Diarré av mat
Kan ni variera ert blötfoder? Alltså ge olika smak av samma märke, utan att katterna får diarré?
Gimli som blir 14 veckor idag blir dålig i magen dagen efter jag bytt smak. Vilket är mindre kul eftersom han sitter på ett sätt så det kommer bajs i bakgården och bakbenen som han sedan kladdar av där han sedan sätter sig. Stinker. Speciellt när han hoppade upp i soffan för att kela om kom med baken vid mitt ansikte! ;)
Jag blev lite bengalo och har massa smaker och fler påväg. Men jag orkar ju inte hålla på att tvätta baken en eller två gånger dygnet efter byte. Kan detta gå över?

Mina katter är vana från de är små att äta olika sorter och jag växlar utan problem.
Hur länge har din katt ätit blötmat?
Stolt ägare till tre La permer
#1 Sedan han började äta. Han har också fått olika sorter samt köttfärs säger uppfödaren. Jag ger samma märke. Bozita.
Mellan olika smaker byter vi hela tiden, dom får i princip aldrig två burkar med samma smak efter varandra. Någon gång när vi "akut" fått slut på Mjau har vi till och med köpt Pussi och gett utan problem, så vi har även bytt mellan märken.
Din katt är ju ganska ung och vid flytt kan magen bli lite känsligare även om katten verkar trygg i sitt nya hem. Det är ju ändå mycket nytt. Personligen skulle jag inte experimentera med maten första månaden eller så från att katten kom hem.
Vad fick katten hos uppfödaren?
//Jessie
Bozita och mjau.
Om du ger samma foder som uppfödaren, så är det förmodligen flytten som ställt till magen lite. Ge samma märke och smak ett par dagar/en vecka nu, så kan du prova en ny smak sen. Bozita har ju ganska varierande smaker, men vad jag vet har vissa av smakerna samma "bas" även om dom har olika smak. Då kanske det är bäst att prova en smak med ungefär samma ingredienser som första steg.
//Jessie
#5 Då gör jag så. Har som tur är många av samma sort.
Kan byta mellan smak och mer eller mindre märke utan att de blir dåliga i magen. Ena katten verkar dock blivit dålig i magen om jag gav mat med fisk i. Sen jag sluta ge fisk slutade hennes mage krångla men int testat ge fisk igen så kan int vara säker.
Nu är din kisse så ung, dock ibland får en av mina donnor dålig mage och då strör jag lite "fortflora" över maten.
Ha fortiflora i ditt bakhuvud, dock avvakta med att ge det till din lille vän. Det har hänt mycket i kisses värld senaste 2 veckorna.
kan byta mellan olika smaker utan problem men min ena katt tål inte bozita så vi håller oss numera bara till Mjaus utbud, ibland sheba och lite sådant. Det räcker med lite av bozitan för att hennes mage ska slå backout och diarré är ett faktum, har varit så sedan dag ett men tog rätt lång tid innan jag insåg att det var Bozitan som var boven. Nu var det visserligen ett tag sedan jag testade senast så vet inte om det ha ändrats.
Här hemma går det inte att skifta bland smakerna (ger Mjau Tetra), ena katten får diarré och katternas avföring luktar starkare.
No time to waste, only time to treasure.