Missnöjda kastrerade katter!
Har lite foderfunderingar för kastrerade katter. Jag har 3 katter. Min äldsta har nu ett år efter kastrering fått, om än svag, övervikt som ett brev på posten. Och jag är så glad åt mitt observanta öga! I samma stund kastreras katt nr 2, jättefin kropp men vill förstås förebygga övervikt. Katt nr. 3 är okastrerad 6 månader gammal. Dessa har alltid haft fri tillgång på torrfoder, samt blötmat morgon+kväll då i såna portioner att det finns kvar när sista katten är mätt. Detta har gjort katterna lagom mätta men uppenbarligen åtminstone 1 för tjock. Tänkte att jag måste börja portionera torrfodret för att inte behöva förändra blötmatsutfodringen. Detta har vi provat nu i några dagar bara och det resulterar i att katterna hetsäter. Imorse kräktes en av katterna upp maten just därför. Känns inte bra alls, känns inte som att det ska behöva vara så. Hur löser jag det istället? Eftersom det portionerade torrfodret tar slut medan jag är på jobbet förklaras ju den lätta övervikten på ena katten! Jag är inte sugen på att ösa upp en hel bytta med blötmat för att de ska "klara dagen"… Idéer?
Mvh Ellenfyrkant
Torrfoder går att ge i diverse foderleksaker, då kan inte katten hetsäta. Den får helt enkelt inte ur maten tillräckligt snabbt. Det brukar även minska problemet med att katten går och äter för att den har tråkigt, vilket kan hända när man har fri tillgång.
Sen tror jag personligen att det bästa är att gå över på enbart blötmat. Katterna blir oftast mättare snabbare och håller sig mätt längre på blötmat, och jag vet flera som fått bort hetsätning genom att ta bort fri tillgång på torrfoder och gå över på blötmat 2-4 gånger per dag. Katter måste inte ha tillgång till mat dygnet runt.
//Jessie

#1 Det är blötmaten de börjat hetsäta av, för att de inte kunnat "småknapra" torrisar timmarna innan (på natten). Men jag äger en aktiveringsleksak för torrisar (en av Nina Ottossons). Kan det också hjälpa med en "labyrint-mönstrad" matskål? Ska de få samma portion serverad i leksak eller kan de erbjudas mer mat då?
Mvh Ellenfyrkant
#2 Hur länge har du bara gett blötmat då? Det kan såklart bli lite hetsätning precis i början för att katterna inte är vana vid att få begränsad mängd mat, men i längden har i alla fall jag upplevt att blötmat leder till mindre hetsätning.
Beror lite på vilken leksak. Gör katten av med mycket energi när den försöker få ut maten ur leksaken, kan man ge lite mer för att kompensera energi-förlusten. Annars är det samma mängd som du ger i matskål.
//Jessie

Skulle de kunna gå ner i vikt om de har konstant fri tillgång till blötmat? Eller är det snarare så att de kanske bara skulle hålla vikt? Varken +/-?
Mvh Ellenfyrkant
Ett blötfoder utan socker & kolhydrater eller barf.
Ingen katt blir fet av det.

#5 Hur kan man göra en sådan generalisering när det trots allt handlar om kalorier in och ut? Att torrfoder är mer energitätt är klart. Men om man har en lat innekatt som gärna sover, äter och äter…?
Mvh Ellenfyrkant
#4 Katter kan både gå upp, ner och hålla vikten på blötmat. Oftast så verkar det som att dom får eller behåller en bra vikt på blötmat, men det gäller självklart inte alla (precis som att ingen kosthållning fungerar för alla människor).
Om dina katter går upp/ner/håller vikten på fri tillgång går inte att svara på, för det beror såklart på hur aktiva dom är och hur mycket dom äter. Men det skadar inte att prova.
Har man en väldigt lat katt kan man behöva reglera mängden blötmat också, precis som med torrfoder. Har man en katt som gärna går och äter när den är trött eller egentligen inte hungrig, kan man göra foderleksaker även för blötmat (exempelvis att lägga det i ett högt glas så katten måste peta ut det).
//Jessie