Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 10829 ggr
Mia
0

Smuts i nosen

Hej!

Mina två katter har smuts i bägge deras nosar, de är ett och ett halvt år och ca 21 veckor gamla. En hane och en hona. Honan har även svart "smuts" långt in i nosen och som sitter fast medans hanen har brunt klet och svart smuts i nosen. Har ringt veterinärne som säger att vi inte ska åka in, då de ska ta hand om det själva. Men är det något jag kan göra för att underlätta för dem? Eller ska jag bara torka bort det? Det rinner inte varken i nos eller ögon, men hanen har nyst en gång.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

MonicaLagerquist
0

Jag skulle ta lite ljummet vatten på en tops och torka/pilla bort smutsen.

Stolt ägare till tre La permer

Mia
0

Tack för ditt svar, ska prova med det Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

chade
0

kan det inte vara noskvalster då? jag menar om det inte försvinner om du gör rent!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

MonicaLagerquist
0

Katter får inte noskvalster och på hundar så syns det inte utan hunden nyser .

Att det inte försvinner beror på att det är hederligt vanligt damm.Tex från kattsanden som sätter sig i nosen om nosen är lite fuktig.

Stolt ägare till tre La permer

chade
0

okej : )

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Highonbluetomorrows]
0

Min ena katt har också väldigt smutsig nos, men han blir lätt smutsig i ansiktet överlag. Tror att det är en blandning av lite fetare hy (om katter kan ha det?) och torra/rinniga ögon. Angående nosen vet jag inte, men jag vet att min andra katt inte alls samlar på sig smuts på samma sätt.

Vi försöker väta upp det och sedan pilla bort det med naglarna. Uppskattas inte..

[Norrbysa]
0

Har ni det smutsigt hemma? Flört

[Forest]
0

Gammal tråd men puttar till den. Här får jag ta lite ljummet vatten på bumullspad och göra rent kattungens nos varannan dag. Han blir smutsig av blötmaten tror jag. 13-14 veckor är han och bott hos oss snart 2 v. Han är uppväxt utomhus med skygg mamma o syskon.

Tarotstollan
0

Jag plockar bort svart skorv i mina katters näsborrar ca 1 gång i veckan. Jag ser det som torkade "kråkor", den ena har mer än den andra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!