Underlig katt
Hej! nu är det såhär att det har kommit en katt hem till oss. Vi vet inte vem som äger den, men jag ska försöka ta reda på det. Hursomhelst, det började i onsdags. När jag kom hem från skolan hörde jag ett konstigt ljud. Först kopplade jag inte vad det var, men sen insåg jag att det var en katt. Så jag följde ljudet och mycket riktigt så satt det en liten kisse i slånbärsbuskarna nedanför vårat hus. Den lät som sagt väldigt konstigt, den nästan skrek. (Nu i efterhand har jag fått höra att den låter som en "marskatt"). Först trodde jag att den var skadad, men när jag närmade mig den så sprang den allt vad den hade in i en av ladorna vid vårat hus. Så den är ju inte skadad då den springer och håller på. Men grejen är att den beter sig väldigt konstigt. Den jamar väldigt högt, men bara när den vet att man hör den. Helt plötsligt kan den börja rulla runt i gruset och verkligen åma sig, som att den vill bli kelad med, och börja skrapa huvudet i gruset. Sen kan den helt plötsligt i ett ryck sätta sig upp och springa iväg allt vad den har. Sen sätter den sig och jamar igen. Den vill som sagt inte ha närhet då den springer iväg om man kommer för nära, men den är inte heller helt skygg då den inte springer iväg direkt. Den rör sig väldigt ryckigt och den känns liksom inte helt "normal". Vet ni vad det kan vara för fel på den? Den ser ut ungefär som en vanlig bondkatt och den äter fint ur skål, så helt förvildad är den väl inte. Någon som har något tips på hur vi ska göra? Ursäkta för ett långt inlägg och förlåt om jag lagt inlägget i fel grupp!
Har du sett en honkatt som löper någongång? Att katten löper är min första tanke.
Sajtvärd Katter iFokus
Löp var även min första tanke, låter precis som det. Väldigt tråkigt om det är så, för då är hon snart dräktig :/
//Jessie

Börja med att fråga grannarna om det är deras katt!
Ni har uppenbarligen ingen egen katt?
Då är er tomt en del i någon katts revir.
Har ni lador har ni möss.. toppenjaktmarker och ställen att gömma sig på.
Är det en hane eller hona?
Honor brukar hålla sig rätt nära där de bor, hanar kan röra sig någon kilometer.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Nej, jag har aldrig sett en katt som löper. Vi har aldrig haft katt i min familj så jag är inte riktigt kattvan, dock tycker jag att det är fantastiska djur! #3 Ska absolut börja med att fråga runt med de närmaste grannarna. Vi bor ju på landet så det är långt mellan husen här. Och nej, egen katt har vi inte. Dock finns det en sommarstuga väldigt nära vårat hus, och dom som bor där har katter. 2 honor och 1 hane. Vi tror att det är en hona, så att den löper är ju som sagt inte omöjligt.

Mina katter är döda sen något år.. så numera är det andra katter som har min tomt som en del av sina revir!
Det är tre olika katter som använder min tomt som jaktmarker och de brukar sitta o spana där min hankatt främst satt,, dvs vid min stora kompost!
Två tigrerade och en röd katt.. de två tigrerade har jag för mig bor i samma grannhus och den röda i ett hus längre bort!
Iomed att jag är en kattmänniska och gillar katter så försöker jag bli kompis med dem.. alla tre verkar ha insett att jag är ofarlig och mest en pratsam gubbe!
En av dem har kommit fram och rullat runt på marken, de andra verkar mest besvärade och tycker att jag stör deras jakt!
Förresten, tycker ni att vi ska ge den någon mer mat? Den har ju förmodligen redan ett hem och då kan det ju bli väldigt förvirrande och konstigt för kissen om den får mat på olika ställen. Vi vill ju inte att den ska tro att den bor här om den redan har ett hem.
Ska som sagt försöka hitta ägaren, men under tiden, ska vi ge den mat? Känns ju inte snällt om den ska behöva vara hungrig 😮
Enligt länsstyrelsen kan man räknas som ägaren om man matar katten, så du vet. Sen finns det risk att katten flyttar in hos er istället om ni matar. Det hände med en av våra katter för flera år sedan, folk tyckte "synd" om honom och matade trots att han fick gott om mat hos oss vilket gjorde att han försvann hela tiden under sommaren.
Så jag tycker du ska avvakta och försöka hitta en ägare först. Hittar ni ingen ägare kan det hända att katten är hemlös, och då är det ju ni som avgör om ni vill mata och ta hand om katten eller inte (se i så fall till att den blir kastrerad så fort som möjligt).
Du kan exempelvis fråga runt, eller köpa ett billigt halsband och sätta i en lapp där det står att du undrar om katten har en ägare, kontaktinfo osv. Om du kommer tillräckligt nära att du kan få ett halsband på katten då. Då borde ju en ev ägare reagera.
Hur verkar katten? Är det mager, har tovig päls eller ser den frisk ut?
//Jessie

Beror på.. om du vill bli med katt eller ej!
Mina katter var egentligen grannens katter.. när han sen började jobba på samma ställe som mig så umgicks vi mer och katterna lärde känna mig.
Såsmåningom gick de mellan husen.. och när han reste på semester så bodde de hos mig på natten!
När han flyttade från landet till stan.. så stannade de hos mig!
Många katter är vilsna efter sommaren och andra är dumpade. Viktigt att säkerställa att katten verkligen har ett hem eftersom det börjar bli kallt ute och inga katter klarar sig ute på egen hand i längden.
Sätt upp lappar i omgivningen där du efterlyser kattens ägare.
Lägg efterlysningslappar i folks brevlådor och fråga om folk vet något om katten/vem som äger den. Ha gärna ett bra foto med på lapparna.
Får du inte napp i närområdet så fota katten och efterlys dess ägare på Facebook-sidor såsom Vi längtar hem, Bortsprungna katter - djur.id, HittaKissen mfl.
Även Blocket har en efterlystsida.
Många katthem har hemsidor/facebooksidor där man kan få efterlysa ägaren till den katt man har hittat.
Du kan också efterlysa kattens ägare på Kattpolisen i Fokus.
Observera att många katter har ett id-chip insatt under huden i nacken som kan läsas av gratis hos t ex veterinären. Via chippet kan man spåra kattens ägare.
Det är viktigt att katten inte lämnas åt sitt öde framöver, för då överlever den sannolikt inte - d v s om den inte har ett hem att gå till, eller någon som matar den och tar ansvar för den.
Hittar du ingen ägare till katten så är det bra om ni själva kan ordna ett hem till katten, eller om du kan ställa katten i kö till ett No Kill-katthem (för information om var du hittar sådana; se SVEKATTs hemsida).
Vänta inte tills katten ser ut som ett skelett (det blir då svårt att rädda katten), det är viktigt att agera tidigt om en katt skulle vara hemlös.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.