Ragdoll och Helig Birma
När jag någon gång i framtiden skaffar en till katt så har jag funderat på Ragdoll eller Helig Birma.
Någon här som har erfarenhet av de raserna och kan berätta lite om dem? Temperament, pälsvård osv. Har läst på Sverak och andra hemsidor, men vill nu ha lite mer "personlig" information.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Jag har både Ragdoll och Helig Birma! Båda raserna är underbara, men ganska olika ändå, trots att de till det yttre kan se snarlika ut (iallafall för en "oinvigd").
Båda raserna är semilånghåriga och maskade med blå ögon.
Den tydligaste skillnaden är vitfläcksgraden, eftersom en Birmas vitfläck alltid består i enbart vita tassar och en Ragdoll finns i 3 olika varianter: colorpoint (som betyder ingen vitfläck alls), mitted (vit haka och vita tassar) samt bicolor (vita tassar och ben, vit trekant i ansiktet och eventuellt en eller flera vita ryggfläckar). En Ragdolls vitfläck ser alltså aldrig ut som en Birmas med enbart vita tassar.
En annan sak som skiljer är ofta storleken och framför allt hur katten känns. En Ragdoll är betydligt kraftigare byggd och mer muskulös än en Birma. Första gången jag klappade en Ragdoll förundrades jag över hur kraftig den kändes över nacken.
När man klappar en Ragdoll respektive Birma känner man också skillnaden i pälskvalitet. En Ragdollpäls saknar underull, vilket gör att pälsen känns sval och silkesaktig. Den hänger liksom och är mer rörlig än på en Birma. En Birmapäls ska helst inte heller ha så mycket underull, men den känns varmare, fluffigare och nästan lite syntetaktig när man klappar den tycker jag.
Sedan är det ju det där med hur katterna känns att bära.. Min lille Birma är så lätt att han enkelt går att bära med ena armen och han hjälper till att hålla sig upprätt. Min Ragdoll däremot är som att bära på en tung och stor degklump..!
Sajtvärd Katter iFokus
Hur tycker du de skiljer sig åt i temperament osv då, Oberons matte?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
När det gäller temperament och personlighet har jag också märkt ganska stora skillnader. En Ragdoll är oftast ganska naiv och lite dumsnäll i sin framtoning. Lite motoriskt långsam och klumpig. En Birma har mer typiska kattegenskaper när det gäller smidighet och snabbhet och ger ofta intrycket av att vara lite "fin" av sig, både när den går genom att sätta ner tassarna otroligt försiktigt och mjukt och när den placerar sig prydligt någonstans. Det är få Birmor som ens skulle komma på tanken att ligga utfläkt på rygg någonstans mitt på golvet så som en Ragdoll ofta gör.
Båda raserna kan sägas höra till kategorin lagom när det gäller aktivitetsnivå, så man ska inte få för sig att Ragdollen enbart är en slö soffkudde eller att Birman bara är en prydnadskatt. Båda raserna är åtminstone lika lekfulla och aktiva som alla mina Norska skogkatter är och har varit.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Haha då måste min Figaro vara speciell, han slänger sig ner på golvet lite var stans och tar en låååång tupplur. Han har dock alltid varit lite egen ;) Jag har ingen ragdoll att jämföra med men har två birmor och kan inte tänka mig något annat! Busiga, men inte överdrivet lekfulla. Inte speciellt högljudda även om det ibland pratas förfullt. Den ena är väldigt gosig och tycker om att gosa även när matte vill. Den andra vill gärna bestämma även om han står ut med mattes pussar och kramar. Pälsen på mina är väldigt lättskött och mjuk som silke. Den ena har lite längre päls och får ibland tovor bakom öronen och vid rumpan/bakbenen. Båda är också väldigt lugna i sitt temperament.
#4 Ja, nog förekommer det att mina andra katter också ligger på rygg, men ingen gör det lika ofta och som min Ragdoll. Han har också en förmåga att liksom flyta ut åt alla håll, som de andra saknar (allra mest Birman). Så här ser min Ragdoll Oberon vanligtvis ut när han tar sig en tupplur:
Sajtvärd Katter iFokus
Min ragdoll & birma är väldigt olika, men ändå lika. Min Ragdoll är lugn, behaglig, social, nyfiken. Ingen knäkatt utan kelar när han vill & på sitt sätt. Ett matvrak! Min Birma är busig (!), ett riktigt energiknippe som alltid håller på med hyss; äter saker han inte ska etc. Han är otroligt kelen som en bebis, springer efter en och skriker om man inte kelar snabbt nog. Mer en "diva", sover han så möter han oss inte i dörren vilket Ragdollen alltid gör. Birman är liten och nätt, ragdollen stor och klumpig. Jag älskar båda, men tror Birma rasen ligger mig varmare om hjärtat. Och, min birma har inga direkta förhållningsregler när han sover …;)
Min raggis sover mer "fint" medan huskatten kan sova både hoprullad men även utsträckt i de mest konstiga vinklar :D
*Det blir som det ska*
#7 Så söt med de vita Birmatassarna i vädret!
Sajtvärd Katter iFokus
En sak som gör att Birman ger ett "finare" och mer förnämt intryck är t.ex. också en så enkel sak som hur de placerar frambenen/framtassarna när de sitter. Min Ragdoll sitter bredbent och stadigt, medan Birman i stort sett alltid sitter med frambenen tätt ihop, med svansen prydligt lagd intill kropp och över framtassar.
Sajtvärd Katter iFokus
Nu har jag kommit igång, så här kommer fler exempel på skillnader mellan Ragdoll och Birma:
När de busar med varandra, och de gör de eftersom båda raserna är lekfulla, blir skillnaderna i deras sätt att röra sig extra tydliga. När Oberon och Ruben jagar varandra på gräsmattan dundrar Oberon (ragdoll) fram som en elefanthjord med fladdrande päls. Ruben (Helig Birma) är så lätt att han snarare studsar fram och det går snabbt, smidigt och nästan ljudlöst. Det ser väldigt roligt ut!😃
Sajtvärd Katter iFokus
En rolig sak med min Birma Ruben är också hans sätt att avsluta en streching genom att lyfta ena bakbenet rakt ut och t.o.m. lite uppåt som en balettdansör!
Sajtvärd Katter iFokus
Har båda raser och skillnader jag märker (förutom utseendet) är att mina ragdoll är snällare rent generellt. De skulle aldrig fräsa mot en människa oavsett vad man gör. Birman GÖR aldrig något, men talar om med morr och ibland fräs om något INTE är okej. Sen är Birman mer för att ligga på och nära. Raggisarna kommer och myser, men när de ska sova lägger de sig bredvid. Jag älskar min birma för hon är så personlig, men rent generellt föredrar jag raggisarna :).
SE*Astinis Ragdoll
Haha Oberonsmatte, låter superkul!
*Det blir som det ska*
Min birma studsar också fram, flyger, rullar, spurtar. Min ragdoll klunsar fram och har inte alls samma energinivå som Birman. Birman kan tilläggas, är alldeles otroligt ettrig och envis. Om han vill ha något eller vara någonstans så ger han sig sjutton på det. Ragdollen är som sagt mer behaglig, sävlig och mer lydig (hur lydig en katt nu är ;) ). Tja, kanske ändå båda raserna ligger mig lina varmt om hjärtat nu när jag tänker efter .. ;)
#15 Ja, båda raserna är ju så härliga och charmiga var och en på sitt sätt att man helt enkelt måste ha båda. Eller hur?
Sajtvärd Katter iFokus
#16 absolut! Jag skulle aldrig kunna välja mellan mina två katter.
Tack alla för er information och alla bilder på era katter! Nu har jag nåt att fundera på :)
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Lyckan är att äga en Birma! Min första Birma som jag importerade från England 1980, tog befälet här och bestämde över både folk och fä. Hon var den mest fantastiska mamma man kunde tänka, det var bara det att hon stal de andras ungar om hon inga hade själv. Av alla katter jag haft älskade jag henne mest. Hon blev 17 år, och äldst av mina katter. Kramar till alla med Birmor och Ragdollar!
En märklig sak med min gamla Birma var att hon skulle stå och kissa så man fick ha en hög sandlåda. Jag har hört fler Birmaägare berätta det samma. Men mina raggisar har alltid suttit ner.
#20 Hm, så gjorde min gamla Birmagumma också och min 4-åriga Ruben har också sådana tendenser.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har en birma och han har ett helt underbart temperament. Så otroligt genom snäll, han är 5 år och har aldrig fräst eller morrat åt varken mig eller de andra katterna, han tar aldrig ut klorna när han leker med mig som dom andra katterna kan göra. Han är en lagom lugn katt men när han väl busar är han otroligt busig. Han vill leka länge. Han är väldigt pratig och pratar när han vill leka, mysa eller äta. Varje kväll när han ska sova ligger han i min säng och piper lite försiktigt så man knappt hör honom, då går jag in och klappar honom tills han somnar. Det har blivit en vana nu så jag "nattar" honom varje kväll. Så gulligt! Hans päls är helt underbar, som mjuk bomull. Han älskar och bli borstad och man kan borsta honom hur länge som helst. Han vill alltid vara hos mig, ligger vid min dator när jag sitter där eller om jag går in i ett rum så följer han alltid efter. Som en liten hund. Jag har ingen annan ras att jämföra med, men wow vilken härlig katt birma är.
#20 Sådär kissar alltid min Figaro… Han börjar sittandes men reser sig sedan upp och tar i för kung och fosterland så det skvätter all världens väg!
Om man har en Birma så gör man allting med en Birma. Diskar man så sitter den bredvid på diskbänken och kollar att du inte slarvar, bäddar du så ser den gärna till att kolla emellan lakanen och ut att det är välgjort, tvättar du golvet så är den också där och inspekterar! Lyckan är att äga en Birma!!!