Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2453 ggr
Smillaaa00
0

Veterinärer akut

Behöver akut tips på vetrinärer i närheten av Kungsbacka, Göteborg, Borås, Varberg, kan vara en bra bit därifrån med. Som har öppet på helger.

Storip
0

Blå stjärnan? Vet dock inte öppettider

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Smillaaa00
0

Har en fråga också. Om man har en katt som haft näsblod som torkat så han har svårt att andas genom nosen, kan man hälla vatten/ koksaltlösning i då? Eller kommer det bli värre då?

Maria
0

Västra Djursjukhuset i Frölunda.

/Maria

Smillaaa00
0

Tack! Kan man droppa lite koksaltlösning eller vatten i nosen?

Maria
0

#4 Varför?

/Maria

Smillaaa00
0

För han har snor och torkar blod så han måste andas lite genom munnen

Maria
1

Visst kan du försöka göra rent hans nos.

Har du fått tag på någon veterinär?

/Maria

annzoo
0

Varför blöder han näsblod? slagit sig? överkörd?

Storip
2

Annars kan du ringa och rådfråga veterinären om hur du ska göra rent kattens nos. Hoppas allt går bra!

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

OberonsMatte
3

Har katten varit med om en olycka är det viktigaste att du tar katten till veterinären så fort som möjligt eftersom det kan finnas invärtes skador som inte syns.

Sajtvärd Katter iFokus

Smillaaa00
0

Vetinte vad som hänt. Förmodligen påkörd ja. :( nu kan han andas genom nosen igen även om det är lite blod kvar.

OberonsMatte
6

#11 Det är viktigt att ni tar katten till veterinär. Vid påkörning är det vanligt med inre blödningar som gör att katten dör först efter själva olyckan.

Sajtvärd Katter iFokus

Smillaaa00
0

#12 jag har ringt till tre olika vetrinärer och alla tyckte jag kunde stanna hemma sålänge han är "som vanligt", äter, värkar må bra osv

annzoo
0

#12 så de tycker att näsblod är vanligt?

Smillaaa00
0

#14 jag vetinte? Kan inte göra annat än att lita på dom. Men det har snart gått ett dygn sedan olyckan och han är bättre

Belimas
6

Sådana veterinärer skulle inte jag lita på som kan ge en sådan bedömning per telefon utan att ha känt igenom katten som troligtvis har blivit påkörd. Katter är experter på att dölja att de har ont och katten kan mycket väl ha någon skada invärtes även om den till synes ser ut att må bra……just nu.

Åk in akut och be att få katten undersökt grundligt, det kostar pengar ja men då är man på den säkra sidan med och slipper riskera att katten lider i det tysta.

Smillaaa00
0

Låter rätt konstigt att den blivit påkörd, tror snarare den bara slagit i sig någonstans och fått näsblod. :) det hänger inte på pengar, men det är väl onödigt om han inte är skadad?

Belimas
6

Om den är utekatt är det väl inte så konstigt, det händer dagligen att utekatter blir påkörda och det är inte alltid det leder till omedelbar död. Om den har slagit i sig så pass så det blev näsblod så kan den mycket väl ha någon skada i huvudet, katter blöder inte näsblod så lättvindigt utan någon form av yttre våld.

Ställ i stället frågan: Tänk om den är skadad utan att du vet om det och den går och har ont? Nej det är definitivt inte onödigt att få den undersökt av en veterinär om den har blött näsblod, jag skulle tvärtom anse det vara nödvändigt om man är mån om sitt djur.

Smillaaa00
0

#18 hade du vetat hur jag bor hade du förstår, olyckan hände på 5-10 min, 800 meter till närmaste trafikerad väg. Han går aldrig utanför tomten. Så nja om han sprungit fort till vägen, blivit påkörd, sprungit hem? Det är tveksamt. Kan utesluta påkörning.

Belimas
3

Det är fortfarande ett yttre våld han har blivit utsatt för på ett eller annat sätt, en katt börjar inte blöda näsblod av att den slår i nosen av egen maskin. Han kan lika gärna ha ramlat ner från en hög höjd och slagit i om du nu är så säker på att katten aldrig någonsin lämnar tomten när den är ute.

Smillaaa00
0

Ja men jag kan ju bara lita på veterinärerna

Belimas
4

Nej du kan också boka en tid för en undersökning, man behöver inte lita blint på vad en veterinär har sagt över telefon utan att ha sett katten. Det är väldigt vanligt att veterinärer råder en att avvakta när man frågar om råd över telefon och det är många gånger ägarna har litat blint på det med resultat att djuret blev riktigt dåligt efter ett par dagar.

Jag var så naiv en gång i tiden och det straffade sig på så sätt att jag dagen efter hittade min katt död bredvid sängen, hade jag struntat i rådet som den veterinären gav över telefonen med att avvakta och åkt in på en gång i stället så hade han med största sannolikhet klarat sig. En dyrköpt läxa och det är något jag aldrig kommer kunna förlåta mig själv för och sedan dess kollar jag hellre upp saker en gång för mycket än en gång för lite oavsett vad veterinärerna tycker och råder mig till över telefon.

Nu är det väl inte så illa för din katt men han kan ändå ha en skada som du och veterinärerna över telefon inte vet om, något har han ju uppenbarligen varit med om annars hade han inte blött näsblod.

Smillaaa00
0

Men när jag ville boka en tid tyckte dom att jag kunde avvakta. Ska in och kastrera, chippa osv om någon vecka så får be att dom undersöker då isåfall.

Kalli
4

Så det har gått till Förmodligen påkörd ja. i inlägg #11 till Kan utesluta påkörning. i inlägg #19. Jag förstår att du av någon anledning inte vill ta katten till veterinär men du vet att man enligt lag är skyldig att göra det som djurägare om man misstänker att djuret är sjukt eller skadat vilket katten är i detta fallet?

Smillaaa00
0

#24 jag var inte hemma när det hände så jag visste inte då hur länge han varit ute, fick reda på det nu. Klart jag tar han till veterinären om han är skadad eller har ont?

annzoo
1

#25 en katt är väldigt bra på att dölja sjukdom/skador. Hade det varit min katt hade jag hellre åkt in en gång för mycket. Åker du inte till veterinären hoppas du håller katten inomhus så du kan observera honom.

Therese
0
Smillaaa00
1

#27 det går bra, han är helt återställd så ska bara hålla lite extra koll på honom. :)