jag tycker att det försvunnit påtagligt mycket mer vatten sedan den minsta katten flyttade hit och är lite orolig om den dricker för mycket. Funderar på att låta den vara ensam i ett (större) rum ett dygn för att se hur mycket just den lilla dricker.
Äter dom torr- eller blötmat? En katt behöver runt 0.5 dl vätska per kilo kroppsvikt per dag, så det är vanligare att en katt dricker för lite (speciellt om den äter torrfoder, vilket kan ge problem) än att den dricker för mycket. Så om dom äter blötmat skulle jag säga att det låter ganska mycket.
Att katten dricker ovanligt mycket kan vara ett tecken på att något är fel, exempelvis diabetes eller något med njurarna.
//Jessie
Tack för ditt svar.
Men se där, jag glömde ju skriva om maten!
De äter tre portioner torrfoder var per dag, vet inte riktigt hur många gram det blir. Och blötfoder får de en portion var per dag, ca 30-35 gram var.
Då äter dom ju främst torrfoder, och då dricker dom såklart mer än om dom skulle äta blötmat. Sen dricker ju vissa katter mer än andra utan att något är fel.
Har någon av dom några andra symptom? Ovanligt trött, eller på annat sätt förändrat allmäntillstånd?
Leker katterna med varandra, och aktiverar du dom? Vissa katter går och dricker (eller äter) för att dom har tråkigt, även om dom inte behöver så mycket vätska.
Har du pratat med uppfödaren/säljaren, för om kattungen bara är tretton veckor antar jag att du ganska nyligen fått hem honom? Då kanske uppfödaren kan säga om han drack mycket när han var yngre också.
//Jessie
Kom på att han är närmre 14 veckor och inte 13, om det nu skulle spela någon roll. Tiden går fort med dessa små bustroll :D
Hursomhelst är han väldigt pigg, kelig, lekfull och verkar frisk. Men han är väldigt matglad. Inte för att det behöver vara något fel med det, men vad jag har läst kan det vara ännu ett symtom på diabetes…
Katterna blev vänner på några dagar och leker mycket med varandra samt att jag leker med dem vid minst två tillfällen varje dag. De har ett gigantiskt klösträd, jag gömmer lite torrfoder för dem att leta upp vissa dagar och ibland har de en "matboll" som de rullar för att få ut torrfoder. De har leksaker och många platser på olika höjder att vila på och gömma sig. Så jag tror att de är lagom aktiverade.
Han kommer från ett katthem och uppfödaren där hade inte märkt något ovanligt med hur mycket han drack. Men å andra sidan hade hon väldigt många katter där så det lär ha varit svårt att avgöra vem som drack hur mycket. Han hade i alla fall god aptit redan på katthemmet.
Då tycker inte jag att det låter som att något är fel, utan han kanske bara är en sån som dricker mer :)
Att en kattunge är matglad är ganska vanligt, speciellt om dom kommer från ett ställe med många katter. Då kan det bli lite "konkurrens" om maten, så att dom gärna äter snabbt och mycket även när det inte längre behövs. Och vissa katter är ju helt enkelt matglada, vi har tre vuxna katter härhemma som gärna skulle äta konstant om dom fick (; Så fort någon närmar sig köket beter dom sig som att dom inte fått mat på veckor, trots att dom åt några minuter tidigare.
//Jessie
Okej, jag hoppas det! :) Känns bra att han inte är allmänpåverkad i alla fall. Tack för dina svar!
Om katten inte är allmänpåverkad (trött, slö) och inte kissar väldigt mycket varje gång den går på lådan finns ingen omedelbar anledning till oro. Har hittills inte träffat på någon så ung katt som haft diabetes trots att jag träffar väldigt många katter varje år.
Skulle han däremot förändra sitt beteende så att han antingen blir påverkad eller att du märker att han kissar mycket varje gång han går på lådan så är det läge för veterinärundersökning.
Medarbetare Hittekatter iFokus