Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2651 ggr
Fridawilmae
0

Få kattungarna rumsrena

Hej på er! För närvarande skuttar det runt 6 stycken fantastiska små krabater i mitt vardagsrum. Friska och trevliga allihopa. Det som är mindre trevligt är att två av dem inte vill bli riktigt rumsrena. En kissar i soffan, på filtar och kuddar. Den andre försöker göra "rätt" men det blir så fel. Han kissar på golvet BREVID lådan och på platser det tidigare skett små olyckor, trots noggrann städning av dessa områden. Har vid flera tillfällen flyttat honom till lådan när jag ser att det är dags. Då kissar han nöjt i lådan. Han verkar inte missnöjd med den. Den är alltid fräsch och hela rubbet byts varje dag (vi har flera lådor). Han är inte en undergiven katt så jag har svårt att se att han känner sig trängd av sina syskon. Vad det beträffar vår lilla soffkissare… Jag har verkligen ingen aning vart beteendet kommer ifrån. Till en början förekom inget sådant. Vad gör man? Tips? Har som sagt flera rena lådor, rengör nerkissade golv och textilier med Urine off och citronsåpa. Vår förhoppning är att kunna övergå till peewee sedan och har mjukstartat med toalätt. Alla tips välkomnas!

Fridawilmae
0

Kattungarna är 7 veckor gamla, ska tilläggas

[HundochKatt]
1

Kan du möjligen givit dem fritt utrymme för tidigt?

MonicaLagerquist
2

Det låter som om de har för stort utrymme.Många lådor och inget som går att kissa fel på tills dess att de har lärt sin använda toan.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
1

Det kan vara för stort utrymme du gett dem och långt för  till lådorna. Hur ser lådorna ut huv/öppna? Vissa kattungar jag haft har vela ha huv i början.  Du kanske bör låta lådan bli lite mer" smutsig" så att lådan förknippas med toalettbestyrer.

Mison
0

Hur stort bor dom? Hur många lådor? Och framör allt, var gör mamman sina behov?

Minimera utrymmet, se till att det finns rejält med lådor, och se till att mamman har utrymme och tid nog att lära dom

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Kattmamma77
0

Som ovanstående skriver, troligen för stort utrymme.

När de börjar äta mat själva, så måste man börja begränsa utrymmet en tid, till de blivit HELT rumsrena. Utrymmet kan vara ex ETT rum, som inte är allt för stort (ex 5-10 km2. 
Ha även FLERA kattlådor - små - utan huv och hög kant. Gärna två olika typer av Kattsand (och EJ klumpbildade - då kattungar gärna äter kattsand).

Sätt dem själv ofta på lådan - och krafsa lite. Detta efter de ätit / druckit, sovit och lekt. 
Ta även bort ev mjuka mattor på golvet och inga mjuka saker/soffor de kan hoppa upp och kissa på/i - fram till de är HELT rumsrena.

Det brukar ta ca 2 veckor att bli helt rumsrena. NÄR de är rumsrena behöver de ändå många lådor - då de är som småbarn som nyss blivit torra - och ej kan hålla sig för länge när de väl blir nödiga.

Fridawilmae
1

De har ca 15 kvm att tillgå. Jag har tyvärr inte möjlighet att ge dem ett mindre rum än så. Lådorna är relativt små med låga kanter. Ska testa att sätta ner dem i lådorna oftare precis som några av er skrivit :)

smellcaramell
0

vi hade en kattunge som vägrade gå på låda, tills vi bytte från Kattsand till tidningspapper i lådan, han gillade helt enkelt inte underlaget, bara en tanke :)