Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2866 ggr
[salis09]
0

Min katt tvär tjock

Hej!

Har en hon katt på 2 år.. som blivit tvär rund över magen,ser nästan dräktig ut,men tvivlar på att hon är det.Hon hade en kull som flyttade i midsommras.. Hon brukar bara ta en kull / år. Däremot hittade jag 2 skator och en mås under bron som hon nog mumsat på..undrar om hon blivit tjock av dom? Kanske något svårsmält?! Hon är nyss avmaskad. Tack för svar!! Gärna inget påhopp om att hon inte är kastrerad tack!!

Fridaaaa
21

Släpp inte ut henne okastrerad.Oansvarigt (nej inget påhopp sanningen).
Hon kan mycket väl vara dräktig igen.
"brukar" hon är ju bara 2 år.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
9

Du tvivlar på det trots att din hona är utekatt och fertil?

Tjeja
9

Um….. vad får dig att tvivla på dräktighet? Det är ju supervanligt att okastrerade utekatter blir parade direkt igen. Jag skulle ta henne till vet o kolla läget!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OberonsMatte
12

Herregud, så dumt… Klart att hon är dräktig igen!!

Sajtvärd Katter iFokus

[salis09]
0

Tror inte det,hon blev tvär tjock i slutet av förra året med,men hon va inte dräktig.. undrar om det är farligt att hon äter på skator och måsar..har mer vart med om att katter ätit småfåglar ,inte dessa stora

Fridaaaa
12

#5 Risken är väldigt stor. så håll henne inne tills du kastrerat henne

OberonsMatte
15

#5 Det är naivt att tro att en fertil utekatt endast skulle ge upphov till en kull per år. Kanske födde hon en kull i vintras också, utan att du märkte det?

En annan orsak till rundhet kan vara vätska i buken, vilket är ett allvarligt sjukdomssymtom som kan bero på t.ex. våt Fip, som är en dödlig sjukdom.

Sajtvärd Katter iFokus

[salis09]
0

Hon födde inte ute.. hon är väldigt lite ute och korta stunder bara.. hur yttrar sig Fip mer som?

Fridaaaa
4

#8 Kort stund räcker.

OberonsMatte
1

#8 Det finns mycket om Fip att läsa på nätet. Våt Fip är en otäck sjukdom som drabbar främst yngre katter och yttrar sig i att vätska samlas i buk och brösthåla, vilket till slut gör att katten har svårt att andas. Till detta kommer andra symtom på att katten inte mår bra och förloppet är oftast snabbt. Från det att katten uppvisar symtom tar det bara dagar eller veckor innan den dör.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2

Jag tippar på dräktighet…hur ser tuttarna ut?

[salis09]
1

Eftersom hon fick kattungar i påskas så är som stora.. inte som första gången dom är dräktig, då det är lätt att upptäcka dräktighet. Ska ta henne till veterinären till veckan

Fridaaaa
3

#12 Var vrkligen ungarna 12 veckor när de flyttade då?

[salis09]
0

Ja, dom flyttade efter midsommar.. vet att dom ska vara 12 veckor vid flytt..

annzoo
2

#12 hade jag låtit min ena katt föröka sig fritt hade hon mest troligt fått in flera kullar på ett år. De kan bli dräktiga fast de har kattungar. Tuttarna brukar gå från platta till runda stora om de haft kull förut tycker jag.

Leritza
1

Mask eller eventuellt dräktighet, skulle vara min gissning. Har för mig vissa katter kan se väldigt tjocka ut pga mask

LaSadie
1

Bild?

Denna kommentar har tagits bort.
[kaffebönan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror mer på mask isåfall . Inte kollat kattlådan än. Avmaskar henne regelbundet dock.

[kaffebönan]
0
[kaffebönan]
0
Fridaaaa
1

#19 Avmaska enbart om hon har mask aldrig annars.
Nog fel tråd?

[kaffebönan]
0
[salis09]
0

Fast man ska väl avmaska om man vet att katten äter djur ute?

[kaffebönan]
0
Fridaaaa
2

#27 Nej man ska enbart avmaska om katten har mask eller stark stark misstanke av mask. Att avmaska regelbundet är bara onödigt, gör ingen nytta och kan göra maskarna resistenta mot medlet

[kaffebönan]
0
[salis09]
0

Hon brukar vara jätte mager efter hon fått ungar,men sen äter hon ju upp sig och ser normal ut.. hon är vanligtvis en lite smal katt.. ska ändå kolla upp hos vet.

Fridaaaa
9

#33 "brukar"; hon är bara 2 år! Hur många kullar har du haft på henne? :(

Nej ta ansvar, håll henne inne tills du kastrerat. Punkt.

[salis09]
0

haft 2 kullar  ( ett år mellan)

OberonsMatte
8

Det där ser definitivt ut som en dräktig katt tycker jag. Kastrera kattstackarn!

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
8

Kastrera stackarn!! Herregud..

Fridaaaa
6

#35 Då kan man ju inte säga "brukar", Och två kullar på en 2 årig katt r för mycket :/ Kastrera stackarn :(

thea_thea
1

Hon ser tyvärr dräktig ut. Lycka till med ungarna 😕

LaSadie
3

Hon ser dräktig ut som de andra sagt tidigare. Lycka till med killen och kastrera gärna mamma och ungarna när du vaccinerar, chippar och besiktad ungarna.

Tjeja
5

Hon är ju jätterund mitt på! Det är nog inte så långt kvar tills ungarna kommer…

Och är hon mot all förmodan inte dräktig så är det något annat som är akut fel och veterinär behövs. För vore hon fet så skulle hon vara betydligt mer jämntjock och inte se ut som ett tennisracket över magen.

Boka tid till veterinär direkt och kolla upp. Kastrera sedan så snart ungarna är födda är du snäll!❤️ För förutom att din stackars kisse lider av att ha upprepade kullar så finns det tillräckligt med övergivna katter där ute som behöver hem istället för ungar som man kunnat undvika!💔

Kom ihåg att vaccinera, avmaska, märk och chippa kattungarna också sedan! Plus all annan eventuell veterinärvård dem kan behöva innan dem är flyttklara.

annzoo
0

Definitivt dräktig och inte långt kvar skulle jag tippa på

Karmatarerskanise
3

Är ts samma som medlemmen som postat bilderna?

Tjeja
0

#43 jag har uppfattat det som samma katt som det handlar om i alla fall, även om det är någon annan som lagt upp bilderna åt ts.

[kaffebönan]
0

Ja det är jag som är ts som postat bilderna, hur så? Känner inga sparkar så är hon dräktig är det ett tag kvar .

Karmatarerskanise
3

#45 Var då vänlig och håll dig till ett konto.

[kaffebönan]
0

Ursäkta?! Vad menas med håll dig till ett konto ?!

Karmatarerskanise
4

Att man skriver från ett konto och inte två som du precis skrev att du gjort.

[kaffebönan]
0

Ok, blir annat när jag skriver från mobilen och ett annat från datorn då jag tappade lösenordet

Fridaaaa
2

#49 Man kan få nytt lösenord till sin mail

[[eskils_]]
10

Undrar också hur en person kan ha två konton.

kaffebönan tycks ha huskattavel som hobby, enligt de här trådarna:

http://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/52b08b348e0e742d5d0005bd-nagon-som-brukar-fa-vita-kattungar
http://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/538c38afce12c469490005fa-nar-kanner-man-kattungarna-rors-sig-i-magen
http://cornishrex.ifokus.se/discussions/5197a52cce12c472a4001c68-kladd-i-ogat-pa-tva-veckor-kattunge
http://devonrex.ifokus.se/discussions/5256623fce12c4696c000520-devon-rex-kattunge-sokes
http://mainecoon.ifokus.se/discussions/52b08b77ce12c419ed000378-vit-kisse

Sådan avel är inte uppskattad i den här sajten, såvitt jag har förstått. Den här sajten är väl till för folk som vill att katter ska må bra, och inte betraktar dem som leksaker…

Håller med #36, #37, #38, #39, #40 och #41 - kastrera kattstackarn!!

Karmatarerskanise
4

#49 Då ber man om ett nytt lösenord. Ingen sajt på iFokus tillåter att man sitter och skriver från två konton på detta vis såvitt jag vet.

annzoo
3

#15 oavsett huskattsavel eller inte är det helt säkert att honan är dräktig och hoppas att TS håller katten inomhus till dess att kattungarna är minst 12v.
Då honan fått 2 kullar väldigt nära bör du se till att hon får vila då de är påfrestande för honan att få kull på kull. Att kastrera är de allra bästa.

[kaffebönan]
0

Hon har inte fått ungar tätt . Det är ett år mellan killarna

[kaffebönan]
0

Kullarna

Fridaaaa
3

#54 De kan få tätare än så,och inte alltid lika långt emellan.

Ja jag säger det igen men oansvarigt att ha henne ute okasterad och få kull så tidigt :(

Rumblebee
5

Du bör verkligen kastrera henne efter den här kullen. Det finns redan för många huskatter som är i behov av hem och att föda upp fler skapar bara ännu mer konkurrens för de krakarna som inte har några hem. Sedan alla risker som din hona och hennes ungar utsätts för. Om hon får fortsätta gå okastrerad så kan den dagen komma då hon springer bort (om än bars tillfälligt) för att hon vill hitta en partner. De hanar som parar henne kan även ha genetiska problem som förs över till ungarna. Eller att honan blir smittad av könssjukdomar.

annzoo
2

I inlägg #13 fick hon ungar i påsk och vid midsommar såde du dem..jag uppfattade som de var i år hon fick kullen. Om hon bara fått en kull tidigare hur kan du vara säker på som du skrev i inlägg #1 "Hon brukar bara ta en kull / år"?