Kastrering - yea or nay?
När jag hade katt för ett par år sedan var det självklart att kastrera sin kisse, spec om man hade hankatt, oavsett om det var en inne/ute-katt.
Jag har aldrig hört talas om någon som har en okastrerad (han)katt som inte själv arbetar med avel.
Även katthemmet jag jobbade på hade som rutin att kastrera alla hankatter innan de kunde adopteras.
Veterinärkliniker hade kampanjer för att öka antalet kastrerade katter. (Klinikerna jag tänker på finns i Uppsala och Stockholm.)
Hur ser det ut idag? Har trenden svängt?
Pratar man om kastrering utan att det ligger medicinska orsaker bakom inom hundkretsarna blir det nästintill lynchstämning mot dem som är för generell kastrering.
Har du kastrerat din katt; varför/varför inte?
// Harley
Ja självklart kastrerade. Ska inte avlas på samt gå ut. Plus att det är skönast för katten att vara kastrerad.
Finns tyvärr många nonchalanta personer idag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Självklart kastrera. Finns ingen anledning att ha dem okastrerade om de inte är i avel.
Finns ingen anledning till att inte kastrera. Katter mår betydligt bättre som kastrater än de gör som fertila.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Stora skillnaden i frågan att kastrera hund eller katt ser jag i att katter oftare släpps ut på egen hand, tror nog inte jag vet någon som släpper ut sin hund att gå runt hela samhället och para sig med vem som helst.
Ser man till alla katthem, finns ju nästan minst ett i varje stad och hur mycket jobb dom har att ta hand om övergivna katter så är det svårt att hitta bra och seriösa hem till kattungar där dom får stanna hela livet så jag säger väl att ska katterna gå ut (mer än i koppel, väl inhängnade rastgårdar) så ja då bör dom kastreras för att hålla beståndet nere.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Katter bör alltid kastreras! De som används i avel gör det under en begränsad tid och kastreras också sedan. Ska katten inte användas i planerad och seriös avel finns det ingen anledning över huvud taget att hålla den fertil.
Katters könsdrift är enorm och påverkar kattens beteende och mående på ett helt annat sätt än hundar. Hundar är flockdjur och för dem är det naturligt att fertilitet inte nödvändigtvis innebär att de får para sig, men så är det inte för katter.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har då aldrig hört någon vara "emot" kastering, låter rätt bisarrt. Klart att man sett en och annan idiot som avlar på sina huskatter med flit, men galningar finns ju alltid
I wish I could write as mysterious as a cat
Alla katter som inte ska användas i seriös avel (med hälsotester och allt som krävs) ska kastreras, och dom ska användas i avel ska kastreras så fort alla kullar är tagna. Oavsett kön.
//Jessie
Kastrat här hemma, trots att han enbart är innekatt med tillgång till inhägnad altan. Ser absolut ingen mening med att låta en katt gå okastrerad med den könsdrift de har. Chippad är han också för den delen.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Ja! Kissarna ska inte i avel och mpr bäst av kastrering. Självklart för mig.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Ja de mår bäst av att vara kastrerade. Mina är kastrerade.
Min prins ska kastreras den 19:e. Adopterade honom igår och bokade kastrering, vaccination, chippning och tatuering redan samma dag. Han kommer få gå som utekatt (förutsatt att han vill) så var inget snack om att inte kastrera. Han är 10 månader.
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Hankatt har jag och han är kastrerad, jag kastrerade enbart för att det finns för mkt katter i denna värld. Hade även kastrerat en hona om jag skaffade det. (utekatt). Jag anser att utekatter är svårare att kontrollera så de inte parar sig!
Jag har även hund och är emot kastrering på friska hundar, de är lättare att ha koll på vid löp osv. Sjuka hundar är självklart att de ska kastreras om det är vad som gör dem friska.
Min tik fick livmodersinflammation å är den enda anledningen hon blev kastrerad.
Nu har jag 0 koll på hur kastrering på hundar fungerar. Men varför kan man inte kastrera för att de ska slippa löpa? Jag vet att för katter kan vara jobbigt och obehagligt för dem vid löpning. Är det inte samma för hundar? Samma sak som du nämnde kastrerar många hon-katter istället för att sterilisera för att minska risken för livmoderinglammtion. Finns det någon nackdel med att kastrera?(om man inte ska avla, då är det ju en jävla nackdel! :D)
Vi hade en hanhund som mådde skit av att vara okastrerad. Stressad, bet sönder allt, kissade inne och pep och det var när han kände lukten av löptik. Så jag tycker hundar ska kastreras med då de inte alls mår bra
#13 nu håller jag inte riktigt koll, för när jag sist var hos vetten säger de kastrering för allt nu.
Så när jag sa kastrera menade jag att de tar bort allt, hane som hona.
Tikar precis som katthonor plågas inte av att löpa, då skulle inte naturen skapat dem sådana.
Precis som vi inte plågas, dock är det kanske inte den roligaste tiden för oss.
Hundtikar blir även skendräktiga och även det är naturligt oavsett vad vissa människor säger och de plågas inte av det heller, bara för en hund flåsar och piper ser vi det som plågsamt.
En hund är en hund, en katt är en katt, en människa är en människa. Vi måste kunna se skillnaden.
Men folk gör som de vill.
Jag ska inte ljuga, ja det är skönt att slippa hennes löp, man behöver inte tänka så mkt på det längre = min egna bekvämlighet, har egentligen inget med hunden att göra.
Katter tycker jag även om det gör ont i hjärtat på mig att det mest ansvarsfulla är att kastrera iaf ute katter. Jag tänkte skaffa en honkatt först och ha henne inne vid löpen, men katthonor löper visst inte som hundtikar gör samt att det inte är alltid man märker på honan när hon börjat löpa.
Så det blev en pojk ist. Även där gillade jag inte att knipsa hans kulor, men jag vill inte det ska bli mer kattungar/katter, det finns så många, och en lös katthonalöpis finns säkert garanterat i varje område. För det finns för mkt katter som behöver hem.
Kort i gott så kastrerar vi bara så vi människor ska ha det lättare.
Och jag tar inte med hundar som blir sjuka, jag vet hanar kan bli superstressade med löptikar runtom året runt och att de aldrig får en paus, samt prostata, inflammationer och en massa annat, där är det en självklarhet att kastrering kan vara svaret - för djurets bästa!
Katter ska kastreras, spelar ingen roll om den ska Vara inne eller ute eller vilket kön det är. Alla huskatter ska kastreras och även raskatter som inte går i avel.
#13 det kan man visst och det görs i massor! Och en hund som får löpa utan att gå i avel får oftast problem och behöver kastreras till sist ändå.
De har precis samma problem om inte mer med PYO infektioner som katter.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
15# du bör läsa på om katthonors löp. En hona som löper och inte får para sig kommer garanterat sluta med att hon råkar ut för PYO (livmodersinflamation). Kastrerar man inte och ger piller är det också garanterat att honan kommer få juvercancer. En kastrering gör man inte för sin egen skull utan för kattens! Sedan honor som löper ofta går oftast ner i vikt vilket inte heller är bra!
Så JO honor tar skada av sitt löp!
Tack, Pimey. Jag kom inte håg vad det var de kunde drabbas av. Nu ska jag lägga det på minnet :)
Så lite så ☺️
En katt som inte ska in i avel ska självklart kastreras. Hona som hane. Att ge en hona P - piller är lite riskfyllt. Tänk om hon inte får i sig pillret osv. Kastrera mera.
#22 Min mamma ger hennes honkatt p-piller och har fungerat utmärkt i 14 år nu. Hon ser alltid till att hon sväljer pillret. Den honkatten har aldrig någonsin fått kattungar trots att hon är utekatt. Så vet man hur man ska ge pillret så är det inga större problem. Jag tycker nog annars att kastrering är att föredra men min mamma har aldrig varit på samma linje som mig, men bra att hon ger piller isåfall.
##23 Ren tur! Även om hon ser att katten sväljer den kan katten spy upp den inom kort ändå när inte hon ser. Och dekan bli dräktiga ändå på ppiller, stoppar löp men inte dräktighet. Och ökar risken mycket för livmodercancer, juvertumörer mm.
Inns massvis av anledningar till att inte kastrera hundar!
http://amstaff.ifokus.se/discussions/51a55864ce12c409360027ae-info-om-kastrering-inte-bara-positivt
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Självklart ska alla katter kastreras (utom under den förhoppningsvis korta period i livet då raskatter ska användas för avel)!
P-piler påverkar bara löpbeteendet #23. Det tar inte bort fortplantningsförmågan så om kattan blir betäckt så blir det ungar. Dessutom orsakar p-piller på katt juvertumörer och ofta ganska snabbt. Därför kan jag verkligen rekommendera att din mamma låter kastrera henne.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#24 Det har nu fungerat i 14 år utan några problem. Min mamma har varit väldigt noga. Katten är riktigt i bra skick, ser väldigt ung ut och har väldigt bra värden enligt veterinären.
#25 Absolut, men den där katten tillåter inte några hankatter att hoppa på henne. Hon är dessutom en "vaktkatt" och har sett till att jaga bort rottweilers då hon inte vill ha dem nära sig. Man leker inte med henne så att säga. Hon tänkte också jaga bort mig och min pojkvän som väger typ 120kg. Hon har lite dålig syn och såg först inte att de var vi som kom upp på trappan till huset så hon tänkte jaga iväg oss ganska snabbt. En vaktkatt. :)
Hon har som sagt blivit checkad hos veterinären och hon hon är i utmärkt skick, inne på sitt 15:nde år. :)
#27 Jo fast det är ren tur.
Som sagt förhindrar itne ppiller dräktighet som många tror.
Att ge ppiller ökar risken markant för cancer av olika slag, betyder inte att alla får det. Men anser att det är onödig chansning. Tråkigt att hon inte vill kastrera för kattens skull.
#28 Jag vet inte om man kan kalla det ren tur om katten inte ha blivit med kattungar på över 14 år?
Hon är som sagt i utmärkt skick och jag vet inte om det är särskilt tråkigt för katten att min mamma inte vill kastrera henne. Visst, jag skulle föredra kastrering men den här katten har ju inte tagit någon större skada av att få p-piller och oberoende så passar det ju inte längre att kastrera katten eftersom hon är ju relativt gammal.
P-piller är ändå att föredra just nu framför kastrering med tanke på kattens höga ålder.
Min mamma tänker sen inte skaffa mera katter efter de två hon har nu. Ingendera har ens varit hennes egna utan den ena är min systers och den andra min gamla katt (som är kastrerad). Jag tycker ändå att hon har tagit väl hand om dem trots att den ena får p-piller. De är i utmärkt skick.
Att du tycker det funkar tar ju inte bort faktan i att det är dåligt att låta en katt gå på P-piller hela livet. Du hade dessutom kunnat kastrera tidigare så det är ingen ursäkt, inte heller att katten är en "vaktkatt" (hum…). Juvertumörer kan uppstå nu. Jag hoppas verkligen du slipper det dock & jo, du har haft tur.
#30 Läs om och läs rätt. För det första är det inte min katt och jag har inget att säga angående kastrering. Jag rekommenderade kastrering men min mamma viftade bort det.
Det har faktiskt fungerat för den här katten att inte bli kastrerad , hon är frisk och har inga tumörer. Men som sagt så har jag ju påpekat att jag personligen föredrar kastrering. Det är lättaste att undvika problem på det viset istället för jämt vara på sin vakt och parera med p-piller.
Så ta bort dina pekpinnar, du behöver inte bevisa något för mig. Jag har alltid kastrerat mina katter och om jag tänker skaffa någon katt i framtiden så lär även den katten kastreras. Jag bara ville påpeka att visst finns det finns faktiskt katter som är i utmärkt skick och som aldrig fått kattungar trots att de har endast får p-piller. Jag vet av åtminstone tre katter (de tre enda som jag vet får p-piller) som är i typ samma skick som min mammas katt och en av dem är även äldre än mammas katt. Jag rekommenderar inte det men det betyder ju inte automtiskt en dödsdom eller ett plågosamt liv för en katt om den inte blir kastrerad.
Fast varför försvara något som är bevisat är dåligt och har dödlig utgång? Skulle du trycka i dig arsenik bara för att du mår bra just nu?
#29 "Turen" kanske består av förnuftiga hankattsägare som låtit kastrera sina katter.
Varför kastrerar man inte sin katthona för? Om man inte ska henne i avel så mår honan bara dåligt av att inte bli kastrerad. Jag skulle aldrig ge en honkatt P - piller.
#34 Det finns tyvärr en massa okastrerade hankatter på landet där de bor. Alla de honkatter min mamma har haft har faktiskt aldrig fått kattungar. Hon har haft ungefär 5 stycken under sin livstid då och alltjämt noga med pillret.
#35 Den äldre generationen tänker kanske lite annorlunda? Min mamma är över 60 år gammal och har haft en annan syn på saken än mig. Jag försökte som sagt prata om kastrering med henne förr i tiden men det föll inte i god jord. Numera tycks hon dock tycka annorlunda men det är förstås inte ok mera att kastrera en så pass gammal katt som den hon har. Min mormor var dock ännu värre för hon kastrerade varken honkatter eller hankatter så det kom en massa kattungar där. Numera har hon inga katter alls vilket är bra.
#36 Jag är också över 60 år gammal. Det innebär inte att man inte dagligen kan ta del och ta till sig av nya rön. Jag kan förstå att man inte vill söva en så gammal katt, men resten av argumentationen köper jag inte.
Kastrera mera -världen behöver inte fler huskatter!
#36 Mina föräldrar är jourhem åt en 17 år gammal honkatt,kastrerades iår, blev en hel annan katt (till det bättre) och operationen gick kanonbra.
Nu tycker jag väl ändå att Devya har förklarat sig tillräckligt många gånger för att slippa fler pekpinnar. Hon har klargjort både sin egen ståndpunkt och omständigheterna i det speciella fallet.
Trådarna härinne skulle bli såå mycket roligare och intressantare om folk kunde få berätta om sina katterfarenheter utan att riskera en "uppläxning" t o m för sådant som ligger långt tillbaka i tiden eller som skrivaren inte själv kunnat påverka.
#39 Handlar dock inte om pekpinnar. Lite trött på att folk ska dra upp det ordet jämt och ständigt. Allting är långtifrån pekpinnar jämt och ständigt.
och är definitivt inget sk "uppläxning"här heller.
Det finns helt enkelt inget dåligt med att kastrera sin katt, det kan väl inte vara så svårt att förstå..?