Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 780 ggr
cado
0

Sätta ihop två katter

Hej allihopa! :-) Jag och min sambo har nu bestämt för en kattras (efter många om och men ;-) ). Vi vill ha den traditonella thai siameskatten, men vad vi har förstått det som efter myckeg läsning är detta en väldigt social katt som mår bättre av att vara två. Vi har därför bestämt oss för att skaffa två katter istället för en, och vi vill veta lite hur det är att ta två katter från samma kull. Är detta möjligt? Ska det vara samma kön eller kan det vara olika? Vi tänkte att det var en smart lösning att göra såhär då dem kommer stt vara lika gamla och vet vem den andra är - att den blir som en liten trygghet. :-) Men sen är vi kanske helt ute och cyklar, men hade detta fungerat tror ni? :-) Tack för all hjälp!

OberonsMatte
2

Att ta två syskon låter som en jättebra idé. Hona eller hane spelar ingen roll förutom att man, om de har olika kön, bör kastrera så tidigt som möjligt och i god tid före könsmognad (vilket kan infalla extra tidigt hos siameser).

Sajtvärd Katter iFokus

cado
0

Tack för svaret! :-) 

Vad skönt, då är det en bra lösning. Finns det någon risk att ett syskonpar kan börja bråka? Om det gör det - hur löser man isåfall det? :-) 

Vad är minimum ålder för att kastrera en katt? Ska man isåfall kastrera båda?

cado
0

…..ännu en fråga haha 🙂

Är det okej ifall kattungarna inte är samma ras? Min sambo vill nämligen gärna ha en Russian Blue, medan jag är mer för en traditionell siames. Bästa lösningen hade ju varit att ta en av varje, men går detta? Om kattungarna är jämngamla? 🙂

Bästakompis
1

#3 Går säkert jättebra med tanke på raserna. Men det är en svårighet att bägge raserna är så ovanliga i Sverige. Ni ska ha bra med tur för att hitta kattungar av båda raserna samtidigt inom rimligt avstånd. Vad jag har sett finns det bara en uppfödare av thai i Sverige. Kan ju vara tråkigt för den kattunge som kommer först att behöva vara ensam när ni är borta och inte snällt om ni båda jobbar. Jag kan undra lite varför krångla till det så när det kryllar av underbara katter som behöver hem pga att någon människa slängt ut dem, blivit allergisk, dött, ska flytta utomlands m fl anledningar, och där katterna gärna flyttar två och två.

cado
0

#3: Jag bor i London och här är dem raserna relativt vanliga - som tur är 🙂
Ensam kommer ingen av katterna att vara, jag jobbar oftast hemifrån så det är endast korta stunder på eftermiddagen tills min sambo kommer hem där det blir ett litet glapp. 🙂

Anledningen till varför vi vill ha raskatter är att vi kan spåra i kattens bakgrund ifall någonting skulle vara allvarligt fel med katten. Dessutom vet vi vad vi får, ifall det är risk för några defekter, sjukdomar etc. Vi får dessutom kontakt med en uppfödare som kan agera som support samt att det känns tryggt att veta var katten kommen ifrån. 🙂

Bästakompis
0

#5 Då är det säkert inga problem med något. Här i Sverige hade man kanske fått vänta något år på de raserna…:)

cado
0

#6: Ja det verkar så! Tittade runt lite på uppfödare i både England och Sverige och hittade knappt någonting i Sverige :-( Förhoppningsvis blir dem kanske mer populära i framtiden, vem vet :-)