Hjälp att välja katt
Jag har bestämt mig för att skaffa katt och skulle tycka det var roligt med någon typ av raskatt. Är oerhört sugen på en katIV då de verkar så himla roliga (har ej tidigare erfarenhet av dem). Jag vill ha en aktiv och social katt som vill vara med en men jag har förstått att dom trivs bäst med sällskap. Jag är student så att köpa två katter på en gång är lite över budget för mig då de är väldigt dyra och jag inte vill göra slut på alla mina besparingar i händelse av oförutsagda veterinärbesök osv. Jag spenderar väldigt mycket tid hemma och kommer göra de närmsta fyra åren. Min plan är att skaffa en katt nu och eventuellt en till om några år så den får sällskap den dag jag börjar jobba. Jag är fullt införstådd med vilket ansvar det är med en katt då jag är uppvuxen med katter och andra djur. Så nu till min fråga, tror ni att det skulle vara möjligt att skaffa en ensam katIV då den kommer ha i princip konstant mänskligt sällskap (vill ju inte att den ska vantrivas heller såklart) eller finns det någon annan kattras som ni tror kan passa? Den kommer vara en innekatt och endast gå ut i koppel då jag bor bredvid en stor väg. Förhoppningsvis blir ju katten åtminstone 15 år så det känns viktigt att det blir rätt.
Vill du gärna ha kattungar eller? Vill du ha 2 katter oavsett eller?
Om du inte måste ha kattungar kanske du kan köpa omplacering, det kan vara 2 katter som redan trivs med varandra, omplacering blir ju inte alls samma pris. Den här tråden kom jag att tänka på http://siames.ifokus.se/discussions/55dc5a2cce12c47ff6004aa8-hermes-och-harriet-soker-nytt-hem?discussions-2
Sedan kan du ju höra dig för därinne om IV katter i allmänhet :) Det finns ju de katter som inte nödvändigtvis mår bäst med kattkompis men de är undantag, och människor kan inte helt ersätta en katts sällskap, som jag förstått det.
Vad är en KatIV?
/Maria
#2 Antog att den menade kategori 4 katter
Du har PM!
#2 #3 Ja jag menar en kategori fyra katt, där siames, balines, orientalisk ingår. Har fått tips om cornish rex att de ska ha liknande temperament.
#1 Det är inget måste för mig att ha två stycken, anledningen till att jag skulle ha två är om de skulle trivas bättre så. Jag skulle allra helst vilja ha en unge för jag tycker det är något alldeles speciellt att få vara med hela vägen från början, men jag överväger omplacering, Tack för länktipset!
De raserna mår som sagt bäst med en likasinnad katt som sällskap.