Frågor om att ha katt
Hej! Jag och min familj har funderat på att skaffa en katt. Då min son är allergisk så trodde jag att vi aldrig skulle kunna ha en katt. Men när jag googlade runt lite så jag att det fanns en ras som hette sibirisk katt och att den funkar för de flesta allergikerna. (ska hälsa på en person dom har sibiriska för att se om han tål dom). Och då är min förta fråga: Vi bor i ett villaområde i Stockholm och har en stor väg utanför. Eftersom de sibiriska katterna är dyra så är jag lite orolig för att ha en utekatt här. Men går det att ha en så stor katt på 119 kvadrat? I sånna fall måste man ha en eller två så att de inte blir uttråkade? Min andra fråga: Vi har en sommarstuga utanför Göteborg som vi sällan åker till men är där ca 4 veckor per sommar. Går det att frakta katter så långt och under så lång tid (ca 7 timmars bilfärd) eller behöver dom äta, dricka, gå på toaletten eller ta en bensträckare under färden. Eller går det absolut inte? Vår sommarstuga är på ca 40 kvadrat och går det att ha innekatter på så liten yta i 4 veckor i sträck? Ber om ursäkt för många och långa frågor /Kalle
Okej, får jag bara fråga om jag förstått rätt. Du vill inte ha katten ute för att den kan bli överkörd eftersom den är dyr? Inte för att du bryr dig om att katten är ett djur som kan dö, utan pengarna är det viktiga ifall den skulle bli påkörd?
Två katter är jättebra då får dem sällskap av varandra och mår bättre och kräver inte samma stimulans av er tvåbenta.
Hägna in trädgården eller en bit av den så räcker det jättebra med era 119 kvm och dem kommer ha gott om utrymme.
Träna dem att gå i koppel så tar man ut dem på koppelpromenader ibland både ute och på rastplatser på resvägen.
Oavsett koppel eller inte. I en resebur lär ni behöva toamöjligheter för kissarna på en sådan lång resa. Speciellt om dem är rädda i början. Smart är att lägga något plastunderlag och en handuk i botten av reseburen så man lätt kan ta ut och byta rent på vägen om kissarna gör på sig och det behövs. Det är bra om dem får mat och dricka innan så dem klarar sig. men också att det finns mat med i buren ifall dem vill ha.
Endel kissar lär sig att resa och gillar det. Andra lär sig aldrig och är skräckslagan hela vägen. Om katterna ni skaffar lär sig avsky resor är det bättre att skaffa kattvakt när man är borta än resa lång med dem. Men många utställare tränar upp sina kissar att vara vana och t o m gilla att resa. Så mycket av katternas inställning beror på hur ni vänjer dem vid att resa. Belöna dem rikligt de första gångerna ni är ute, ska in i bilen osv så går det nog lite lättare. Börja med att låta reseburen stå framma hemma så dem kan vänja sig och bli trygga med den först. Sedan korta besök i bilen när den står stilla så dem vänjer sig vid bilen o s v ett steg i taget. :)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#0 För det första så är alla katter inte dyra men de är DYRBARA😉
Du kan absolut ha en katt i lägenheten men två brukar också trivas tillsammans.
Kan ni inte bygga en rast gård vid sommarstugan?
/Maria
Jag älskar katter och alltid varit emot att katter ska vara innekatter. Men eftersom min fru inte gillar när katter går och bajsar i våran trädgård och många är irriterade på katterna i vårar område. Och kanske är svårt för katterna att vara ute vid sommarstugan som är en ny miljö med många katter i närheten. Så har jag tänkt om och tänkt att man kanske kan ha dom som innekatt och idén med rast gård är jättebra. Nej jag menade inte att katterna var dyra och att jag bra bryr mig om pengar, jag älskar katter. Tack för alla tips!!
Vissa som är allergiska mot katter kan inte ha sibiriska katter. Det funkar för vissa och andra inte. Säg till att du vill ta hem katten på prov först (om det går).
katter i lägenhet funkar bra, det gäller bara att aktivera dom mycket för dom behöver springa och leka.
2 katter är alltid att rekommendera, speciellt om ni jobbar mycket.
Skapa ett säkert ställe till kissen på landstället med hönsnät, så kan katten få vara ute med en större yta utan att ni behöver vara oroliga.
7 timmar i bil, ställ kattådan med sand där bak i bilen, likaså en vattenskål. Har ni katten i en bur hela resan så bör ni stanna på vägen och rasta både er själva och katten. Glöm då inte att sätta på katten ett sele innan ni öppnar dörrarna;)
Raskatter bör man inte ha ute, de kan lätt bli snodda pga att dom just är dyra. Jag tycker dock inte att katter överhuvud taget ska gå ute utan uppsikt eller inhägnad.
Tack för tipsen #5 vi bor inte i en lägenhet så vi kan ju bygga en inhängnad här hemma också. Hur menar du med att ställa kattlådan där bak? Vi skulle nog inte få plats med det för det alltid proppfullt där bak när vi åker till stugan.
Alla djur ska ha anpassad resebur eller säkrad transportbur i bil, även katter. Så med "där bak" tror (hoppas) jag #5 menar längst bak i reseburen.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Menar du att man ska ta hem de katterna man ska köpa på prov eller fråga om man kan få låna hem en katt från provhemmet? #5
#8 Om ni klarar av katterna i provhemmet och går vidare och vill köpa egna så prata med uppfödaren och förklara att det finns allergi i familjen och fråga om ni kan lämna tillbaka katterna om det inte fungera. Kattungar och fertila katter kan nämligen vara mer allergena än vuxna kastrater. Så man kan reagera därför och då kan det vara bra att ha en reservplan så man inte sitter där med två katter som man inte tål och måste göra något i ren panik.
Du bor i hus, toppen! Då kan ni göra en inhägnad på tomten:=) Man behöver ju inte ha en stor kattlåda med sig i bilen, man kanske kan ta något mindre och sätta i sand.
jag menade en liten toa låda därbak i buren, förklarade lite dåligt kanske.
Jo jag menar att man säger till uppfödaren om situationen så att man kan få lämna tillbaka katten om din son skulle känna av allergin. Sånt kan ju komma efter ett par veckor. Bästa vore om ni kunde "låna", ta hand om en sibirisk katt ett tag, men det kanske inte är så lätt att hitta någon bara sådär.
Ok då förstår jag#10 tack för tipsen