Vad ska vi göra?
Hej! Vi har sedan ungefär 2 veckor haft en katt som har kommit till oss nästan varje dag. Den kommer in när vi vädrar och hoppar upp i våra knän och den är jättekelig och vill bli klappad hela tiden. Den vägrar gå ut före den har fått något att äta, när den har ätit sitter den utanför ibland i flera timmar och väntar på att vi ska öppna dörren så att den kan komma in igen. Den verkar vara jättehungrig för den ställer sig på bakbenen vid kylskåpet för att nå maten när vi ska ta med den ut. Den har också varit inne och rivit upp en påse med hundmat för att få något att äta. Vi vet inte om den bor någonstans med tanke på att den verkar vara så hungrig och vill ha mer hela tiden. Idag kom den till oss på morgonen och den är fortfarande kvar så den har inte varit "hemma" och ätit, den har sovit i mitt knä också. Den är långhårig och pälsen har bara nån tova så det verkar som att den har blivit borstad, eller hur lång tid tar det för att det ska bli tovor i den? Tror ni att den har kommit bort eller blivit lämnad eller bor den hos nån i närheten? Vi är lite rädda att den kommit bort med tanke på att den är så hungrig och inte har gått hem för att äta på hela dagen. Men samtidigt är den fin i pälsen och är inte alls skygg. Det känns ju onödigt att åka till veterinären och kolla ev. chip om den bor i närheten. Vi har kollat efter lappar och kollat internet men har inte hittat någon som saknar den.
Mvh Maja
Medarbetare på Guldhamster iFokus
Kan du inte själv sätta ut lappar och efterlysning på nätet?
Annars är ju det bästa att kolla om katten är chippad.
/Maria
Ta en bild på katten och sätt upp i området med uppmaning till eventuell ägare att höra av sig. Har katten ett hem får ni antagligen reda på det ganska snart och slipper oroa er.
Sajtvärd Katter iFokus
Katter anser sig bo där de får mat, så man ska vara ytterst försiktig med att mata andras katter (ni kan alltså råka göra katten hemlös genom att mata den). Mina katter som har fri tillgång till mat, skulle ändå påstå att de allldrriiigg får någon mat till andra.
tovor kan bildas på en dag utan problem, det beror på pälsens beskaffenhet.
Sätt ett halsband på katten med dina kontaktuppgifter och frågan om den har en ägare. Och åk till veterinären, en chipkontroll tar några sekunder.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Jo det ska vi göra när vi är säkra på att den bor någonstans. Känns ju inte så bra att göra det om katten är hemma dom stunderna den inte är hos oss och blir omhändertagen som den ska med tanke på att pälsen är så fin, hur lång tid tar det tills det blir tovor i? Det är det att den är så hungrig hela tiden och sover hemma hos oss på dagarna, som om den inte har något annat tryggt ställe att sova på. Pappa har redan lagt ut på Facebook men där har vi inte fått något svar.
Mvh Maja
#3 Ja, men enda sättet att få katten att gå ut är att ge den något, lyfter vi ut den är den inne igen innan vi hunnit stänga dörren. Jag har en hamster innan som katten nästan varit på så vi var tvugna att få ut den snabbt när jag inte kunde ha koll på den. Att den ställer sig på bakbenen och nästan hoppar efter maten är det som oroar oss. Vi ska sätta upp en lapp i affären och på anslagstavlor i närheten så får vi hoppas på svar. Annars åker vi och kollar chip.
Mvh Maja
#4 Jag förstår mig inte riktigt på det där med att i första hand lägga ut efterlysningar på Facebook. Vilka är de som ser det? Hans Facebookvänner eller de som går in på en av alla efterlysnings-sidor på Facebook?
Om katten inte är saknad finns det ingen som letar efter den. Det är inte heller självklart att ägaren använder Facebook.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Saker på facebook sprids väldigt fort Även om eventuell ägare inte har facebook är det troligt att någon som känner igen katten har det.
#5 Ring polisen också och anmäl katten som upphittad, även om ni inte vet om den ens är saknad.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Man ska aldrig ge en katt mat innan man är säker på att ingen tar hand om den! Många katter älskar mat, att den tigger mat behöver inte betyda att den egentligen är hungrig eller behöver mat. Sen vet du inte heller vad katten har för foder. Kanske har den ett speciellt diet foder för att den lätt går upp i vikt annars, och så ger du den någon helt annat mat som kanske inte alls är bra för den. Eller om den har känslig mage och blir dålig i magen av det du ger den.
Att den är mycket hos er är inte konstigt alls. Katter är ofta där de får mat.
Min ena katt blev jätte överviktig en gång eftersom att någon annan matat den. Eftersom hon har artros är det viktigt att hon har en stabil vikt, men det blev omöjligt eftersom någon annan matade den. Vi åkte in till veterinären, för vi förstog först inte att hon blev matad någon annanstans, så vi undersökte om något var fel som gjorde att hon gick upp i vikt men hittade såklart inget fel. Hon fick äta bantningsfoder, men det hjälpte inte heller. Det tog ett bra tag tills vi fick reda på vem som matade henne och pratade med dem så att de slutade med det. Under denna tiden blev hennes artros värre och hon mådde inte bra pga att hon blev för tjock.
Så snälla, kolla ordentligt först om eller vem som äger katten. Det kan ställa till med så mycket för katten annars om den faktiskt har bra ägare.
#9 Ja, men anledningen till att vi gav något var för att få ut katten. Katten kommer bara in och vägrar gå ut utan att få något. Som jag skrev i tidigare inlägg går det inte att lyfta ut katten, den är inne lika snabbt igen. Vi ger inte "mat" så att den blir mätt heller utan endast för att få ut den. Jag har förstått att vi gjorde fel nu som gav den något men det är bara för att få ut den. Jag har en hamster som blivit livrädd av katten, så att låta den gå inne hela tiden är ingen möjlighet. Jag ska köpa ett halsband imorgon och lägga en lapp i, det finns inte möjlighet att den fastnar med det någonstans?
Mvh Maja
#10 Det finns halsband med säkerhetsspännen, de löser ut om katten fastnar.
#10 Ett vanligt resårband går också bra.
Jag tycker att det är bra att ni reagerar och undrar om katten har ett hem eller inte. Det finns alltför många katter som bara antas ha ett hem (och antas vara hemlösa också för den delen).
Sajtvärd Katter iFokus
#12 Om den fastnar ned det i ett träd och blir hängande är det väl inte så lätt att komma ur? Kanske oroar mig för mycket men vill inte att katten ska skada sig på något sätt. Ska iallafall fixa något halsband, det verkar som att det är lättaste sättet att få tag på ägaren, om den går hem dvs.
Mvh Maja
#13 Katten kommer bara ha det tills den ser sin ägare igen, och bor den i närheten bör den göra det inom några timmar (max 1 dygn, men det är ovanligt länge för en utekatt). Har katten halsbandet kvar när ni ser den nästa dag är misstanken om att den kommit bort från sin ägare så starka att ni kan ta till ytterligare åtgärder, kolla chipmärkning, kolla efterlysningar och efterlysa själva.
Sajtvärd Katter iFokus
#13 Eftersom risken finns att katten tappar halsbandet och dyker upp igen utan halsband, men utan att någon hört av sig, är det billigare med hemtillverkat halsband. Är det inte ens ett resår utan gjort av ett gummiband (som går sönder om katten fastnar) fungerar det lika bra ur säkerhetssynpunkt som ett säkerhetshalsband.
Sajtvärd Katter iFokus
#15 Okej, då köper vi gummiband imorgon så hör ägaren förhoppningsvis av sig. Tack så mycket för alla svar!
Mvh Maja
Skriv Ring + telnr i öronen med ganska tjock vattenfast tuschpenna. Då ser ägaren det snabbt.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Min ena katt är hysteriskt glupsk och nyfiken och skulle mycket väl kunna bete sig som den katten, trots att han har ett hem och får mat, om han nu fick gå ute. Jag har hört historier om katter som bara bestämt sig för att flytta hem till grannen också :) Kanske han får mycket godare mat och mera kel hemma hos er?
#18 Kan vara så ;) Svårt att låta bli att gosa lite när den lägger sig i knät. Den har fått lite mjölk och nån bit skinka för att vi ska kunna stänga ute den. Men ska försöka undvika att den kommer in, förhoppningsvis är den hemma på kvällarna. Här är den inte nu iallafall. Att låta den va är nog det snällaste mot ägaren iallafall, dom vill nog ha sin gosekatt ifred ;) Hoppas att ägaren ger något extra gott så att den stannar hemma, så länge den inte är bortsprungen dvs.
Mvh Maja