Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1087 ggr
VT4ever
0

Lagom aktiv kattras?

Håller på och läser om olika kattraser och undrar vilka kattraser som är LAGOM aktiva? Vill inte ha för aktiv och inte för "lat" katt =) Vilka raser skulle du säga är lagom aktiva till sitt sätt?

MonicaLagerquist
1

La perm.

Stolt ägare till tre La permer

Ellismakaroner
1

maine coon och norsk skogkatt ska vara lagomkatter

OberonsMatte
2

Jag tycker att alla mina raser (Norsk skogkatt, Helig Birma och Ragdoll) är lagom aktiva.

Sajtvärd Katter iFokus

VT4ever
0

Tack för era svar, då ska jag läsa mer om de raserna😉! Fungerar maine coon och norsk skogskatt som innekatt?

Har en till fråga: är en maine coon mycket dyrare än andra katter i tex matkostnad, eller skiljer det lite?

OberonsMatte
3

#4 Alla katter fungerar som innekatter, men alla katter mår bra av utevistelse under kontrollerade former.

Om det är en Norsk skogkatt du bestämmer dig för, så var medveten om att många kallar långhåriga huskatter för "norsk skogskatt" (med s mellan skog och katt). Kattrasen har fått behålla sitt norska namn i Sverige och heter Norsk skogkatt (utan s mellan skog och katt).

Sajtvärd Katter iFokus

VT4ever
0

Tack för infon, det var bra att veta :)

Ellismakaroner
0

#4 Nej skulle inte säga att de är dyrare i mat, varför skulle de vara det? 

De kan absolut vara innekatter, många uppfödare säljer de bara som innekatter. Men det är alltid bra att ha en stimulerande miljö hemma, höga klösträd, kanske innätad balkong eller promenader ute i sele, kanske en kattkompis. Det gäller för de allra flesta raser. Min maine coon är dock lite mer aktiv och krävande än den typiska, det kan vara lite individuellt hur mycket stimulans de behöver.

VT4ever
0

Jag tänkte när dem är väldigt stora, att de är dyrare :) Det verkar en fin ras påminner lite som ett lodjur i mina ögon med "toffsarna" på öronen :) i en kattbok stod det att det är lämpade utekatt därför undrade jag. Hur är pälsvården, blir det tovor lätt eller lätt att sköta?

OberonsMatte
2

#8 Storleken hos Maine coon är något som ofta framhävs, men det innebär inte att alla individer är anmärkningsvärt storväxta. Enstaka hanar kan bli det, men i de flesta fall är skillnaden inte stor jämfört med andra raser som anses relativt storvuxna (som t.ex. Norsk skogkatt och Ragdoll). Även inom en storvuxen ras finns det också alltid stora individuella variationer. Min Ragdollhane väger t.ex. 6 kg, hans bror 9 kg och deras mamma dryga 3 kg!

Jag har aldrig märkt att  större katter skulle vara dyrare i drift än de som är mindre, den skillnaden (om den ens finns) är nog obetydligt liten.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellismakaroner
1

#8 Nja det vet jag inte, tycker nästan min mindre katt äter mer haha, men det beror väl på hur matglad katten är och hur bra foder det är. Helt klart lodjur ja, och lite lejon 😛Vad konstigt, ser inte varför de skulle vara lämpligare utekatt än vilken annan katt som helst. Men jag är ju ingen expert😊De ska inte få tovor fast min har fått det några gånger så jag kammar för att förebygga det samt få ur det fällda håret. Det kan vara individuellt. Men nä, tycker det är lätt att sköta, behöver aldrig duscha, silkeslent. Som med de flesta långhåriga katter finns risk att det kan fastna bajs i pälsen så jag trimmar litegrann där bak😛Tycker också deras fällda hår är lättare att städa bort än kort hår, de fäller mer som tussar😛

[Birmarag]
3

Angående matkostnaderna; min Ragdoll på runt 8 kg äter betydligt mer än min Birma på 4 kg. Nu är det inga enorma summor, men visst kostar min stora katt mer än min lilla.

MonicaLagerquist
0

Våra kattmatkostnade skenar iväg när vi har kattungar och ungkatter.De äter som om det inte finns något stopp i dem. Månaden som Sumpen flyttade in ökade matkostnaden till det dubbla.

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
0

#11 Så är det med min Ragdoll och Birma också, men sedan är ju Ragdollen som ras känd för att vara allmänt matglad medan Birman däremot väldigt ofta är kräsen och petig med mat.

Mina Norska skogkatter, som är i samma storlek eller större än Ragdollen, men inte lika tjocka, ligger mittemellan när det gäller aptiten.

Sajtvärd Katter iFokus