Han kissar och bajsar överallt... IGEN
Min hankatt hade lite problem med att göra sina behov i kattlådan först när vi fick hem honom. Några fuktskador och två slängda mattor började han använda kattlådan varenda gång. Det hände att han kissade på något en gång i månaden kanske.
Förra året tog min mamma hem en kattunge. Han kissade fint i kattlådan från dag ett och så länge har det inte hänt att han kissade utanför den.
Efter några månader började den gamla katten kissa på mattan i badrummet oftare och oftare tills vi fick slänga mattan. Då hade vi två öppna kattlådor.
Katterna började bråka då och då efter ett tag men det var inget allvarligt, bara vanligt tjafs.
När jag flyttade till en ny lägenhet för 3 månader sedan började den gamla katten kissa och bajsa överallt. Bredvid dörren till lägenheten, i skor, på kläder, soffor… ALLTING!!
Vi kastrerade den unga katten. De slutade iaf bråka med varandra men den gamla katten slutade inte urinera på fel ställe. Varje dag hittar jag nerkissade kläder som måste slängas och bajs som ligger gud vet vad. Detta är så jobbigt och ohållbart. Jag älskar katten men vi funderar faktiskt p att avliva honom. En katt borde inte fixa sina toalettbehov mitt i lägenheten VARENDA DAG.
Jag kan tillägga att han ofta får sova i mitt rum och ofta ligger det något på golvet. Han har aldrig kissat på något här. Den andra katten får dessutom knappt någon uppmärksamhet av mig.
Båda katter är kastrerade. Den som har problem fyller 4 år i oktober. Den andra är kanske 14 månader gammal.
Hjälp?! Jag vill verkligen inte behöva göra mig av med honom.
Sök på Jackson Galaxy och titta på hans program i ämnet (på engelska). Kanske kan du hitta insikter där som kan hjälpa dig?!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Hur ser den befintliga lådsituationen ut?
Antal lådor?
Var är lådorna placerade?
Typ av lådor?
Typ av Kattsand (märke och sort)?
Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?
Sajtvärd Katter iFokus
Första misstaget av er var nog att vänta för länge med att kastrera honan.
Har du uteslutit uvi mm hos veterinären?
vars har du lådorna?
Katter kissar å bajsar ju oftast inne för att dom är missnöjda över något. För att man skaffat ny katt, flyttat, fått barn, skaffat hund, har för lite kattlådor, för skitiga kattlådor, när något nytt händer som katten inte tycker om.
Jag skaffade 2 katter för 2 år sedan, innekatter, som bara får gå ut med sele. Det har gått bra fram tills för 1 halvår sedan då den ena började skrika vid dörren, vid fönstret, på balkongen typ hela tiden för att han ville gå ut! Sen fick vi barn i Maj och då vart han ännu mer sur och kissar ner skötbordet hela tiden! Just nu protesterar våran katt för att han inte får gå ut och pga våran bebis. Det är något man får jobba med…
Så fundera på om det är något ni ändrat eller något som han alltid kan ha varit missnöjd med? Och vad kan ni isåfall göra åt det?