Inget Benmjöl i maten
Mina katter äter inte Mjau eller Bozita blötmat, vilket jag hade hoppats på att dom skulle göra. Men dom vägrar. Hanen blir dessutom dålig i magen av det.
Så jag har hittat två spannmålsfria produkter som alternativ som jag ger istället: Grau och Mac's. Tyvärr är köttet från tyskland där mer antibiotika används i djurhållningen än i svensk. Men det får vi ta…
I beskrivningen av Mac's spannmålsfria blötmat skriver dom att det inte finns något benmjöl tillsatt. Jag blev lite konfunderad när jag läste det, eftersom jag tittat en del på att göra egen Barf-mat, där man rekommenderar att tillsätta benmjöl om inte katten får ben att tugga på. (Vår hane kan inte äta ben p g a utdragna tänder och honan äter hela sorkar, möss och fåglar).
Är det dåligt att ge Mac's mat, eftersom den är utan benmjöl, i längden? Eller kan det vara så att kalciumjodatet som är tillsatt "ersätter" ben/benmjöl?
Grau skriver ingenting om benmjöl, varken att det finns tillsatt eller inte. Där finns kalciumkarbonat i, ersätter det på något vis ben/benmjöl?
Eller kan det va så att det finns med ben i maten fast den är nermald tillsammans med köttet?
Någon som kan hjälpa mej att reda ut/förstå detta?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Kalciumjodat är väl kalciumsalt, men vet inte så mycket mer om det och om det är tillräckligt av kalcium i?
Kalciumkarbonat är kalcium, vilket jag använder till min katt som av någon anledning inte vill äta benmjöl. (Men äter ben). Kalciumkarbonat ersätter ben/benmjöl men givetvis är det allra bästa ben och benmjöl, men har man en katt som vägrar som min så har man inget annat val.
Eftersom båda verkar säljas som helfoder så ska de ju innehålla allt som en katt behöver. Sen har jag inte sett nått blötfoder (varken hel- eller komplenteringsfoder) där det står utskrivet att det innehåller benmjöl, men de kan ju vara dolt under mineraler
Tack #1 då vet jag att kalciumkarbonat kan "ersätta" ben och benmjöl.
Jag har svårt att tro att saltet kan vara ersättning nog däremot.
#2 Ja, så har jag också tänkt, att dom ska innehålla allt en katt behöver. Men eftersom det finns en massa kattmat med innehåll som katter inte behöver, så blir jag lite misstänksam eftersom ben/benmjöl/kalcium är något som också katter behöver.
Men kanske är det så att det kalcium som redan finns i köttet är tillräckligt? Som du skriver, dolt under mineraler. Men då borde man ju inte vara så angelägen om att ge ben eller tillsätta benmjöl i BARF-mat…….
Jag har inte heller sett benmjöl i innehållsförteckningarna på kattmat. Konstigt då att Mac's skriver att dom inte tillsätter benmjöl i produkterna…. om man normalt inte tillsätter benmjöl. Kanske bara en grej som dom tar till för att få produkten att låta bättre?
Däremot kan man se kalciumkarbonat nämnas bland innehållet i kattmat ibland.
Lite dålig info om näringsinnehållet. Jag lär nog inte ge enbart Mac's till katterna iaf……
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Det kan ju vara så att de skriver att de inte tillsätter benmjöl pga galna kosjukan som härjade för x-antal år sedan. Det ligger liksom kvar från den tiden…. I alla fall min tanke.
Enbart kött innehåller inte tillräckligt med kalcium så vi Barfare får ge ben därav och om de inte äter ben så ersätter vi det med benmjöl, kalciumkarbonat eller malda äggskal.
Ytterligare lit spåneri, kalciumkarbonat är utskrivet (på de foder jag har hemma) när fodret inte innehåller några köttbiprodukter. Och vad är de där köttbiprodukter? Jo enkelt sagt verkar det vara allt som vi människor inte skulle äta, så tekniskt sett så kan de innehålla ner malda ben. Tyvärr måste ju inte djurfodertillverkarna vara lika noggranna med innehållsförteckningen som de som tillverkar människomat. Skulle tro att Mac skriver ut att de inte innehåller benmjöl mest är ett säljknep, angående benmjöl eller ben i barf är ju för att rent kött inte innehåller tillräckligt med kalcium för en katt så måste tillsättas. Sorry om det blev lite rörigt inlägg.