Hur hanterar ni bekantas okastrerade katter?
Det är många som tycker det är obekvämt att "säga åt" folk eller konfrontera någon. Men hur har ni hanterat, eller hur skulle ni hantera en bekant eller närstående som har en okastrerad katt?
Tänkte det kunde bli en intressant diskussion, kanske få lite tips och synpunkter :)
I wish I could write as mysterious as a cat
Bryr mig inte överhuvudtaget. Ägarens val så. Och så stor skillnad har jag inte märkt på deras okastrerad och min kastrerade. Själv har jag en kastrerad hona som snart är ett och ett halvt år och en okastrerad hane på 8 månader som troligtvis snart kommer kastreras.
Jag har sagt det är oansvarigt med okastrerade katter, men de "bekanta" jag sagt det till rycker bara på axlarna och säger att de placerar ut sina kattungar de får. Tycker de kan hjälpa till att placera de stackare som inte har ett hem i första hand
Hände mig senast ikväll faktiskt, jag sa åt en bekant att han måste kastrera sin honkatt som bara får kullar efter kullar med kattungar som sedan blir tagna av räven. Min kompis har sagt åt sin granne att han ska kastrera sin katt men det är ju SÅ synd om katten att inte få ha sin könsdrift kvar och bli av med kulorna så det tänker han minsann inte göra!Suck……
Jag förklarar i första hand hur stressande det är för en katt att vara okastrerad! För det är det! Vilja ut och leta partner, smita om dom är innekatter, driften som är så stark, para sig, fajtas med rivaler osv osv.
Och med det så följer förstås att det blir ett stressmoment för ägaren också.
Och till slut kommer jag till det som har med dräktighet, kattungar, o s v att göra.
Jag försöker att vara så lite dömande som möjligt men ändå förklara hur jag ser på detta med okastrerade katter, allra särskilt om dom är frigående.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!

Jag tjatar o tjatar o tjatar på en kompis som har en okastrerad honkatt gående ute. Dock på p-piller men de kan ju bli dräktiga ändå (vilket de fick erfara). Så jag jag påpekar det minst en gång varje gång vi ses typ. Tycker det är oansvarigt att inte kastrera.
Vår yngste katt kommer ifrån ett hem där ägarna stolt berättade för oss att de minsann skulle avliva kattungarna ifall de inte kunde hitta något hem till dom. De sade detta som att de var duktiga som faktiskt skulle ta katterna till veterinären istället för att skjuta dom på bakgården. Vi rådde dom att kastrera den stackars mammakatten, men det var ju dyyyyyyyyrt!Billigare att avliva X antal katter istället. Vi är glada för vår tjocke lille kattgosse i alla fall:)
Jag förklarar alla fördelar med kastrering, att jag tycker det är fel att ha okastrerade katter och att det finns många hemlösa katter i Sverige en gång. Jag försöker göra det så neutralt, artigt och icke-dömande jag kan men samtidigt få fram min åsikt. Sen brukar jag ge lite länktips (exempelvis detta forum) och säga att det kan vara en bra idé att googla runt lite själv.
Lyssnar personen är det fantastiskt, och gör personen inte det så får det vara så. Jag har lärt mig att det sällan går att tvinga folk att ändra åsikt, både på internet och i riktiga världen. Att tjata eller klaga brukar bara få folk att gå i försvarsställning.
Detta gör jag främst om ämnet katter kommer upp, så det är inget jag skulle ta upp helt random första gången jag träffar någon.
//Jessie
#7 Varför stödjer ni en sån uppfödare?
jag informerar och erbjuder mig at ta katten till veterinären och tipsar om kasteringskampanjer så att det blir billigare.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Att tänka "deras katt inte min" är för mig oförståeligt. Vi har liksom ca 150 000 hemlösa katter och den ökar inte bara för att katter blir utslängda och övergivna men folks ovilja att kastrera och låter honan gå dräktig jämt och ständigt det är både ett lidande för henne och ungarna då marknaden är mättad för huskatter samt försöker vi öka dess värde med. Bryr man sig verkligen om hur våra katter har det kan man ta sig i kragen och försöka förmedla kattens situation samt vikten av kastrering
MonicaLagerquist: stödjer dom?De fick inget betalt för kattungen och vi tog den för att de annars skulle avliva den. Mammas kompis tog två andra katter ur kullen. Det var privatpersoner som hade släppt ut sin okastrerade honkatt och låtit henne bli dräktig. Visst löste vi ett problem för dom när vi tog Sammy men jag klarar inte av tanken på att avliva friska kattungar.
Om man tänker på hela situationen pragmatiskt… Så bör man absolut inte adoptera katter från såna hemska människor. Jag tycker egentligen inte att man ska gå till någon annan än en seriös uppfödare, eller ett katthem. För när man "hjälper" dem genom att ta adoptera en av deras kattungar så ser dem inte problemet lika mycket. Föder man upp en massa katter och hittar knappt några hem så slutar man väl förhoppningsvis snart och inser att det inte fungerar. Folk kommer undan för lätt idag. Självklart finns det alltid idioter som aldrig kommer sluta.
Jag hoppas att om man gör det svårt, vilket det känns som att det har blivit för dem de senaste åren, så avskräckar det många.
Sen tycker jag det är ett stor samhällsproblem när folk tänker "det har inte jag med att göra". Tänker ni så om folk som missköter sina barn också? Det är inget fel att bry sig om andra. Självklart ska man respektera folks privatliv. Men samtidigt, det handlar om ett djur utan röst. Vi har otroligt många hemlösa katter pga dessa människorna, jag tycker faktiskt att de förtjänar sig en törn.
Självklart ska man vara saklig och så trevlig som möjligt, och inte dömma direkt. Har personen inte råd skulle den inte skaffat katt, men alla kan göra misstag. Jag skulle erbjudigt mig att betala.
Glömde även tilllägga att jag såklart syftar på katter som inte är i seriös avel.
#11 tyvärr gör ni det även utan betala då det blir plats för nya ungar. Sen att kastrering är dyrt nja kostar runt 1000-1500kr för en hona, medan avliva kostar hos vet runt 500/katt Sen intressant hur de flesta i tråden verkar tro att alla som håller sina djur fertila verkar tro att de avlas på. De jag känner har strikta innekatter och håller sig till ett och samma kön.
Jag tror snarare att de svarade utifrån avels-risken, dvs utekatter. Sen finns det ju andra fördelar med att kastrera mer än risken för avel.
Ok. Jag delar inte er åsikt men vi är ju alla olika!Tycker själv att det kändes bra att rädda honom från avlivning. För om vi inte hade tagit honom hade han ju blivit avlivad. Jag har också tagit hand om två katter genom kattkommando syd. Katterna skulle bli avlivade så kattkommando syd tog hand om dom och omplacerade dom till oss. Kattkommando syd omplacerar många katter som är avlivningshotade.
Som jag sa, om man tänker pragmatiskt(kallt). Men du har fortfarande räddat en kattunge som förtjänar att leva, det ska du vara stolt över!
Ja jag älskar honom så himla mycket och är så glad att jag tog hand om honom!han är vår enda hankatt så han inbillar sig att han har ett harem med tre kattflickor. Han är rätt kaxig;-)