Sår på kattunge
Hej, min kattunge på ungefär ett halvår har fått ett stort skavsår, vetinte av vad. Ser nästan ut som ett brännsår. Det sitter precis innanför ena frambenet. Det är helt utan päls, kanske 5x3 cm stort, på 2 ställen så är det ett riktigt sår, alltså rött, ser ut att ha torkat till dock. Nu till frågan, kan jag använda helosan för att smörja såret? Och "blue spray" som är ett desinfekterande spray till hästar? Eller ska jag bara låta det vara?
Katten kommer slicka i sig det du smörjer in eller sprayar på så ingen bra ide! Tvätta hellre rent med tvål och rikligt med vatten och sätt sedan tratt på kisse ett par dagar så såren får chans att börja läka utan slick som infekterar o irriterar.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Bild på såret?
Har ingen bild. Vad för tvål? tack för svaren också. Har ingen tratt hemma, var hittar jag det?
Gör eller köp koksaltlösning och tvätta med. Tratt finns på djuraffärer.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#4 Finns det verkligen trattar i djuraffärer? Jag har köpt mina hos veterinär.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Jo det har jag sett på endel affärer. Dom flesta har ju såna uppblåsbara kragar(vilket inte hjälper om såret är på tassen) så dom borde ju ha vanliga trattar med. Men hos veterinär finns det ju annars.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#3 helst parfymfri tvål mild. Koksaltlösning går också bra men oftast behövs en lätt tvåltvätt också först för att få bort ytliga hinnan av bakterier som ofta är för tjock för att bara skölja med koksalt. Skölj efter med koksalt är däremot bra. Såvida inte såret är riktigt djupt och går in i steril vävnad som muskler och senor. Då är det veterinären som gäller och bara koksalt eller sterilt vatten som är bra att använda.
Många djuraffärer har trattar men även veterinärer brukar ha till försäljning. ring dem närmast runt dig och kolla vilka som har tratt för katt. Kan kosta vad som helst mellan 15-45 kr. Uppblåsbar krans räcker tyvärr inte till benen som katten kan komma åt ändå i så fall.
Okej tack, såret sitter i "armvecket" alltså på magen fast precis där ett framben börjar. Kommer det inte svida med tvål?
Tror själva vattnet är läskigare för kissen än en mild och lätt tvållösning. Det ska inte shamponeras bara en liten dutt tvål i en stor bunke vatten typ. Parfymen är det som svider mest så parfymfritt är det bästa.