Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 13462 ggr
TheMe
4

Mjau blötmat -hur mkt?

Håller på och fasar över mina katter till Mjau blötmat. Gjorde ett försök tidigare då jag bara hade en och då var han inte intresserad, men nu med lite konkurrens om maten går det mycket bättre. Glad

Anledningen till att jag vill gå över till blötmat är att jag vill att de äter mer protein, får i sig mer vatten samt att nya katthonan är överviktig. Katthanen är normalviktig, men tror säkert han mår bra av Mjau också.

Har tänkt ge morgon och kväll samt 1 dl självservering av torrfoder tillsammans. Just nu får de smakportioner av Mjau morgon och kväll och fri tillgång till torrfoder för att vänja magen.

Båda är kastrater så klart, hanen snart 5 år och honan 2.5 år gammal.

Hur mycket Mjau blötmat ger du din katt/katter per dag?

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Hotlippz
0

Jag har två katter som är ca 7 månader gamla. De fåt blötmat morgon och kväll. En Mjau-tetra räcker en dag, två utfodringar åt två katthonor. Då tycker jag att de har fått ordentligt med mat och de är jättenöjda.

Utöver detta har de en stor skål med Mjau torrmat som står framme hela tiden. Båda är normalviktiga och frossar inte i sig maten.

stina63
0

Mina har fri tillgång till torrfoder på två ställen. Är normalviktiga och äter de dom behöver av torrfodret. Blötmat får dom en påse tillsammans om dagen morgon och kväll.

En del år sen hade jag en katt Nisse och han fick blötmat. Men han åt bara lite av de. Sen ville han ha nyöppnad igen. Gick åt rätt mycket blötmat plus så fick jag kasta väldigt mycket eftersom han inte ville äta upp allt på en gång och han gick upp i vikt rätt mycket. Han var hungrig hela tiden

Då började jag kolla torrfoder istället. Testade olika sortet både i affärens varor och zooaffärenas. Tillslut så fastnade han för RC foder och åt så mycket han skulle göra. Var alltid torrfoder kvar så han kunde äta när han ville äta.

Sen dess har jag alltid använt torrfoder som dom har alltid stående. Men blötmat lite då och då. Dom håller vikten också.Glad

LaSadie
1

Min katter som inte har problem med vikten, behöver snarare lägga mig på sig får cirka ett halvt paket uppdelat på två dagar, sen en dag utan (oftast för jag glömmer att köpa). Dom är mer förtjusta i såsen än köttet -_- Så att servera två gånger per dag á ett paket är mer slöseri än förtjänst.

Men kommer minska på torrfodermängden här hemma när lillskruttan (Montana 4 månader) flyttar så de ska äta mer blötmat än torrfoder.

TheMe
0

#3 Hur många katter är det som delar på ett fjärdedels paket då?

Intressant att höra era svar, verkar som att alla ger väldigt varierande mängd. Känner själv att det blir väldigt svårt att veta hur mycket man bör ge, just för att det innehåller så mycket vatten.

Och sedan att det inte finns någon rekommenderad fodergiva man kan gå efter heller. Plus att det självklart beror på om man vill ge blötmat som huvudfoder eller tillägg till torrfoder tex.

SaraC
1

Jag ger en halv tetra om dagen till två katter. Min ena katt slickar bara i sig sås, den andra äter av allt, men det brukar bli lite lämnat oftast. De har fri tillgång till torrfoder också.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

TheMe
1

#5 Okej, men då ger du som jag gör just nu då.

Men eftersom jag också vill få ner min katthona (nyinflyttad omplacering) i en mer hälsosam vikt så jag vill jag ju ge blötmat som huvudfoder.

Finns det någon här som ger blötmat som huvudfoder och hur mycket ger du/ni i så fall per katt och dag?

LaSadie
0

#4 Inte ett fjärdedels paket, utan ett halvt paket per dag. Dom är tre, två som mest slickar upp såsen eller gelen, äter lite av den (kanske hälften) sen kommer den tredje och äter resterna. Har gett henne ett eget fat med mat men hon är inte intresserad (knäppiskatt).

SaraC
0

#6 Hade gärna gjort det jag med, men den ena katten vägrar äta något annat än torrfoder. Hoppas det går bra och att katterna fungerar bättre på blötmat.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

TheMe
0

#7 Ha ha, fler som har knäppa katter!

Okej, för du skrev ett halvt paket på två dagar men jag kanske missuppfattade dig.

Kristall
0

Våra katter, två hanar (en kastrat och en ungkatt som snart ska kastreras), får ca 1/4 Mjau tetra var på kvällen, torrfoder har de tillgång till hela dagarna dock eftersom de inte har ätit blötfoder så länge.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

MajaBack
4

På Mjaus hemsida (www.mjau.se) finns tips på hur mycket de tycker att man ska ge. Tänker att det kan vara en ungefärlig måttstock, om inte annat.

För mina katters favorit, kycklinglever, bitar i gelé gäller t.ex:

1 kg: 120 gram

2 kg: 230 gram

3 kg: 340 gram

4 kg: 460 gram

5 kg: 570 gram

6 kg: 680 gram

7 kg: 800 gram

8 kg: 910 gram

TheMe
0

#1 Men det har jag missat, tack så jättemycket! Samma favorit. Glad

MonicaLagerquist
0

De dagar mina katter får bara blötmat så får de

Ögonaböj 3 X 35 gram 5 årig kastrathona 3 kg

Todd 3 X 35 gram 9 årig kastrathane 3.4 kilo

Cissi 3 X 50 gram 2 årig fertil honkatt 3.2 kilo

Colina fri tillgång 7 månaders fertil honkatt 2.5 kilo

LillGrisen 3X40 gram fertil tio månaders 3 kilo

Arcona 3 X 40 gram kastrerad sjumånaders kille 3.4 kilo

Q 3 X40 gram fertil 2 års hona 2.8 kilo

Stella 3X40 gram 4 årig kastrathona 2.5 kilo

Stolt ägare till tre La permer

Cheapo
0

Min Ansgar får Mjaus Blötmat (i sås) på morgonen och kvällen, och så äter han Orijens torrfoder också. Vet itne exakt hur mycket blötmat han får i gram, men ger ungefär 1,5-2 matskedar varje gång, ibland kan det även bli mer :)

Tasspuls
0

Tidigare hade jag en kastrerad hane (ca 4kg) som var ute och inne. Han åt mestadels blötmat och bara lite torrfoder. Han åt ca 150g Mjau (på burk, patéform) om dagen och då var ju han ganska aktiv. Han höll hullet perfekt på det. Har man en innekatt borde väl då 150-200g utan torrfoder räcka :)

Gosis12
2

Mina 7 får 4-5 burkar Mjau per dag. Ibland blir det 4 och ibland 5 det beror på hur mycket de äter den dagen. 

De har fri tillgång och är innekatter som väger mellan 3,5 och 5 kg. Den lägre siffran är mina 2 honor.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Gosis12
4

Oj, det var ju en gammal tråd. .. 

Jag sökte efter hur mycket en katt bör dricka utöver blötmaten och så hamnade jag i denna tråd. Trodde den var ny😞

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

kattöga
3

#17 Men det gör väl inget? Kan ju va intressant för någon nu också. 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

crma63@hotmail.com
2

Blötmat är att föredra eftersom katter lätt får urinsten av torrfoder. Min ena katt har nyligen opererats för att ta bort kalciumoxalatstenar så nu vågar jag inte ge annat än Mjau på burk och specialfoder mot urinsten på burk. Man måste uppmuntra sina katter att dricka mer. Man kan exempelvis hälla lite rumstempererat vatten på blötmaten innan man serverar. Mina katter gillar inte vattenfontänen de fått men de flesta katter dricker mer om de har en sådan.

Malvina

sagan
2

Här kan du räkna ut vad du ska ge utifrån vikt, sen får du hålla koll på vad som händer med vikten. Går de upp så får du minska given, går det ner öka. Detta är en fingervisning på mängd. Sen är alla katter olika som vi människor och har olika ämnesomsättning. http://www.kattstatus.se/sida97.html

finlandstjej
0

Hejsan!

Jag har rätt nyligen ändrat mina katters foder från royal canin sterilised (både torr- och blötmat) till bozita endast blötmat. Innan jag bytte foder minskade jag på torrfodret tills de bara fick royal canin blötmat, och sen sakta till bozita.
Min undring nu är att min honkatt äter EXTREMT lite mat.. Jag har testat mig fram och gett dem i princip fri tillgång för att se hur mycket de sist och slutligen behöver per dag, men Lovis åt t.ex. idag nu bara 75gram. Min hankatt åt 150g idag…
Lovis har gått ner sakta men säkert sedan jag började med hela dethär projektet, och det var väntat och också meningen. Hon har gått ner 100g i veckan, vilket jag förstått är max de får gå ner. Men idag vägde jag henne och om jag inte har skrivit totalt fel vikt senast (vilket jag inte tror) så har hon nu på bara EN vecka gått ner 400g!
Till saken hör väl också att jag för ett tag sen fick sätta i en godisbit (dreamies) med jämna mellanrum i Lovis skål, för att lura henne att äta några tuggor till, men så blev jag lugnad av någon som kan sånthär med utfodring att katter brukar äta det de behöver, så jag slutade, men nu äter hon då såhär himla litet..

Undrar nu förstås vad jag ska göra…Skulle så gärna vilja ge dem just bozita eftersom jag förstått att det fodret kommer på typ andra plats efter barf-mat.. Men såhär mycket och snabbt är ju inte bra att gå ner i vikt och det går väl inte i längden att hon äter såhär himla litet per dag heller…:/ Jag tycker dock att hon verkar må bra fortfarande men blir ju ändå orolig.. Hon ser inte heller för smal ut ännu tycker jag, men det börjar definitivt närma sig..

Några tankar/tips?

Kan ju tillägga att hon nu väger 4,1kg, i mitten på februari när vi började vägde hon 5,3…

[HundochKatt]
1

#21 En katt ska ju absolut inte gå ner för fort i vikt och det tycker jag inte hon har gjort då hon gått ner 1,2 kg på ca 4 månader. Dock är det inte bra om hon nu gick ner 400 g på en vecka? Mängden mat kan dock vara individuellt, så det är svårt att säga exakt hur mycket just din katt behöver äta. Men om hon gått ner så mycket på en vecka så ja, då äter hon för lite om hon inte ökat sin aktivitetsnivå mera? Gissningsvis borde din katt ligga i alla fall på 100 g om dagen. Förmodligen lite mer. Har du provat flera sorter av Bozita? Om det är någon smak som faller henne mer i smaken? Du har också Mjau tetra som du kan prova med, finns också olika smaker.

Vet inte hur ofta du serverar maten då du skriver "fri tillgång" men om du ger färre mål, tex. 2-3 ggr om dagen så bygger katten upp hungern bättre mellan målen. Och äter bättre när maten väl serveras.

finlandstjej
0

#22 Tusen tack för snabbt svar :) Precis så har jag också tänkt att hon tappat sin vikt i helt ok takt. Blev dock extremt paff nu då jag såg vikten igår. Har fortfarande lite svårt att tro vågen men det är samma våg och samma bur jag använt, och väger katterna 2ggr för att vara säker.. Efter att jag skrev igår fick jag i henne ännu 10g så hon åt allt som allt 85g sen ändå. Men låter ju ändå litet. Förstår dock inte hur 400g kunde försvinna på en vecka då inte aktivitetsnivån ökat eller så.. Med fri tillgång menade jag att jag ger morgonmål, lunch och kvällsmål, med 6h mellanrum, alltså exempel kl.8, kl.14 och kl.20, men är oftast hemma dygnet runt så jag ser ifall de vill ha mer däremellan, men med Lovis har det varit så att jag erbjuder skålen däremellan för hon äter inte upp sin portion då den bjuds, trots att jag nu t.ex. igår gav 30g per gång. Ger så lite för att jag ju märkt att hon inte äter upp mer, men äter hon upp o vill ha mer skulle hon SÅKLART få, iom att mängden är som den är. Men med flere timmar emellan borde hon definitivt hinna bli hungrig. Jag började foderövergången med Mjau tetror i gelé som jag hittade i lokala matbutiken, men ingen dög så nu har jag hållit mig till Bozita i bara sås, inte gele, men finns ju fortfarande ett par att välja mellan, alla sjunker dock lika dåligt. Beställde hem lax-smak igår när jag började bli desperat, men fisk är ju inte superbra kattmat.. Nå, vi ska göra nytt försök idag och se hur mycket hon äter. Jag blev jara orolig när det försvann 400g på en vecka och funderade näwtan om jag behöver föra henne på veterinärkoll, men du tror inte det? Hon verkar ju fortfarande må bra, jagade insekter inatt på balkongen osv.. :) Så jag vet inte..:/

[HundochKatt]
1

Prova med att bara ge 2 ggr per dag och se om hon har bättre aptit. En katt behöver egentligen inte äta flera gånger om dagen (det är en myt som torrfodertillverkare hittat på). Och äter hon inte vid ett mål så servera inget emellan utan då får hon vänta till nästa mål. Bara för att se om aptiten blir bättre menar jag.

finlandstjej
1

Okej :) Jag ska försöka :) Har inte vågat vara så strikt ännu med deras utfodring när jag inte vet exakt vilken mängd de behöver, och nu med krånglet med Lovis till på köpet så har jag bara febrilt försökt få i henne så mycket som möjligt. Imorse slickade hon i sig kanske hälften av sin 30g's portion och sen dess har jag inte gett nåt eller försökt servera igen. Väntar till ikväll och hoppas att hon äter massor då istället :) Kommer troligen höra av mej igen om hur det går. Tusen tack såhär långt! :)

Bästakompis
0

85 g låter väldigt lite på en dag…Jag har två ungkatter, 10 mån, aktiva innekatter som väger 2,7 resp. 3,3 kilo. De kan lätt sätta i sig en hel burk Mjau på en dag, alltså drygt 300 g var. Jag försöker oftast hålla mängden under det. Kanske 200 g till honan och 250 till hanen. Försöker svara på tjatet om mat med lek och kel. Håller också koll på vikten och hullet, men än så länge har de inget extra. Verkar bara som att de inte har någon botten, särskilt hanen. Jag har aldrig vågat ge dem "fri tillgång" för det känns som om i alla fall hanen skulle sätta i sig så han spyr då. :) Ni som har katter som är små i maten tycker jag kan prova med lite andra sorter än bara Mjau och Bozita. Även om det är ansett som de bästa våtfodren så är det ändå inte så mycket som skiljer från andra märken. Man får bara kolla på innehållsförteckningen. Om det står spannmål är det inte så bra, men fisk brukar inte vara så stor andel, och "vegetabiliska biprodukter" brukar ofta vara något för såsen eller konsistensen i övrigt. Ibland kommer t o m vegetabiliska biprodukter EFTER mineraler i innehållsförteckningen, det betyder att det är väldigt små mängder. Och katter äter maginnehållet på sina byten, vilket består av vegetabilier, så det är ju inte så att de mår dåligt av lite kolhydrater. Bara det inte blir för stor mängd. Testa någon smarrig sort, sås, paté eller gelé, vilket katten nu föredrar. Vissa gillar ju också omväxling. De ledsnar på att få samma rätt dag ut och dag in. Inga problem för mina nuvarande katter då, men jag har erfarenhet av andra. För vissa katter är temperaturen på maten viktig, eller att matskålen är helt ren och har rätt form, så de inte blir kladdiga om morrhåren :)

finlandstjej
0

#26 Det ÄR väldigt lite. Var därför som jag blev medlem här så att jag kunde be om tankar och tips :) Dock åt hon inte mycket när jag gav av royal canin sterilised blötfoder heller, tror hon skulle ha nöjt sig med bara en påse om dagen där med, som också är 85gram, för den andra påsen jag fick i henne om dagen så fick jag verkligen jobba för. Stoppa ner en godisbit med jämna mellanrum så att hon skulle fortsätta äta.. Så jag vet inte..
Min hankatt äter som sagt 150g, som mest tror jag 180g, så han äter ju inte heller enorma mängder och skulle nog inte kunna sätta i sig en hel tetra per dag hur han än försökte :)
Klart jag skulle kunna ge åt henne av ett annat foder också men vet inte riktigt vad det skulle vara när jag har förstått att mjau och bozita är dom bästa efter barf.  Och jag vill ju gärna ge det bästa. Dessutom är bozita ju så mycket billigare än om jag skulle köpa nåt annat än RC från djuraffär :/ Före jag gav royal canin så fick dom gourmet perle i olika smaker och det åt också Lovis, men jag har ingen koll om den maten innehåller massa skräp eller om den skulle duga, jag tänkte inte på sånt då när de fick av den maten.

Nå, jag får väl fortsätta såhär nån dag till och se vartåt det far. Hittills idag har hon ätit 35g. Slöa är dom också alla idag, försökte aktivera dem med litet lek nyss idall det skulle ha fått igång hennes aptit litet, men inget intresse. Vi har rätt varm dag här idag dock.
Jobbigt detta!

Bästakompis
0

ICAs påsmenyer och ett par sorter av ICAs burkmat är spannmålsfritt, likaså några sorter av Smart Pets som jag har köpt på Hemköp, Pussis påsmeny som heter Kött-och fiskmeny i gelé samt några av Pussis burkar, Lidls märke Coshida har också spannmålsfri påsmeny och stora burkar med bitar i gelé. Kan äggula vara något som faller henne i smaken? (Idag vägde jag mina kissar och de hade gått upp - 2,9 resp. 3,6 kg vägde de. Svårt det här med lagom fodermängd, jag vet ju inte när de har växt klart heller.)

finlandstjej
0

#28 Måste kolla om jag hittar några av dedär i Finland, jag bor ju nämligen inte i Sverige :) Lidl har vi här iaf så coshida borde ju finnas. Äggula skulle jag kunna pröva medsamma, det har jag t.o.m. hemma :) Nu fick jag henne lite aktiverad med lek en stund och så lurade jag i henne lite mat till genom att hälla på några droppar sås från min tredje katts royal canin njurfoder.. Dock bara 5g. Så 40g so far idag och klockan är redan 18.30 :(. De andra fodersorterna ska jag också kolla upp imorgon när butikerna öppnar igen :) Tusen tack för tipsen! :)
Fick ju tips här tidigare om att servera hennes morgonmål och låta henne äta vad hon äter, och sen vänta till kvällsmålet, men jag hade inte nerver till det idag ännu, e så himla rädd att hon ska få nåt fel. Båda mina 2 första egna katter fick njursvikt som jag eventuellt orsakade dem genom att utfodra endast torrfoder när jag min dumbom inte visste bättre då. Så nu med mina 2 nya friska katter är jag v'äl lite "hypokondrisk" och vill göra ALLT rätt, och så går det såhär :P Nå, förhoppningsvis svänger det än och hon fattar att hon faktist behöver mer mat än hon äter nu.

[HundochKatt]
1

En frisk katt kan gå utan mat i ett dygn utan att ta skada av det. Så du kan lugnt prova med att ge morgon och kväll. 

Givetvis är Barf det bästa. 

Därefter kommer det i den här ordningen: 

Blötmat utan spannmål och socker.

Blöt mat med spannmål och ev. socker.

Torrfoder utan spannmål.

Torrfoder med spannmål

Så alltså om hon äter bättre av blötmat med spannmål, så är det ju i alla fall bättre än all torrfoder, då hon får i sig vätska, som är så viktigt. Kanske en blandning av Mjau/Bozita och någon sort med spannmål kan få henne att äta bättre?

finlandstjej
0

#30 Jo jag vet att dom klarar sig ett dygn helt utan mat, måste nog lugna ner mig litet tror jag! :D

Jepp, barf är det slutliga målet egentligen, men jag väntar på mush´s kommande produkter ifall man skulle komma enkelt undan och kunna använda sig av dem som helfoder..

Äggulan som jag nyss fick tips om smakade hon på men inte desto mer. Ännu iallafall. Var första gången hon fått det överhuvudtaget så hon kanske behöver smaka några gånger innan den sjunker..eller nåt :P

Du blev kanske på hälften med ditt meddelande HundochKatt men om jag gissar så kanske du tänkte säga att en blandning av mjau/bozita och nån annan blötmat skulle vara okej..? Bara en gissning :) Men om det inte blir bättre snart så är det väl nästan det jag blir tvungen att försöka med.

Det är iallafall fruktansvärt skönt att ha hittat dethär forumet så att jag har någon att diskutera och fråga saker av, så blir man inte alldeles tokig :)

finlandstjej
0

Nu såg jag fortsättningen av/slutet av ditt meddelande och jag gissade ju rätt :) Kanske var forumet som krånglade eller nåt.

[HundochKatt]
0

#32 Känslig dator, kom åt knappen skicka innan jag skrev klart. ;)

finlandstjej
0

#33 Sånt händer :) Fast du var snabb att rätta för jag trodde det var forumet som fick nåt fel mär det rättades så snabbt :P Dagens matsaldo blev 65g, så åt rätt håll går det ju inte direkt. Nu e frågan om jag ska gå och se om jag hittar nån annan kattmat att blanda med/servera till för o se om hon skulle äta mer imorgpn, eller om jag ska va strängare med serveringen imorgon och inte försöka erbjuda skålen stup i kvarten. Med risk att hon äter ännu mindre än idag..

finlandstjej
0

Hungrig verkar hon va när hon febrilt försökte riva sönder en tom påse royal canin blött njurfoder med tonfisksmak som jag glömt framme, men sin egen mat kan man tydligen inte äta :P

[HundochKatt]
0

Aha! Hon känner doften av torrfodret förmodligen och vill hellre ha det. 

Vill man att de ska acceptera blötmaten så för många behöver man slänga ut allt vad torrfoder heter. Finns många katter som först då börjat acceptera annat. 

Du kan också köra med lite mutor och toppa maten lite med tex. parmesanost, fintkrossat/malt torrfoder för att locka katten att äta mer. 

Här kan du läsa mer, dock på engelska. Jag har översatt det fritt till svenska och den finns på Ragdoll i fokus. 

http://feline-nutrition.org/one-page-guides/transitioning-to-a-raw-diet

finlandstjej
0

De var nog blötfoder i påsen hon försökte riva söndrr också, eller hade varit, den var tom :) Royal canin renal with tuna, som är min njursjuka katts mat. Blev lite oklart formulerat, sorry. Ingen av mina katter får torrfoder mer. Det torrfoder jag hadekvar när jag började byta till endast blötmat använde jag till sist så som du sa att strö över maten. Så gjorde jag nyligen med kattgodisbitar som heter dreamies också, när jag märkte att Lovis åt så lite, men så fick jag rådet att det är onödigt.. Men jag får väl börja med det igen, eller så om jag hittar nåt annat blötfoder att blanda med istället. Kanske hellre det senare alternativet. Tack, ska kolla länken imorgon :)

kattöga
1

#31 Vår hona äter bara äggula om jag vispat den ordentligt och helst med lite vatten. Hanen äter endast äggula om jag blandat ut den med blötmaten.
Men första gången dom smakade på äggula var det inte gott alls…….

När mina katter matvägrar blandar jag i lite makrill i tomatsås i maten bara för att få dom att äta något alls. (Eller så ger jag enbart makrill i tomatsås - som nyligen när hankatten opererats i munnen och inte ville ha något alls). Makrill, eller bara tomatsåsen, verkar vara det godaste som finns.
När jag blandar i nåt gott i maten eller bara några godisar i matskålen bland blötmaten så är det som att den goda smaken döljer den "äckliga maten" och maten äts upp av bara farten, för det mesta.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

finlandstjej
0

#38 jag råkade faktiskt helt "i misstag" utan att tänka, vispa äggulan som jag serverade åt henne, och blandade även vatten med den andra gången jag serverade den för jag googlade hur jag ska förvara den när jag märkte att hon inte såg ut att äta den (man ska tydligen blanda med vatten o förvara den i kylen :) ). När den inte dög med vatten heller så hällde jag den över hennes matportion, men icke. Så det slutade med att de andra katterna delade på den portionen.
Igår åt hon bara 50g mat om jag minns rätt så jag gav upp och gick och köpte coshida påsar i sås idag…
Imorse innan jag hade köpt coshida åt hon dock 50g bozita nästan i ett svep. Och nu har hon idag hittills ätit 70g bozita och 30g coshida.
Så det börjar väl närma sig nån slags vettig mängd småningom tack och lov.
Kan ju hända att hon skulle ätit vettigare mängd av endast bozita idag också om jag hade haft tålamod att fortsätta servera bara det, i och med att hon åt nästan 50g i ett svep imorse, men i och med att hon har ätit så dåligt senaste tiden tog min orolighet överhanden och jag blandade i lite coshida.
Får se hur det fortsätter :)

finlandstjej
0

Hon verkar fortfarande må hur bra som helst dock, så jag kanske oroar mig i onödan och borde fortsätta låta henne fatta att det är bozita som gäller. Men nu har jag ju ett paket coshida hemma som jag måste få slut på så jag blandar nog i av det i hennes portioner framöver.

[HundochKatt]
0

Det skadar inte att blanda ut med något som hon äter bättre av. Katter äter också gärna olika mycket, olika dagar. Ibland kan de vräka i sig och andra dagar är de mer sparsamma med maten.

finlandstjej
2

#41 Nej precis, jag fortsätter nog blanda i av coshida åtminstone tills paketet är slut. Sen får vi se om jag lyckas övertyga henne att äta bara bozita :) Jag är glad bara hon fortsätter må bra och börjar äta vettigare mängder och slutar gå ner i vikt småningom. Förhoppningsvis lyckas det.

Bästakompis
2

Bra att hon äter lite mer! Men din katt kanske är en sån som vill ha omväxling? Man måste ju inte ge bara en fodersort. Det är ju möjligt att hon äter mer om hon får olika sorter olika måltider.

Wony
0

En av våra katter är sådan, hon äter bäst/mest blötfoder om vi ger olika smaker och sorter. Har varierar vi mellan Whiskas, Cosma, Pussi, Applaws och ICA's portionspåsar. Lite av varje med andra ord, annars blir det lätt hänt att hon inte äter.

sagan
0

Har du provat att strössla på torrfoder över blötmaten? Sen dras ner vecka för vecka på strösslet. Ibland behöver de längre överfasning för att helt gå över på det fodret vi vill att de ska äta. Många tycker inte om konsistensen, lukten då det inte är det de är vana vid. Det din 4kg katt äter är mer än hälften för lite för hennes vikt. Hon bör äta betydligt mer än det hon gör. Mellan 230-270 beroende på vilken Bozita du ger. Det är dock en fingervisning på mängd.

finlandstjej
0

Hej igen!

Jag har varit litet borta från forumet så har inte svarat, sorry.
Hon fortsätter nog äta dåligt, det var den dagen senast som jag skrev som hon åt bättre, sen var inte coshida nåt som föll i smaken tydligen heller. Jag erbjöd smaken som har krabba och fisk eller nåt, eftersom hon verkar väääldigt intresserad av min njursjuka katts royal canin renal with tuna… Men icke. Så vet nog snart inte riktigt vad jag ska göra. Då som jag fasade över henne till endast blötfoder så gjorde jag precis så att jag blandade i av torrfoder och till sist smulade jag över lite av dreamies kattgodis som hon är besatt av. Men hon är ju så fiffig att hon äter bara tills det inte smakar dreamies/torrfoder mer och sen lämnar hon skålen. Jag har också dragit runt i blötmaten med EN dreamies för att den ska ge lite smak, och det funkar också, men bara några tuggor. sen får man droppa i en efter en. Så man är ju tvungen att sitta med henne när hon äter… Så höll vi på tills jag pratade med en tjej som kan sånthär med utfodring osv, som då sa att det är onödigt, att hon nog borde kunna avgöra själv att hon äter tillräckligt. Men bevisligen gör hon ju inte det.
Så jag är nog lite desperat småningom och vet faktist inte vad jag ska göra riktigt, Igår och idag var jag dessutom borta hemifrån större delen av dagarna tyvärr pga ärenden som måste fixas och idag sjukhusvistelse. Så då fanns det inte alls lika många timmar att hålla på och jobba med hennes ätande :( Som tur är jag dock arbetslös så oftast är jag ju hemma hela tiden. Men börjar nog ha litet slut på idéer snart när man ju inte skulle vilja ge riktigt vilka "skräpfoder" som helst heller när jag en gång har börjat läsa på om allt dethär.. :/

#45 Jo hon äter ju definitivt för litet för sin vikt, men 230-270g bozita äter inte ens min herreman som väger 5,1. Han äter 150-180gram på en dag, och då skulle jag alltså servera mer åt honom om han vill ha. Så 230-270 skulle jag inte få i honom hur jag än försökte. Han har också tappat i vikt under denhär bortfasningen av torrfoder men jag tror att han skulle kunna tappa ännu litet till innan jag skulle vara orolig för honom. Han äter ändå bra upp sina portioner som man ger.
Men vad jag ska göra med Lovis vet jag som sagt inte riktigt snart… För längesen när de fick royal canin torrfoder (som jag då trodde var det bästa de kunde gå, nu vet jag ju hur otroligt fel jag hade) så gav jag en gourmet perle-påse åt henne också om dagen, och den åt hon ju. Men vet inte om det är en dum idé att försöka med dom igen. Är ju knappast bästa innehållet i de påsarna heller. Och mush bullarna vill hon inte heller ha fast barf egentligen är slutmålet för mina katter…Suck :/

finlandstjej
0

Smakerna på blötmaten som jag ger så byts varje dag iom att det ju inte finns SÅ mycket i bozita tetrorna, så omväxling tycker jag att hon har ändå, dock förstås inte foder av olika märken. Förrän nu när jag har coshida hemma, men det verkar ju inte duga bättre än bozita heller nu ändå :/

Wony
1

#46 Skulle säga att om hon har någon blötfodersort hon äter, över huvud taget, är det bättre än att gå tillbaka till torrfoder (särskilt sådana med spannmål). Oftast är, mig veterligen, eventuellt spannmål i blötmat inte lika "illa" som i torrfoder. Men det bästa är ju såklart om hon börjar äta Bozita.

Kan berätta att vi envisades i flera år med Bozita, Mjau osv. Testade alla smaker, och Mjau testade vi både sås, gelé och färs. Men nä. Vi kom fram till att vi fick slänga mer än hälften av maten vi köpte för att de vägrade äta så till slut gav vi bort allt vi hade kvar  till katthem och köper nu bara mat de faktiskt äter. Bättre med ett lite sämre blötfoder än inget alls, särskilt med tanke på vätskan. Våra katter äter både torrfoder (utan spannnmål!), blötfoder och dricker riktigt bra + självbarfar sig ute=jagar sork. så är själv inte orolig, men ju mer vätska desto bättre, såklart. 🙂

sagan
1

#46 Men strössla på torrfoder tills hon vänjer sig. Det räcker med att mosa några korn så hon känner lukten och börjar äta bättre. Klart att din hankatt går ner om han inte äter den givna mängden för hans vikt. Det är bra bara det går långsamt om nu tänkt att du ska banta honom. Men det får som sagt inte gå för fort, max 1%av kilokroppsvikt per vecka. Det är 51 gram då han väger 5,1. Sen räknar du om för varje vecka. 

#48 Blötmat är naturligtvis bättre, men äter inte katten måste man backa och ge det den vill ha. Och sen långsamt börja om. Fettlever är annars något de kan få väldigt fort. Då har det gått för långt och kan leda till att de inte klarar sig för levern är förstörd.

Wony
0

#49 Absolut, jag har inte heller skrivit att man SKA envisas. Och jag är medveten om risken för fettlever. Vi försökte som sagt i flera år med Bozita och Mjau utan resultat, och vi, som jag skrev, gav mat de gillar istället. Har inte heller sagt något om att tvinga katten till att äta blötmat om den inte äter någon sort alls, men #46 skrev ju att det fanns en sort som katten åt förut, och då är det ju en god idé att testa med den sorten, eller hur?

sagan
0

#50 Du skrev att det var bättre än att gå tillbaka till torrfoder, så jag tolkade det på helt annat sätt då jag missat det om att kissen ätit något blötfoder som den gillade tidigare. 😇

Wony
0

#51 Lätt att tolka på andra sätt än vad skribenten avsett. Men nu förstår jag varför det blev så. 🙂

I slutänden vill vi ju bara katterna väl, hur petiga de än må vara med sin mat. 👍

sagan
0

#52 Så sant!

finlandstjej
0

En liten uppdatering igen; idag har Lovis ätit 120g bozita tack vare att jag mosat över någon dreamies-godis nu och då. Så det var bättre dag idag tydligen. Hoppas det håller i sig :) Har inte prövat att ge coshida idag när hon inte verkar jätteförtjust i den sorten och när det gick såhär pass bra med bozita.

[HundochKatt]
0

Kinkig katt du har. Har du provat att ge någonting rått? Tex. köttfärs. Det finns ju katter som föredrar rått bara de fått smaka på det.

finlandstjej
0

#55 Väldigt kinkig tydligen! :( Det enda råa jag har erbjudit är båda sorterna från mush barf cat…som inte dör, surprice surprice :P Men borde kanske prova med rått hjärta eller lever eller nåt…eller köttfärs som du sa. Ska kolla i frysen, där finns eventuellt ett paket köttfärs som jag kan tina till imorgon :) Otroligt nog verkar hon ju fortfarande må bra. Men som någon sa här tidigare finns väl risk för fettlever. Fast jag tänkte mer att den risken blir stor om de inte äter ALLS på ett par dagar.. Vet inte.
Tror det var du som skrev tidigare att lite på 100g bozita skulle vara okej, så det känns ju rätt bra att jag fick i henne 120g bozita idag, så jag är inte lika orolig som jag varit tidigare dagar som jag har skrivit här.., men räknar man enligt denhär räkneformeln som jag har sett här och där så är det väl nog för litet fortfarande. alla dreamies-godisarna jag fick mosa med höjer ju energiinnehållet lite till dock :P

finlandstjej
1

mush barf basic cat, som inte döG, skulle det stå, inget annat :)

[HundochKatt]
1

#56 Mush är ju blandning av flera djurslag. Kan vara bäst att prova med "rena" smaker till en början. Nötfärs, blandfärs, lammfärs, kyckling, kycklinghjärta osv. 

Du kan panera maten med lite smulad Dreamies som hon verkar tycka om. Skaka i påse färsen alt. köttbitarna. 

Du kan också prova att "panera" med lite parmesanost eller annat torrfoder. 

100 g är väl det minsta hon ska äta, skadar nog inte att försöka få i henne mer. 

Fettlever har jag för mig får de om de inte alls äter. Men det gör ju din katt och du, försök att inte oroa dig för mycket. Katten känner av det och kanske bidrar det också lite till kinkigheten.

finlandstjej
0

#58 Precis, jag läste någon annanstans också om just att foder med flera djurslag i kan verka konstigt för katterna, så det har jag försökt undvika sen jag läste det.
Det enda jag har hemma i rå köttväg är naturella kycklingfiléer, men det kan man ju också försöka med, så jag ska tina ett paket tills imorgon. Tyvärr har jag inte torrfoder hemma alls längre men dreamies"panering" verkade ju funka, iallafall idag. Är ju inte första gången jag stoppar i/mosar över dreamiesbitar… Men jag håller tummarna att hon äter lika mycket imorgon, helst mer såklart. Och så nån kycklingbit på det.. :) Jag brukar låta dem slicka "såsen" som blir kvar i asken när jag tinar och steker kycklingfiléerna åt mej själv, och det gillar hon iallafall. Men har inte provat med själva kycklingen tidigare.

Nej jag försöker hålla mej lugn nog i samband med att jag matar henne och överhuvudaget är med henne, och så, så att hon inte ska bli stressad av mej, det var mest medan jag satt och skrev med er som jag "lät det komma fram" eller hur man nu ska säga :) Och i och med att hon fortfarande verkar må fint så är jag inte SÅ himla orolig :) Skulle hon inte äta alls så skulle jag ju ringt veterinär för evigheter sen :)
Sen hjälper det ju väldigt mycket att ha er alla här som kommer med tips och råd och stöd, så tack för det :)

sagan
1

Toppen, fortsätt strössla godis/torrisar ett tag nu framöver. Dra sen ner lite i taget. Om du ger några kulor åt gången så minskar du ner de sakta i takt med att du märker att hon äter bättre och bättre. Till slut ska hon vara helt strösselfri ska  du se och förhoppningsvis äta lite mer än hon gjort hittills. 
Lycka till!

#58 Fettlever kan komma smygande och slå till för att katterna inte ätit bra utan mer levt på svältkost. Så när de helt slutat äta brukar det ha gått för långt och man har en kämpig väg tillbaka om det alls går. Vissa katter klarar sig vissa inte.

finlandstjej
0

#60 Jepp, nu verkar det faktiskt fungera med att mosa dreamies över maten tack och lov. Idag åt hon 130g bozita på det sättet. Så jag fortsätter nog såhär nu ett bra tag och hoppas VERKLIGEN att hon äter minimi såhär, och förhoppningsvis mer såklart. Får se när jag vågar börja minska på strösslandet..
Och så hoppas jag hennes lever fortfarande är oskadd, skrämmande läsning att den kan ha tagit skada då hon ätit så litet redan en tid.. :/

På nåt vis har hon trots krånglet ändå lyckats gå upp 100g sen jag vägde henne den 12,6, så det är ju positivt. Inte för att hon är underviktig ännu, men med chockviktnedgången mellan 5-12.6 på 400g (som jag fortfarande har svårt att fatta) och hennes fortsatta krångel med maten så trodde jag att hon skulle fortsätta gå ner.

sagan
0

#61 Har helt  missat ditt inlägg. Vad bra att det fungerat bra med att strössla på Dreamies över. Har det fortsatt att gå bra? Och har hon gått upp mer?

Simsann4
0

Gourmet Gold är små 85g burkar som brukar fungera här när LillAnn och Tisse tappat aptiten.

finlandstjej
0

Hej allihop!
Det är nog fortsatt krångel här… Sen jag skrev senast har jag köpt hem grishjärta, kycklingvingar och kycklinglever. Levern har jag inte serverat ännu men de 3 dagar som det tog för min hankatt att äta en kycklingvinge (förutom annan mat såklart) så erbjöd jag åt Lovis varje gång jag tog fram biten åt hanen att äta lite av, och hon snusade bara alla gånger. Samma sak med grishjärtat. Hanen äter med god aptit från första gången han fick det serverat men Lovis bara snusar…  Köpte också coshida påsmat från Lidl men den duger inte heller… Häromdagen då jag tappade tålamodet och lät henne äta av Bozita det hon valde att äta stannade vi på 15g…. Idag åt hon 70g då jag satt med henne på morgonen och nu ikväll och strösslade på en ny dreamies så fort hon slutar äta.. Så nu får jag igen inte tydligen i henne ens 100g med strösslingsmetoden.. Vägde henne dock idag och hon vägde 4kg, vilket hon också vägde den 8.7, trots allt krångel… Så jag vet inte riktigt. Funderar om jag borde ta henne på en koll till veterinär för att se att levervärden och vad annat som nu kan ta skada är i skick fortfarande, efter denhär våren med krångel. Men har iallafall inte ännu ringt nån veterinär. Hon verkar fortsatt må bra, hungrig verkar hon vara ibland, men serverar jag nåt duger det iallafall inte :/ Alltså jag menar då att de gången hon kommer till mej och jamar och jag inte riktigt vet vad hon menar, så lägger jag ner skålen åt henne med sin mat, men hon rör den inte. Funkar bara om jag sitter med och strösslar godis på, och även det som sagt rätt så trögt.
Gourmet gold som nämndes här i nåt inlägg tidigare har jag inte testat, däremot åt hon gourmet perle förrän jag började hela denhär foderbytes cirkusen, från gourmet till royal canin och sen till bozita. Dock tror jag inte hon skulle äta "tillräckligt" av gourmet perle eller gold heller för då dom fick av det gav jag samtidigt torrfoder… vilket jag ju nu har försökt skippa iom hela foderbytescirkusen.

Så att så ser läget ut nu. Tankar på det? :)
En annan grej jag också funderat på senaste veckorna i och med att min njursjuka hane (inte hanen jag nämnde tidigare i inlägget, jag har 3 katter) nu och då helt oprovocerat (iallafall i mina ögon) har börjat fräsa åt Lovis. Dock sov de t.ex. inatt båda med mej i samma lilla säng. Men jag har funderat om Lovis är stressad av att bli påfräst av min sjuka katt, och därför krånglar med maten? Hade en tid också någon som kissade över kanten på kattlådorna och jag var helt säker på att det var min njursjuka katt i och med att han stiger upp medan han kissar, men häromveckan såg jag att Lovis gör samma sak. Kanske de har nåt slags "revirkrig" och försöker märka varandras kiss…? Och att Lovis är stressad av hela situationen och därför matkrånglar?
Min njursjuka katt verkar alltså ha börjat må lite sämre nu iom att han fräser oprovocerat och han spydde också mer nyligen, så jag började helt kallt fundera på om det skulle vara bättre för alla inblandade om han skulle få somna in eller nåt…? Han mår inte JÄTTEdåligt, men med tanke på Lovis osv vet jag inte om det skulle vara smart…

Jag beklagar, detta blev nu VÄLDIGT långt, men hade litet att uppdatera, plus lite nya tankar och funderingar.. :) Så tack till alla som orkar läsa och eventuellt kan komma med tips och tankar osv :) Har inte ännu blandat in nån veterinär angående alla domhär frågorna men kanske borde..?

sagan
0

Om din hona inte vill äta den maten du erbjuder så gå tillbaka till torrfoder hon åt innan så att hon verkligen får i sig mat som hon ska. Börja sedan långsamt fasa över, det kan ta upp till flera månader att få katter att acceptera annan mat om man ens lyckas. Själv har jag kämpat och kämpat med att få mina att äta Mjau eller Bozita i flera år, men har ännu inte lyckats fullt ut. Så det kan ta tid.

Jag tycker inte du ska låta din hane som är njursjuk somna in om han inte mår dåligt av det. Vad äter han, får han i sig tillräckligt med vätska? Vad säger veterinären om hans värden?

Kissa utanför kan ha fler orsaker, är lådan tillräckligt stor, hur många lådor har du, vad har du för sand i lådorna?

finlandstjej
0

Jag mailade häromdagen med en tjej som också är kunnig på sånthär och hon sa också att jag kan ha gått lite för snabbt fram i foderbytet, och att jag typ borde börja om från början.. Före jag mailade henne köpte jag hem gourmet perle portionspåsar som min hona gillade förut och när jag nu har givit det åt henne så äter hon nog. Kanske inte fullt så mycket som hon borde av den sorten heller, men jag hoppas kunna kombinera gourmet med nåt annat och sen börja blanda i bozita igen. kanske gourmet perle och perfect fit som jag också erbjöd första gången häromdagen och som också verkade falla henne i smaken.. Inga bra foder såklart, men hon måste ju börja få nån slags rutin att hon äter upp sin mat utan mitt strösslas med godis hela tiden, så att vi sen kan börja blanda i bozita.

Nej precis, jag var kanske lite hastig i tankarna här i min desperation..
Min njursjuka hane mår dock inte jättebra nuförtiden. Han fick diagnosen i februari ifjol och då redan sa veterinären att hon inte tror att han kommer klara sig särskilt länge, så han har förvånat henne redan. Han har verkat må bra, är lite som ett vandrande benrangel dock, och har ätit rätt lite ända sen diagnosen, typ 1,5 påsar royal canin njurfoder. Men han har inte gått ner sen diagnosen heller så…
nu senaste veckorna dock har han börjat spy nästan dagligen, och har även diarré nu och då. Så jag vet inte, känns nog som att det börjar komma närmare slutet, också iom att han börjat fräsa på honan rätt ofta, och oprovocerat i mina ögon. Hans värden hade inte blivit sämre när dom kollades i  våras, men det är ju en tid sen. Får se hur jag gör. Det var ju inte honom tråden skulle handla om :)

Jag har 4 lådor och fick precis hem 3 med högre kanter som jag ska byta till, dom såg dock för låga ut fortfarande, men jag hoppas det funkar. Detdär att stiga upp medan dom kissar som min njursjuka kille och min hona har fått för sig gör dom inte alla gånger heller, så jag har inget förslag vad det skulle kunna vara heller egentligen. Annat än just nån revir-strids-grej. Vem vet. Men det är inte prio ett just nu utan mer att se till att jag skulle få ordning på honans ätande och fundera hur jag borde göra med njursjuka hanen :)

Idagmorse fick jag i henne 50g bozita med godisströssel på så just nu ser det helt ok ut :)

Låter ju himla jobbigt att du försökt i flere ÅR byta till bozita : / Så som jag håller på nu och sitter med henne en timme på morgonen och en timme på kvällen kommer jag nog inte orka i all evighet, så jag hoppas iallafall att det inte kommer bli SÅ långvarigt krångel :)

Tretorn
2

Vår lilla huskatt är också kräsen när det gäller Mjau blötmat :/ lägger upp 100g på morgonen som står tills på kvällen då hon får torrfoder (min sambo vill inte sluta ge henne torrfoder - så vi har kompromissat genom att ge båda alternativen) & hon lämnar en hel del.. Efter jag har läst tråden funderar jag på att ta bort blötmaten efter en tid - när tycker ni är bra att vänta? Jag förstår du är mån & orolig för din katt MEN det kan ge motsatt effekt att du lägger så mycket tid på att få i henne mat, så att du gör fordringen till en stor grej för katten :)

finlandstjej
0

Hej igen! :)

Kan hända att jag blir tjatig snart men ville komma med en liten kort rapport igen, Jag vägde min småkrånglande hona nyss och det visade sig att hennes vikt har hållits densamma sedan 8.7, vilket ju är jättebra tycker jag :) Hittills sen i våras har hon nämligen gått ner typ 100g i veckan. Så det börjar ju nästan kännas som att hon kanske trots allt äter tillräckligt, bara det hålls runt 100g, plus kalorierna som allt strössel ger. I slutändan såklart mer mat och inget strössel..
Viktnedgången som har skett sakta sen i våras fram till nu var ju både väntad och meningen så det var bara nu sista tiden som jag blev osäker om hon börjar bli för smal. Ska ta henne till veterinär i något skede så de får ge sin åsikt också, men har ingen större brådska med det just nu. För tillfället känner jag mig rätt lugn. De senaste 2 dagarna har hon dessutom plötsligt ätit bättre än tidigare. Hon behövde plötsligt inte lika mycket strössel utan började äta själv av bozitan utan nåt strössel alls när jag serverade :) Idag har hon ätit åtminstone 120g. Så det blir nog bra dethär ännu :))
Tänkte infoga nån bild här också på skoj, men kameran dog såklart, och mobilens batteri är också slut, så det får bli lite senare när någondera är laddad.

Leritza
0

#67 Hur mycket av torrfoder givan ger ni? Kan hända att ni ger mer mat än vad den orkar/bör äta per dag. 100g mjau är ju ändå runt 30% av den mängden de bör få om den bara skulle få mjau. Så om den får hela mängden torrfoder den ska äta skulle jag bli mer förvånad om den inte lämnade. Verkar som många katter som har tillgång till både blötfoder och torrfoder väljer att äta sig mätt på torrfodret

Tretorn
0

#69 Vi ger henne halva dagsgivan enligt förpackningen vilket är 20 g - vilket hon äter upp snabbt oftast :)

Leritza
0

#70 hmm då var det lite knepigare. Är hon så med alla smaker? 100g blötfoder plus 20g torrfoder borde ju inte vara för mycket, men kan ju va så att hon inte behöver så mycket egentligen. Alltid svårt att beräkna hur mycket mat de egentligen behöver. Ibland stämmer inte alltid rekommendationerna. Vet att min äldsta vägrar äta mjau anka om den inte är mosad. Alla andra smaker går bra men inte anka. Den måste mosas annars kan hon lätt gå en hel dag utan att äta.

sagan
0

Jättebra att hon håller vikten. Och att hon har börjat äta bättre utan strössel. 🙂Om hon äter ca 120 gram blötmat om dagen och 20 gram torrisar, är det godis eller mat du ger, får hon nog i sig tillräckligt. Om du kan läsa vad för omsättbar energi godisarna/torrfodret  har kan jag göra en uträkning på mer exakt vad hon får i sig per dag om du vill.

Tjeja
1

Vänta lite nu.. inte hunnit läsa hela tråden, fastnade vid #11 ! Om det är mängderna Mjau rekommenderar för katter på sin hemsida kommer de stackars kissarna bli VRÅLFETA och dem alls orkar äta så mycket!!!

Min 5 kg tunga 14 åriga mattokiga diabeteskisse fick 210 gram Mjau färs på bruk per dygn ordinerat av diet och diabetes forskande kattspecialist veterinär.

En kisse som behövde äta mer än andra katter, och fick därför små portioner ofta och regelbundet! antingen 35 gram x 6ggr/dygn eller  50-55 gram x 4 ggr/dygn.

När han fick äta mer blev han fet= inte bra!

Dessutom är det med fri tillgång till mat inte så bra alls för de flesta katter. Är det inte kissar som svälter sig själva blir det istället gärna så att dem äter när de har tråkigt då och äter sig feta på så vis. (Ungefär som vi människor ha ha)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

LaSadie
0

Hur aktiverar du katterna? Om de bara får mat och noll aktivitet så går de upp såklart. Våra katter får en tetra om dagen plus torrfoder men de rör sig mycket med och alla håller vikten utom en som äter och tycker om att slappa. Men när den katten fick kattunge att leka med så sjönk vikten en del.

Wony
0

När vår ena katt (ca 3kg) bara åt blötmat åt hon ca 200-250g om dagen. Dock utekatt. Hon höll sig smal och fin, men hon verkar också ha svårt för att lägga på sig har vi märkt.

Nu har alla våra katter fri tillgång på torrfoder och får blött 3ggr per dag. Alla har hållit vikten eller gått ner (Tjockisen Måns har tappat 3hg sedan i december!). Det verkar som att det funkar här - men vissa katter funkar det nog inte för. Vissa behöver fasta måltider, men våra mår som bäst på det här sättet, och vissa katter äter mer än andra utan att gå upp i vikt, vissa mindre.

finlandstjej
0

#72 Vad snällt av dej :) Tog nån dag innan jag svarade för jag hade noll koll på hur många godisbitar hon får på en dag men idag fick/behövde hon 20 för att få i sig 135g bozita (jee, mer än 120! :) ).  Dock åt hon bara 95g igår..och flera godis bitar..  Vägde 20bitar och de vägde bara 5g, på påsen står 427kcal/100g… Så 20g förutom bozitan fr hon nog inte i sig. Men det står också att man inte ska ge mer än 20bitar, vet ej om de tänker på kalorierna eller på att de innehåller så dåliga grejer för katter, troligen kalorierna, vilket såklart i det här fallet inte är nåt problem.

Hoppas jag inte låter konstigare än förut idag, min njursjuka kille spydde över tangentbordet igår så nu gäller skärmtangentbordet vilket tar evigheter att skriva med, så jag försöker va kort (går ju bra haha xD ). Veterinärtid för honom på måndagen, får se vad som händer sen, är litet i valet och kvalet om att börja ge honom medicin mot illamående (han spyr dagligen nu plötsligt, plus diarré nu och då) för han blir så snabbt på sin vakt när han går på medicinkur att han bara går undan när man närmar sig, och det vill man ju inte om han tror att han ska få medicin så fort man kommer nära :/. Nåja, det var en parentes :)

sagan
0

Ursäkta sent svar. Men 4,27 kcal/gram är inte så mycket, många torrfoder innehåller upp mot just 4 kcal/gram. Varför du inte bör ge mer än 20 vet jag inte. Men jag tycker att hon verkar äta någorlunda ok men inte vad hon bör, men så länge hon inte går ner i vikt är det den mängden hon kanske ska ha. Mer gör säkert att hon går upp. 20 kcal fick hon i sig med den given godis från igår, bozitan är svårt att räkna på då jag inte vet om du ger sås, gele eller paten. 🙂

Wony
0

Jag gissar att anledningen att man inte ska/bör ge för mycket av godiset är för att det inte är ett fullfoder.

finlandstjej
3

Hej allihopa!

Sorry att jag har varit så frånvarande härifrån. Jag har undvikit att skriva på datorn så mycket som möjligt efter att min njursjuka katt spydde sönder laptopens tangentbord. Men nu har jag ett trådlöst så nu går det att skriva igen :)

Jag hoppas jag inte jinxar nånting med att skriva nu men det ser ut som jag har goda nyheter.
Sist jag skrev tror jag var när jag var påväg till veterinär med Emil som är min katt med njursvikt. Han hade plötsligt börjat spy dagligen och hade diarré så jag var orolig att jag skulle bli tvungen att avliva honom, i och med att jag beslutat att inte börja ge någon daglig medicin mot illamående eller vad det nu kan finnas som man skulle kunna göra för honom. Jag ringde vet på en torsdag och fick tid följande måndag. Den torsdagen jag ringde slutade han självmant spy och på måndag då vi kom hem från veterinären (som bara kollade njurvärden och erbjöd blodtrycksmedicin (om jag minns rätt)) så hade han ingen diarré mer. Så jag vet inte vad för magiska händer min veterinär har som gjorde Emil bättre utan behandling :) Nej men skämt åsido, han blev faktist plötsligt lite bättre och har också slutat fräsa på min matkrånglande hona sen veterinärbesöket.
OCH de goda nyheterna fortsätter. Idag, alldeles från ingenstans har min matkrånglande hona hittills ätit 130g bozita alldeles själv, helt utan godisströssel eller nån annan mat medblandad! Jag har svårt att fatta det själv men det är sant :)
Det enda jag gjort senaste tiden var att jag köpte hem av gourmet delicates meat duo som finns i min vanliga mataffär, och som jag visste att alla katterna gillar då de ätit det för längesen. Det blandade jag med i Lovis mat, först med köttbitar och sen med bara såsen, ibland gick det bra så, ibland fick jag sitta och strössla godis på också. Och ett par ggr har de fått en påse med bara gourmet maten. Och igår hade jag så mycket projekt på gång här hemma med mamma på besök så jag orkade och hann inte sitta med katterna när de åt som jag annars har varit tvungen att göra. Så jag lät dem äta bara gourmet påsar när de var hungriga. Lovis åt väl 1,5 allt som allt tror jag, så typ 125g.
Och så idag då, har hon plötsligt ätit bozita utan nåt krångel överhuvudtaget! :) Jag är såklart typ i extas och jag hoppas verkligen detta fortsätter :) Så OTROLIGT skönt! :)

Tjeja
0

Yay! Tummhållning att det fortsätter så bra nu! ♡

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.