Avmaskad 4 ggr
Jag har sett flertal annonser om personer som säljer katter osv. När man läser är dem vaccinerade, chippade och avmaskade flertal gånger? Är det verkligen så bra för katten att bli avmaskad bara för att vara avmaskad även om den inte haft mask? Är det inte så att man endast ska avmaska om de tydligt syns att katten har mask? Är det inte farligt att avmaska bara för att avmaska, dessutom kattungar? Inget bråk nu tack, undrar bara ärligt hur ni tycker det är. :-)
Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.
Eftersom maskarna kan bli resistenta bör man inte avmaska mer än man behöver anser jag.
Bättre att kolla om de har mask! Finns test på apoteket!
#1 precis det jag tänkte. Man borde ju inte avmaska katter om de inte har mask. Jag har haft katt hela livet men endast maskat när de har haft mask. Därför vart jag fundersam nu om det verkligen är så bra att avmaska bara för att liksom…
Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.
Kattungar har för det mesta mask ffa om mamman varit utekatt och då ska de avmaskas. Vuxna katter ska avmaskas när man ser att de har mask, inte annars. Det finns ett test att köpa på apoteket om man är osäker, men jag är inte säker på hur exakt detta test är.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Du har alldeles rätt, man gör en björntjänst genom att avmaska i onödan. Då är det bättre att kolla kattungarna med ett kolla masken-test, har de ingen mask så ja då behöver man ju givetvis inte avmaska och har de det så får man ge dom en dos =)
#4 Provet skickas in och analyseras på labb, antagligen av personal med mikroskop. Något enstaka ägg kanske slinker förbi men labbpersonal brukar vara pedanter ^^
jag avmaskar min katt 2 ggr om året, till våren och till hösten.
Han e ute katt o äter äckliga saker ute.
Han har garanterat haft mask när han var liten, sedan vid 1 års ålder och sedan i somras. Så himla äckligt!!! Han får dem där långa som ser ut som tunna spagetti.
Eftersom han bajsar ute har jag svårt att se, den ena gången spydde han upp dem hemma o den andra gången hängde en utanför analen fast liksom.
När han var kattunge hade han de där platta å dem såg jag då var han inne.
Men, ger han 2 ggr om året pga detta.