Skaffa katt
Hej allihopa, jag går rakt på sak. Vi tänkte skaffa en katt, en bengalkatt. Katten kommer hur som helst vara en innekatt, tror ni att det kommer funka? Sedan som mat tänkte vi ha Orijjen som torrfoder samt vom og hundmat( deras "köttbullar") tror ni att det blir bra? Sedan sanden, vi tänkte ha Ever Clean blir det bra? Och sedan frågan jag igentligen tänkte fråga, hur gör ni när ni har fått hem kattungen, och med det menar jag när man har åkt hem med transportburen, är det bara att släpp ut den ur buren och sedan bara leva vidare eller ska man släppa ut den på ett särkilt ställe eller så. Tack så mycket i förhand/ Urr3702
När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.
Många som har dem som innekatter men mycket aktiv ras så gäller att inte vara lat/bekväm som ägare :)
Bra val av torrfoder. Rekommenderar dock blötmat i förstahand, och färskfodret då samt ge t.exråa kycklingvingar för tänderna (behövs iförsig även om de äter torrfoder)
EC tycker vissa är bra andra inte. Jag gillar four friends :)
När jag gått hem katt har jag släppt i badrummet någon dag och sedan ut i huset :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kom på en fråga till. Jag tänkte att vi skulle köpa det mesta på en butik vid namn zoo.se, vad tycker ni om den butiken?
När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.
#2 Mycket bra hemsida :)
Många uppfödare säljer inte sina kattungar som utekatter heller men visst går Bengal att ha som innekatt, det är dock en väldigt aktiv ras och jobbar ni heltid samma tider så kanske ni ska fundera på två katter så de har sällskap av varandra och kan aktivera varandra ?
Jag skulle nog vilja säga, skippa torrfoder helt och kör på bra blötmat (ex. Bozita om man vill ha ett svenskt märke) alt. BARF. Torrfoder är inte särskilt bra för katter då de inte har en fullt utvecklad törstreflex och således ytterst sällan får i sig tillräckligt med vätska om dagen om de äter torrfoder som huvudfoder.
Everclean kör jag med och är väldigt nöjd, många har blivit missnöjda sedan de gjorde om formulan men jag kan inte begripa det då jag inte har märkt någon skillnad annat än att den inte dammar längre och att sanden är något grövre.
Jag skulle låta den få utforska ett rum i taget men är katten väldigt framåt och nyfiken av sig så kan man låta den utforska en större del. Man kan börja med exempelvis sovrummet eller badrummet om man så vill alternativt köket.
Tack för alla svar! Ok då vet jag, men det här med att några av er säger att torrfoder inte är att rekommendera är det inte bra i förebyggande syfte för tandsten?
#5 Nej är en myt. Bättre medråa ben :)
Tack, då vet jag det
Jag är inte villig att hålla med Fridaakesson och Belimas riktigt. Jag har själv 2 stycken bengaler ifrån KungsgardenCats i Lund och min bästa väns cornish rexar är bra mycket mer livliga och aktiva än mina herrar. Har mina som innekatter med tillgång till en del utevistelse i koppel, men jag upplever inte att dom är mer krävande än någon annan katt jag träffat.
Oftast anpassar dom sig de dagar som jag exempelvis varit sjuk och soffliggandes en hel dag, då ligger dom och sover tillsammans med mig :)
Sen visst, de har haft nytta av varandra som lekkamrat men den ena skulle faktiskt fungera utmärkt som ensamkatt då han är väldigt lugn och undergiven.
Så har ni enbart tänkt skaffa en, kolla med uppfödaren vilken som är "lugnast" i kullen och vilken som skulle passa er :) Har ni inte bestämt uppfödare så rekommenderar jag varmt Ullis på KungsgardenCats!
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo