varm spis
Jag har en gammal spis som tar väldigt lång tid på sig att svalna. Hur gör jag för att kommande kise inte ska bränna sig?
Med gjutjärnsplattor? Försök i så fall hitta spislock som tål värme och som inte leder värme.
Jag brukar ställa kastruller med kallt vatten i för att få min spis att svalna snabbare. Jag har iofs glashäll, men den blir kall ganska fort då.
Annars skulle jag gissa på att katten bränner sig en gång och sen lär sig läxan.
#1 Precis!
Jag hittar bara sådana som blir varma. Vet du var man kan hitta sådana som inte leder?
kastrull med kallt vatten el nåt i, som "2 skriver. Men först o främst, lär katten att det är förbjudet område. Mina katter har alltid efter ca 2-3 tillsägningar kombinerat med att jag lyft eller försiktigt puttat på dom för att dom ska hoppa ner själva, förstått vad jag menar och hoppar aldrig upp på diskbänken o spisen. Inte ens dom som fått göra det hos tidigare ägare.
Lättare är det antagligen också om man inte har nåt stående där som "doftar mums"/lockar när man själv inte är i närheten.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#3 Ett bra sätt att få katten att inte hoppa upp på bänken/spisen är att lägga dit aluminiumfolie. Jag såg det på youtube för ett tag sen, och tydligen tycker katter att det är hemskt otäckt, så att de förhoppningsvis blir avskräckta. Jag har dock inte provat det själv, för ingen av mina katter har haft för vana att hoppa upp dit.
Jag ställer alltid en kastrull med kallt vatten på de plattor som är varma.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Har du några tips på saker som inte "doftar mums" för katter, men som inte vi människor skulle märka av eller tom skulle tycka är gott?
#7 😃 Nej, tyvärr kommer jag inte på nåt just för tillfället (hjärn-kollaps….)! 😃 För jag tror att det mesta som är ätbart kan vara mums för en hel del katter (en del äter ju "vad som helst" med god aptit och glädje)….
Så, jag håller livsmedel borta från köksbänk och spis när jag inte finns i närheten. Framför allt kattmat, kattgodis, ost och annat gott som nån eller båda av dom tycker mycket om. Bröd och smör är inget som lockar mina katter så det kan få stå framme (ja, smör i smörbytta då, menar jag förstås!).
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Tack för era tips :) Hoppas det blir lätt att lära honom att inte hoppa upp.
Som barn elda alltid mamma och pappa i en stor spis i köket. Katter hade vi och dom kände att den var varm då den även var varm på sidorna. Jag skulle själv köpt barngrind och nätat in denna så ingen misse tar sig genom grinnden. Lite som säkerhet.
Jag har aldrig behövt säkra min spis… katterna känner direkt att den är varm och de aktar sig för den :)
Tyvärr så händer det olyckor med katter och spisar så det finns all anledning att vara försiktig.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
12 oja, en vän till mig tog in en katt som vart sjuk och var stallkatt. Han brände sig illa på alla fyra tassarna då han hoppade upp på vedeldadspis. Han vart fisk och behövdes bara smörja trampdynorna med salva. Kan även säga han flytta sen in men hjälpte kompisarna i stallet när dom behövde hjälp 😉