Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 748 ggr
KarinK
0

Ute eller inne ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat fundera på om min kattunge när han blir större bör få vara ute eller inne ? Bor i ett lugnt bostadsområde som visserligen har endel vägar som inte är speciellt mycket trafik på. Mitt område har endel katter som vandrar omkring lösa och jag som från början hade tänkt ha Zorro som innekatt har börjat fundera på om han kanske ska få vara ute, till att börja med på min uteplats i sele. Vad tycker ni ?

Highlandertess
0

Prata med grannar och så…Ofta kan katter råka illa ut för att grannarna inte gillar kringstrykande katter. Sedan så är det viktigt att han är kastrerad om han ska få gå lös. Det hjälper på två sätt. Dels så blir det inga överraskningskullar och dels så springer kastrerade hanar oftast inte bort så som okastrerade kan göra.

Hoppas det går bra för er!

kemikal
0

Några saker som kan vara farliga är trafiken, elaka människor, barn som inte vet bättre, hundar, andra katter. Eventuellt finns det fler risker som jag inte kommer på just nu. Den andra stora nackdelen är ifall grannarna har invändningar, sådant som kan störa är revirmarkeringar, kattbråk, användandet av sandlådor som toalett, allergier…

Bara du kan bedöma för- och nackdelarna med att ha utekatt i just ditt område, tänk igenom beslutet noga. Läs gärna inläggen i debatten "Koppla katten!" på Hem och hyras hemsida.