Hjälp kring kattfödsel
Hej! Min väninna har nu en renrasig maine coon med stamtavla som väntar renrasiga mc ungar. Detta är hennes första gång för uppfödning och hon har lagt ner mycket tid och pengar i detta, så hon är väldigt seriös. (tänkte att jag måste skriva utförligt så folk inte hoppar på henne..)
Nu är det så att hennes hona blev parad någon gång under en två veckors period, då de fick låna hem hanen. Min väninna var dock magsjuk under dessa två veckor och låg till sängs och hennes föräldrar (som låter uppfödningen helt åt henne) var inte uppmärksamma på att någon parning skett. Nu är hon dräktig, så någon gång under dessa två veckor så skedde ju en lyckad parning.
Men vi vet ju inte säkert när.
Nu har hon kunnat känna fosterrörelser i ca två veckor (och som både hon och jag vet så borde det då vara dags väldigt snart) men hennes hona visar inga förlossningstecken ännu- inte "boat", slemproppen har inte gått och så är hennes spenar inte särskilt svullna och rosa.
Hon tänkte ta in kattan till veterinären om de inte kommer snart då hon börjar bli orolig, men vill inte flytta henne i onödan då den stackars katten absolut avskyr att åka bil vilket skapar stress för kattan.
Har ni erfarenhet av att kattan inte visar några såna tecken?
Tack i förhand!
har hon koll på när hallonen visade sig? Det utgick jag iaf då min hona var hos hanen flera veckor.

Vissa honor boar inte förens förlossningen sätter igång. Det är bara att passa honan hela tiden.Jag skulle mycket tveksamt åka till veterinären.Så länge honan mår bra och äter som hon ska skulle jag vänta. Man kan tempa honan 12 till 24 timmar före förlossning sjunker tempen från 38,5°C till 37,5°C
Stolt ägare till tre La permer
#1 Grejen var det att hennes hona knappt ändrade färg på spenarna, de är fortfarande väldigt ljusa, kan se om hon kan skicka någon bild, så hon vet inte riktigt. Var när magen började växa och löpet inte kom igen som hon insåg att parning hade skett.
#2 Det hade vi missat! Tack, ska säga till henne att köpa en temp!
Ja, hon äter som hon ska och går på lådan, inga problem där! Är mest för att vi har läst väldigt mycket om honor som går över tiden som dör pga att någon unge fastnar utan att det märkts..
Det är lätt att missa när parning sker (min ena hona visste vi enbart för att vi råkade komma på dom, den andra trodde inte hanägaren att de hade parat sig alls) och parningarna sker ju vid flera tillfällen för att det ska bli ungar. Det kan skilja mellan när ungarna blivit till också och jag vet inte men det kanske skulle kunna påverka hur många dygn honan går dräktig?
Igen av mina honor har för den delen visat några tecken (förutom hallon och tjockare magar ^^) så som att boa, slemproppen har gått precis innan ungarna kommit.

#5 En hona kan inte ha kattungar som blir till vid olika tillfällen.
#6 Hur kan de då ha olika pappor till ungar i samma kull?

#7 Honan släpper ägg en gång om hon under tiden paras med flera hanar så kan spermier från två hanar befrukta äggen.
#5 Skönt att det händer fler! Min väninna har haft lite panik över att hon inte kan hålla koll på dagarna och känner sig väldigt dålig över det.. Hon ville att allt skulle gå så bra som möjligt till med allt nu när det var första gången.
Hon har tagit tempen på kattan med och hon ligger stadigt på 38,2 grader. Ska ringa till vet imorgon och se om de kan göra hembesök kanske, de ser väl tydligare på kattan om det är dags snart? Eftersom det nu var över två veckor sen hon började känna sparkar.. Eller är någon erfaren med att det har kunnat kännas i upp mot tre veckor innan?

#9 Hon lämnar väl inte honan ensam hemma på dagarna?Som uppfödare är man skyldig att övervaka förlossningen.Om man inte vet när parningen skett så får man övervaka ännu mer noga och längre tid.Förlossningen kan dra igång snabbt.
En av mina honor låg i min säng hela natten och på morgonen så kom hon ut till mig i köket jamade en gång och gick och la sig i transportburen. När jag kikade in så hade unge ett just börja födas.
#9 de vanligaste är 2 veckor men har även känt svaga sparkar något tidigare. Om din väninna har läst på om födsel mm så borde hon även läst att man ska övervaka förlossningen. Hon kan inte lämna honan ensam, speciellt inte om hon kan få när som helst. Börjar hon föda då ingen är hemma kan mycket gå fel och kan sluta med att både mamman och kattungarna dör.
Det kan vara bra att veta att det inte bara är för eventuella komplikationer man behöver ha koll. Senaste honan som fick kattungar här hemma hade dille på att flytta dem till nya ställen den första veckan. Det var knappt så man vågade gå och handla för man var rädd att man skulle missa var hon flyttade dem. Att leka "hitta kattungarna" är inte kul och faktum är att kattmamman kan lämna dem på olämpliga eller rent av farliga ställen.
Här hemma tyckte Astrid bland annat att tvättmaskinen och underredet på en fåtölj var ypperliga ställen för sina ungar. Hur ofta tittar man om tvättmaskinen innehåller kattungar innan man sätter på den eller tar en titt och ser om det finns kattungar i dynan på fåtöljen man sätter sig i?
Så i en vecka lekte Astrid och jag följa john. Först gick hon med ena kattungen och efter kom jag och spanande in var hon tog vägen. Sedan när hon var klar så flyttade jag boningshuset till närmsta lämpliga plats av det nya gömstället och la tillbaka kattungarna och så var det bra ett par timmar. Hon slutade eftersom kattungarna blev för tunga för att hon skulle orka lyfta dem över kanten på boningshuset.
Förlåt mig, glömde hur tydlig man måste vara i detta forumet.. Min väninna har sedan i måndags tagit ledigt från skolan i två veckor för att kunna vara hemma med kattan (ska jag behöva förklara hur hon sköter skolan och hur hennes föräldrar tog det med?) just för att hon inte vet riktigt när de är beräknade. Så ja, hon är hemma med kattan och övervakar henne! Hon är väldigt påläst och bryr sig om sin katta väldigt mycket! Men inga ungar ännu! Dock berättade hon att spenarna börjar kännas mjölkfyllda, men det rinner inte ur dem än!
#13 kan man ta ledigt från skolan hur som helst? bara en fundering för på "min tid" var det ogiltig frånvaro.
bra att hon ser efter honan men hur gör hon om kattungarna föds och de behöver stödmatas? Att föda upp kull är inte alltid en dans på rosor. Jag hade tur att ha min familj då en kull på 6st stödmatades varannan timme i 2 veckor innan mjölken kom tillbaka.
#14 Vet att du sätter katternas bästa främst, all heder för det, men att vara så ifrågasättande i tonen är kanske inte bästa sättet att hjälpa…
(Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av kattfödslar så kan inte bidra med den sorts råd som TS behöver.)

Om man skriver "Min väninna har haft lite panik över att hon inte kan hålla koll på dagarna " så tolkar jag och många med mig att hon inte är hos katten. Är det konstigt att man reagerar då?
Mår katten bra och om förlossningen inte sätter igång så skulle jag avvakta. Om förlossningen sätter igång men avstannar så skulle jag kontakta en kunnig veterinär för koll.Vad säger uppfödaren till honkatten? Hur läge har mor och mormor gått i sina dräktigheter?
Min ringa erfarenhet från kattfödslar (för 100 år sedan) är att katterna sällan visar tecken på att det är dags att föda förrän strax innan. Då har i alla fall mina katter velat att jag suttit med dem, annars har de följt med mig jamande och visat mig att jag inte ska lämna dem. Så det kan alltså ske från ena minuten till den andra utan några tecken långt innan.
#15 jag vet inte hur gammal ts väninna är men man reagerar ju då väninnan har panik då hon inte kan hålla koll på katten (tisdag) till att 24 timmar senare har väninnan tagit ledigt från skolan i 2v och detta sedan i måndags och har full koll på katten.
Sedan måste man faktiskt tänka framåt, mycket kan hända.
Förlåt att jag inte skrev så utförligt som jag borde ha, hon hade panik för hon vet inte om kattan är i dag 57 eller 61. DET har hon panik över, inte över att hon inte vet om det är tisdag eller torsdag eller att hon inte kan hålla koll på katten sin annars. Hon vet inte när kattan parades - ingen aning om vilken dag hon är i - panik över att hon ska anses vara dålig uppfödare. Har jag fått det klargjort nu?
Och ja, hon fick ta ledigt, hennes skola har två veckor ledigt att ge på var termin om rektorn går med på det, vilket hon gjorde.
Visste inte heller om att jag var tvungen att skriva och berätta om hennes lager med ersättning hon har från Royal Canin.. (jag har själv flaskmatat kattungar så vet om hur det är och att det kan vara nödvändigt att göra). Allt jag ville få reda på här (utan att behöva skriva ut exakt allt hon kan och vet och har förberett och dylikt) var om ni här på forumet har någon erfarenhet med att kunna känna sparkar tidigare än två veckor innan samt om ni varit med om att en hona inte visar några tecken alls på att det är dags även om det kanske bara är en dag kvar.
Hennes veterinär är kontaktad och beredd på att hon kan ringa när som om det sätter igång och blir några komplikationer.
Kattans uppfödare och min väninna har kontakt varje dag där det berättas om förändringar och dylikt, hur kattan mår och om det verkar vara dags ännu. Jag besitter tyvärr igen information angående kattans mor och mormor men är säker på att min väninna har fått det berättat för sig av uppfödaren.
Blir så sjukt trött på den här sidan. Där, så fort man inte skriver ut allt i exakt detalj om ALLT man kan och vet, så anses man dålig, oansvarig eller icke påläst. Ibland känns det som att man måste skriva som om man förklarade för en femåring för att det inte ska bli "missförstånd". För det ställs inga frågor direkt utan det är mer eller mindre påhopp med en gång. Usch för det!
#19 tagga ner=) Det största missförståndet som blir är att du som startar tråden inte sitter på förstahandsinformationen. Det är ju inte lätt för varken dig eller oss andra i tråden vad honan har för beteende just nu för din väninna kanske inte säger allt till dig?
Man lär märka då de är på g då honan blir orolig. Att jag känt sparkar något tidigare än 2v har jag redan skrivet. Om din väninna har daglig kontakt med sin uppfödare (om uppfödaren själv haft kullar tidigare) kanske hon får en massa värdefull hjälp därifrån.
Du kanske skulle tänka på att skriva mer utförligt och ta med all information på en gång i stället för att skriva halvdant och anklaga folk för påhopp som försöker ta reda på mer information för att kunna ge bra råd så hade det inte blivit några missförstånd. Utifrån en del av dina inlägg så låter inte din kompis så påläst om kattuppfödning så jag har full förståelse för att folk ifrågasätter och ställer frågor. Folk kan bara gå efter vad du skriver, de kan inte läsa in något mellan meningarna eller läsa dina tankar sedan hade det väl varit bättre om kompisen hade kunnat skriva själv så att man fick förstahandsinformation i stället för information från en andra part.
Honkattens uppfödare borde ju kunna vara behjälplig för jag tar för givet att denne blev tillfrågad innan och konsulterad om vilken hane som kan passa till dennes linjer och så vidare och den borde då kunna svara på din kompis alla frågor och funderingar eller ta sig en titt på honkatten själv om den bor så pass nära och göra en bedömning. Men så länge honan är lugn, äter, dricker och går på lådan som hon ska så behöver man inte bekymra sig och hon kommer visa när hon är redo och det kommer likaså att märkas tydligt om hon blir dålig och behöver veterinärvård.
Eftersom jag bara ställde frågor angående huruvida kattan kommer att föda snart eller ej och om någon har erfarenhet ang kattor som inte visar tecken mer än att an kunnat känna sparkar så trodde jag inte att jag skulle behöva skriva ut allt min väninna kan och vet om uppfödning. Det enda som har gått snett för henne är vetskapen om vilken dag kattan är på. Det är hennes första gång så give her som slack.
Ska hädanefter skriva allt hon vet och kan, vad hon har hemma i förberedelse etc. Vill ni veta vilken våg hon har hemma med? Vilken typ av nappflaska som ligger och väntar om det behövs stödmatas? Vilken veterinär som hon valt?
Jag skrev inte halvdant, var ni som läste "mellan raderna" när det inte behövdes. Jag skrev att hon hade panik över dagarna, sen om ni väljer att tolka det som att min väninna inte har någon koll på någonting eller faktiskt tänker till och förstår att det är över vilken dag kattan är i, är ert val. Men ni behöver inte komma med irrelevanta frågor som inte hör till tråden. Förstår ni inte fullt vad jag menar, anta inte bara saker då.
#22 De bästa hade nog varit att din väninna som har dessa funderingar själv startat tråden då hade de varit "raka rör" för då de inte är förstahandsinfo kan även du tolka din väninna fel.
Vissa frågor ställs ju för att kunna hjälpa din väninna. Som sagt nu är det ju för sent då hon är långt gången men både röda tuttar, Viktuppgång, när pälsen börjar försvinna från juvret senare tecken är slemproppen, mer rastlös/orolig, när magen sjunker mm indikerar ca hur långt gången honan kan vara. Men de har hon säkert redan läst. Men om din väninna inte kollat noga efter olika tecken i början av dräktigheten så är det ju svårt att veta exakt, även för oss på detta forum.