Deprimerad katt..
Tror min katt är deprimerad.. Eller är nästan helt säker på att hon är det. Min katt Livia blev i torsdags påkörd och nu har jag hennes "syster" Cinna kvar. Cinna har inte alls varit sig själv sen Livia dog.. Hon går knappt ut längre (vilket jag är glad över), hon ligger på samma ställe i klösträdet och sover hella tiden. Vill inte alls leka. Hon brukar vara helt galen när jag sprayar leksaker med kattmynta, men nu bryr hon sig inte alls. Och hon söker inte ögonkontakt med en längre och hon ser helt "död/borta" ut i ögonen. Vad ska och kan jag göra? Man mår ännu sämre när man ser att hon mår dåligt. :(
Ge det tid. Det ger sig.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Ge henne extra mycket uppmärksamhet. Kela och visa att du bryr dig.
c'est la vie, you muggle
Veterinärkoll tänker jag. Bara för att utesluta att det är något fysiskt fel på henne, som råkar sammanfalla i tid med det som har hänt. Inte konstigt i sig att katter sörjer/blir olyckliga när kompisen "försvinner". Men jag tycker alltid man ska börja med en veterinärkoll när katten inte "är sig själv" - så man inte missar något.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min Moritz var "deprimerad" ett helt år efter att hans kompis dött. Han blev loj och ville bara äta vilket resulterade i att han gick upp i vikt.
Vi adopterade en kompis till honom och han levde upp, blev smalare och nu är hans sitt vanliga jag igen.
/Maria
Katten sörjer nog ett tag, hur är hon nu? Beklagar sorgen! :(
Beklagar förlusten av er vän! 🤗 Jag tror ni allihop behöver låta sorgen få både plats och tid. Jag har levt med djur i hela mitt liv och det händer då och då att nån familjemedlem (av alla sorter) lämnar oss. Det är då viktigt att vi bryr oss om varann, särskilt djuren, och visar så mycket lugn , kärlek och omtanke som möjligt. Djur och människor "tröstar" varann väldigt bra, om man inte försöker stressa fram.
Det kan t o m betyda att Cinna och du/ni kommer varandra ännu närmare! Det har hänt mej många gånger, att jag och djuren kommit ännu några dimensioner närmare varann! Och så mycket närmare än vad jag trodde va möjligt. Så småningom kan du, om du vill, skaffa en ny kompis till Cinna, kanske vill ni det kanske inte. Det beror på hur det utvecklas. Men jag tror inte det är bra att göra det på en gång. En förlust är stressande, en ny familjemedlem är också stressande. Så det behövs lite stiltje där emellan!
Men låt Cinna sakna och sörja men samtidigt känna att du/ni finns där för henne och överöser henne med lugn och kärlek!
Det brukar faktiskt gå bra, både människor och djur ger varann så mycket när man förlorar någon nära. Men framför allt behöver djuren kärlek och att man lägger undan så mycket av ens egen sorg under tiden man ger kärlek. D v s att man inte bara gråter och är ledsen och själv försöker få tröst från det "övergivna djuret", utan man försöker ge den uppskattning och så mycket glädje man kan uppanamma till det. För att visa att man älskar!
Som sagt, jag beklagar er förlust och jag hoppas att ni snart lyckas vända sorgen till goda och vackra minnen! 🌈☀️
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!