Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1237 ggr
mimåne
0

Porta 21 sensible =LÖSER HÅR?

Hejsan kattälskare.

Jag har ett problem, ett hår-problem. Vi har i familjen 4 st innekatter på 2 år som alla löser fruktansvärt mycket hår konstant. Året runt. Det gäller en birma, en långhårig bondkatt, en korthårig bondkatt och en bondkatt med ragdollgener. De äter alla Porta 21 finest sensible torrfoder, samt blötmat (två katter på mjau, två på skräpmat(pussi). Ätit detta sen start.

Jag funderar på om det skulle kunna hjälpa att göra ett foderbyte (torrfoder) för att få dem att sluta släppa så mycket hår? Ifall att näringen i porta 21 är för dålig?

Ni andra som har porta 21 sensible, löser era katter på detta sätt också?

**Och ni som har katter som löser hår i mer normala mängder, vad äter dom?
**

Det här är väldigt jobbigt för oss alla att leva i och inte minst för birman som flera gånger i veckan försöker, och stöter upp hårbollar (fungerar ej med malt, frön eller onormalt mycket kammande). Jag är väldigt tacksam för alla tankar och tips som kan tänkas komma in angånde detta hår-problem men påhopp eller negativitet undanbedes.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

pernillaoscarsson
2

Jag ger mina Taste of the wild. Jag tycker inte att de fäller mycket. Visst finns det katthår där de brukar sova, men jag har inte päls över allt. Dessutom så mår de super av den maten. Kräsna som de var fick vi plöja igenom de flesta sorterna men de mådde aldrig bra och kom aldrig upp i hull fören vi bytte till Totw för 2 år sedan.

mimåne
0

Tusen tack för ditt svar. Det betyder jätte mycket. Här har vi hår Överallt. Det finns inte någonting som inte har hår på sig. Det är i luften, på kläderna, i maten garderoberna. Jag städar dagarna i enda och håller på att bli tokig. Ditt scenario med det lösa håret låter som en dröm.

Vad ligger priset på det fodret kring? Och jag antar att det är spannmålsfritt?

pernillaoscarsson
1

Jag köper alltid två säckar åt gången då det blir billigare. Beställer via zooplus.se så frakten är fri + hemkörning direkt till dörren. Priset för 2x6,8kg är 659kr. Inget spannmål :)

mimåne
0

Tycker du fodret är drygt? Hur länge räcker det ungefär?

burmamys
2

Hej mimåne, visst kan kosten påverka kattens päls, både kvalitet och hur mycket den fäller. B-vitamin och rå äggula är mycket bra för pälsen! Personligen tycker jag man ska undvika torrfoder och istället ge blötfoder eller ännu hellre barf. Jag barfar mina katter och de fäller minimalt och endast vår och höst. Dels får de gott om B-vitaminer genom köttet, och så ingår rå äggula i deras kost också. Det går även bra att köpa B-vitamin som kosttillskott och ge en rå äggula en eller max två gånger per vecka. Lycka till! =)

Niiinah92
1

Har tre katter varav en fäller väldiga mängder, har gjort sen dag ett. De har fått flera olika foder, alla av de bättre märkena men äter till största del Mjau blötmat, hon som fäller mycket äter i princip bara blötmaten. De får porta 21 sensible oxå nu men har inte märkt att mängden fällade skulle ha ökat sedan de började med det. Det ska ju vara ett av de bättre torrfodersorterna.

mimåne
0

Hej burmamys!

Rå äggula har jag prövat förut men ingen av katterna vill tyvärr äta det varken som den är eller utblandad i annat foder. Jag glömde även nämna att de får en hel del kött, nästan dagligen när jag förbereder middagen, men jag barfar dem inte även om jag håller med dig om att det vore det bästa 🙂

Jag försöker få i dem så mycket blötmat och vätska som möjligt och serverar mina egna två missar Mjau ungefär morgon och middagstid. Jag hoppas det ska väga upp lite till det torra foder de annars knaprar i sig när man inte är hemma eller vaken :)

Att pröva på ett kosttillskott vore ju absolut en bra idé innan man börjar mixtra med ett foderbyte! Var kan man köpa sånt här som är lämpligt för katter? Tips på något bra man kan beställa på nätet?

mimåne
0

Jag har också förstått porta 21 sensible som ett av de bättre när de kommer till torrfoder. Men när de löser hår så fruktansvärt som de gör så börjar man ju tvivla på om det innehåller allt de behöver.

burmamys
2

Aha, då får de ju en ganska bra kost! =) Synd att de inte gillar äggula, men du kan fortfarande förbättra deras päls med B-vitamin. "Standardt päls B vita" ska vara ett bra tillskott av B-vitamin som även innehåller selen för att förstärka effekten, men utan onödiga tillsatser. Säljs bl a hos www.animail.se och säkert på andra sidor också!

burmamys
2

Kan även tipsa om mirakelkammen Furminator, men den kanske du redan använder? Kolla även att de får tillräckligt med animaliskt fett i maten, äggula bidrar just med fett, samt folsyra och lite andra nyttigheter. Testa gärna äggula igen, men om de fortfarande ratar det kan du t ex testa bozitas kattungefoder på tetra (blötfoder), eller rå köttbit med mycket fett.

Wony
1

Vi ger porta 21 sensible (på fri tillgång dygnet runt) + kitekat/whiskas blötmat + att de tar nån enstaka sork ute. Våra katter har blank, fin päls, både de korthåriga och den långhårige. Däremot fällde de som galna på Taste of the wild…

mimåne
0

Tack för att du tycker de får en ganska bra kost ändå, jag försöker verkligen väga upp torrfodret och ge så lite av det som möjligt samtidigt som det är viktigt för mig att det finns framme ifall att de behöver äta :)

Äggula, oj så många chanser jag gett den. Jag har verkligen gjort allt och försökt otaliga gånger även fast jag vetat att de inte kommer äta det. tyvärr är det blä enligt missarna 😕

Furminator har vi men den avskyr katterna också. Ingen av dem tolererar den. Jag ska erkänna att jag ett fåtal gånger försökt övertyga dem om att den är super och pinat dem med den 😐, men jag märker ingen skillnad på fällandet av päls efteråt. Mina två missar är också vana bad, men jag tycker heller inte det gör någon skillnad på hur mycket hår de fäller. Speciellt birman vill jag inte gärna bada heller då han har det jobbigt med hårbollar. Han får i sig så mycket extra hår efter ett bad så det är bättre låta det vara 😕

Vad innehåller bonzitas kattungefoder som ska vara hjälpsamt?

Jag ska kolla upp kosttillskottet du tipsade om. Tack!

mimåne
0

Jag måste få fråga.. "Standardt päls B-vita". Hur tusan får man man i katten det? Strö på blötmaten? Njaa. Då blir nog doseringen lite hur som haver barnen kär mellan dem alla.

Kan man baka kattgodis på dem? 😃

burmamys
0

Ja men är det inte det enklaste att bara strö lite pulver över blötmaten? Blanda ner det om du är rädd att de blir skeptiska så märks det inte alls. Du behöver bara ett teskedsmått så du har koll på hur mycket du tillsätter. Doseringsanvisning ges utifrån kattens vikt. Hmm kakor? Har inte testat det… =P Kattungefoder innehåller mer fett och kalcium än vanligt foder, men ska ärligt säga att det kan vara så att skillnaden i blötfoder är ganska liten. Poängen var att ge ett fetare foder. Men, det bästa för att ge extra animaliskt fett är att ge en bit kött med mycket fett i! =)

burmamys
0

Måste vara lite trög idag men varför menar du att det blir svårt att dosera? Får de inte blötmat i varsin skål?

Leritza
0

#15 kan vara så att de äter ur den andras skål, så blir svårt att säga hur mycket de får i sig Här används dogmans b-vitamin för katter. 1-2 tabletter till den stora långhåriga och 1 tablett till den lilla korthåriga

burmamys
0

#16 ja såklart! Tack =) I så fall är tabletter att föredra.

burmamys
0

En fundering bara, är det alla 4 katterna som fäller jättemycket eller kan det vara så att en katt fäller mycket mer? Samtliga katter är ju sådana som normalt fäller ganska mycket, och kanske särskilt om det är svårt att borsta och bada dem, men om det extrema fällandet mest kommer från en av dem så kan det bero på stress/ konkurrens, problem med sköldkörteln, eller bristande näringsupptag i tarmarna. Så, ge gärna B-vitamin, fortsätt ge mycket blötmat och försök borsta så gott det går, men försök också vara observant på om någon av katterna fäller mycket mer än de andra. I så fall kan ett besök hos veterinär vara nödvändigt. Hoppas alla missarna mår bra och att det ska räcka med lite B-vitamin och noggrannare borstning! =)

mimåne
0

De fäller alla 4 katterna stora mängder. jag brukar potionera ut en mängd blötmat med vatten i en skål. Därefter går de som de vill och äter ur den. De äter den mängd de själva vill ha där och då eller senare när jag inte ser. Ibland är det bara sås och vatten de är ute efter. Så pulver skulle inte fungera. Det behöver vara tabletter. Någrs tips på sådana? :) Jag har även märkt att de har sköra klor, allihopa. Klohylsor hittar jag så gott som alla dar, så tänker att det hör ihop med pälsen och näringen. Jag vill säga det också att katterns blir borstade, så ni inte tror att de inte får någon pälsvård efter det jag skrev om furminatorn. Vi har andra kammar också som de gillar bättre :) Birman vill gärna bli kammad morgon och kväll då han vill gosa, han älskar att kammas så det är vi duktiga på :)

Leritza
0

#19 dogmans är i tablettform, och mina tycker dem är supermums så hinner knappt öppna burken innan de "klättrar" på en

mimåne
0

Har de gett någon bra effekt?

burmamys
0

Stämmer att kvalitet eller hälsa hos päls och klor hör ihop, så om de fäller mycket så är det inte förvånande att de även har sköra klor. Så det stärker bara misstanken att de har lite brist på B-vitamin och/eller selen. Och då borde kosttillskott ha god effekt! =) Känner tyvärr inte till Dogmans tabletter och en snabb sökning gav inte så mycket, så jag är också nyfiken på hur effektiva de är. Va bra att de njuter av regelbunden borstning med annan borste, då gör ni ju vad ni kan för att borsta ur lösa hår. Hoppas att tabletterna är effektiva! =)

mimåne
0

Det enda jag hittar om dogmans tabletter är :

Innehåller vitamin- och mineraltillskott samt bryggerijäst. Ingredienser: Vitamin B1, B2, B3, B6, E, Niacin, samt Kalciumfosfat 5%/100 g.

Känner mig lite förvånad över ingredienserna då jag i övrigt inte har dogman som något favoritmärke.

mimåne
0

Det är här det enda i tablettform som finns på zooplus där jag handlar åt missarna, http://www.zooplus.se/shop/katt/kosttillskott_specialmat/kosttillskott_for_hud_pals/tabletter/250218#top

Vad tror ni om den?

burmamys
2

Om du jämför innehåll för Standardt, Vita Be och denna på Zooplus (som är min favoritaffär för kattsaker) så innehåller Zooplus B-vitamin betydligt färre sorter av B-vitamin, och istället för kalcium och selen och E-vitamin som tillägg, endast C-vitamin. Så det verkar tyvärr vara ett sämre alternativ. På innehållsförteckningen är de två andra ganska lika, så om jag vore du skulle jag testa tabletterna som Lerzita använder och hoppas de får avsedd effekt! =)

mimåne
0

Kanske jag får ge tabletterna från dogman en chans i några månader då. Det märket finns ju också på min lokala djurbutik.

Jag kan ändå inte låta bli att fundera på pulvret standardt päls b-vita. Så knasigt att det inte finns i tablettform. Det är ju ändå en form som alla kan använda. Och vill man då ha dem i pulverform kan man ju krossa dem… 🤔 Jag undrar om det finns någon som försökt göra "tabletter" av de här, typ en droppe vatten i en nypa pulver och forma till en mjuk boll? :P Och om katterna skulle äta det här?

Jag får kanske skapa en ny tråd och fråga efter folk som använder detta.

burmamys
0

Ja, gör gärna det! Du som är så klurig med akvarierna kan säkert komma på ett bra sätt att göra tabletter av vitaminpulver! =)

mimåne
0

Haha, vi får se vad jag hittar på :)

Em_
0

Har inte läst tråden, men sen vid började borsta furminator  en eller ett par gånger i veckan så är problemen med hårbollar och håriga möbler mindre.