Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1502 ggr
MagnusS
0

FORL, måste man ha tratt på katten?

Hej,

Min Devon rex hona (13år) kom just hem från vetrinären med 3 tänder mindre. Har hämtat ut Metacam och antibiotika som skrevs ut. Men frågan jag undrar om är måste hon ha tratt? Försökt googla om detta men får inget riktigt bra svar. Någon kanske vet?

Mvh

Magnus

jollycox
0

Nej det behöver man inte.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

kattöga
0

Är FORL det enda hon behandlats för? 
Vår hane fick en hel del tänder bortopererade i somras men samtidigt blev han också opererad för klokapselbrott. Och den enda anledningen till att dom ville att han skulle ha tratt (vilket inte funka alls) var pga klokapseloperationen, inte borttagning av tänder. 

Om inte din veterinär har ordinerat tratt, så behöver hon ingen tratt. Tratten är ju till för att katten inte ska bita, slicka, osv det opererade området. Tratt för FORL-operation gör ju ingen nytta på det sättet…… För det opererade området finns ju redan i munnen…. 

Vad har din veterinär sagt? Att hon ska ha tratt???? Konstigt isf…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MagnusS
0

Hämtade katten just innan stängning och hon hade tratt på sig. Jag frågade om det var nödvändigt med tratt och fick informationen pga att hon inte ska klösa? I behandlingsbeviset så står vad hon har fått under ingreppet och detta Journalinformation 1

Diagnos: FORL/Neck lesions (katt) (DA941)

Jag tycker riktigt synd om henne just nu, 3 tänder mindre och tratt  :) 

/Magnus

MagnusS
0

Ringde jourhavande veterinär och diskuterade lite om detta, tratten åker av. 

/Magnus

kattöga
0

Ok, då förstår jag varför dom valt att katten ska ha tratt.

Vår hane fick däremot panik, och rejäl panik, så tratten åkte bort helt och hållet. Vi valde istället att sova i skift, för att hålla koll på att han inte "fixade med sin tass" för mycket. Det var ett antal jobbiga nätter (7-10 st….).
Men jag kan förstås inte säga vad dom hade gjort om det bara hade varit tänderna (han fick en hel massa tänder bortopererade….), jag tror däremot inte att dom hade ordinerat tratt då…. Men kan alltså inte veta säkert.

Panik, full panik, då får tratten åka av hos oss iaf! Men oftast accepterar en katt tratt efter ett tag och då funkar det ju. Det som gäller är att lägga fram mat och vatten på ett sånt sätt att dom faktiskt kan äta och dricka något sånär utan besvär från tratten. 

Ja, det är jobbigt med tandoperationen, både för din katt och för dig/er! Men det är en glädje att se när dom faktiskt äter utan smärta! Oftast har man ju inte förstått att dom har ont, många har ju ingen kunskap om FORL, men när man lärt sej lite och ser skillnaden så är det GULD värt! Både för katt och mattar och hussar! 

Skönt att ni hjälpt er lilla flicka att slippa tandsmärtorna! 🌺🐱👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Belimas
0

Min hade ingen tratt när jag hämtade henne efter tandutdragningen (FORL) och inga råd om att ha tratt heller. Hon försökte inte klösa heller förrän när det var läkt och stygnen kliade lite, de försvann sedan kort tid efteråt av sig själva (sådana som löses upp efter en tid).

MagnusS
2

Efter ingreppet har hon blivit mycket piggare, mycket föll på plats när diagnosen ställdes! Hon har tappat vikt, klart att katten inte vill äta när det gör ont när man tuggar. Skönt att se att hon mår bättre nu i alla fall 👍

/Magnus