Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1971 ggr
annakarin_li
0

Perenner i rastgård ute?

Tänkte bygga en rastgård i anslutning till huset till mina katter. Jag har förstått att Rhododendron är giftig och ska flytta den plantan. Vore trevligt att kunna ha någon perenn i rastgården eftersom den kommer att bli 4 m x 7 m. Är det någon som vet vad det finns för ofarliga perenner för katter? Har lagt upp en tråd på Huskatt i fokus men inte fått något svar.

annakarin_li
0

Just det skulle ju fråga om någon visste om plymspirea är giftig och om den också ska flyttas?

Lol V Stein
0

När jag funderar över att köpa någon ny växt så brukar jag slå på det latinska namnet i ASPCAS databas. Den är på engelska dock, men väldigt omfattande. Länk: http://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants

annakarin_li
0

Tack! Ska prova den direkt!

Uppkatten
1

När det gäller plymspirea så står det så här i min bok om Farliga och ofarliga växter: Endast personer med höggradigt hyperreaktiva slemhinnor torde kunna få besvär av pollen från plymspirea och då endast i direkt anslutning till blommande hanplantor. Men det gäller ju människor… I övrigt kommenteras inget om att den skulle vara farlig på ngt sätt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annakarin_li
0

#4 Tack! Då slipper jag gräva upp den….

Omorika
1

Jag brukar kolla på giftijformationscentralen. Är det inte giftigt för människa brukar det inte vara farligt för katter. Annars kan man ta oite av de vanligaste växterna tänker jag för skulle de vara giftiga skulle inte utekatter överleva.

Caifig
0

Kantnepeta! Besläktad med kattmynta ;) har den här hemma i rabatten men mina kissar bryr sig inte om doften.

annakarin_li
0

#6 och #7 Tack ! Har fasat lite för att gräva upp den eftersom den är gigantisk. .. Nu slipper jag ju arbetet och killarna kan roa sig med alla humlor i busken 😀