Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 709 ggr
Miltonthedog
0

Magar ordentligt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Hemma hos oss har vi 2 katter och en (liten) hund. I vintras flyttade vi från en stor villa på landet till en ganska stor lägenhet mitt inne i stockholm. Saken är den att innan flytten var våra katter ganska överviktiga. Och när de kom in i lägenheten så ökade de (De får rätt foder, för kastrerade innekatter). Men sen för 4 månader sen skaffade vi efter mycket om och men en lite valp. Allt gick jättebra med katterna och de satte dit hunden direkt och visade att de var "ledarna". Jag tror tom. att det var bra för katterna att ha en hund så de inte slöade ihop ordentligt ; ) Men grejen är det att vår han katt är mycket större och tar mer plats. Så han vågar gå till maten och så. Medans vår lilla hon katt inte riktigt vågar gå till maten (katternas mat står i ett fönster i köket så inte hunden äter upp kattmaten som tydligen är godare). Så nu har hon magra ordentligt. Hon sitter för det mesta i mitt fönster. (Jag är storasysten). Vi har gjort så några gånger att vi tar matskålen o ställer den i "hennes" fönster. Men det verkar inte hjälpa.. Är detta något att oroa sig för? Nu är hon nog bara lite smalare än en normal viktig katt? På bilden ser men rätt tydligt skillnaden..

annzoo
1

Du bör först kolla upp katten hos veterinären så det inte är något fysisk fel på katten.

Är valpen större än katterna? jagar valpen katterna? har du höga klösträd och andra platser som hunden inte når katterna? Har du något hundfritt rum där katterna kan ta sig in och ut men ej valpen?

Sätt ut mat och vattenskålar där hon känner sig trygg. Är hon hörande? tänkte i och med att hon är vit.

Miltonthedog
0

Tack för snabbt svar! Nej det är inget fel på henne. Varför skulle det vara det? :O Valpen är lite mindre än henne. Nej Milton (hunden) brukat inte jaga henne, men det kan såklart hända. Då hoppar hon snabbt som blixten upp på hennes "hundsäkra" ställen. Som soffan, fotöljer eller sängar. Och nej inget hund säkert rum förutom badrummet. Det är ju lite svårt att förbjuda ett rum för en valp som är mindre. Jag antar att hon är hörande då hon hör och kommer då man ropar hennes namn. Zilla är också veterinär besiktad innan vi köpte henne. :)

annzoo
3

#2 då katten magrar av är det något som inte är som det ska och att utesluta fysiskt fel hos veterinären är väl steg 1? Katten kan vara sjuk, missnöjd med något, fel mat eller ont i tänderna som minskar aptiten. Äter katten dåligt eller knappt något bildas fettlever och de går snabbt.

Miltonthedog
0

Jadå hon äter när maten står i fönstret :) Bara det att hon inte går till köket och äter.. Ja, missnöjd är hon ju såklart att det har flyttat in en hund i hennes lägenhet! Men ska prova och ha fri tillgång till mat i hennes fönster.

MonicaLagerquist
2

Sätt en grind i en dörröppning så att katten kan hoppa över men inte hunden .Det är viktigt att katten får känna sig trygg. Fast först till veterinären för koll. Be dem ta blodprov för att kolla njurvärdena.

Stolt ägare till tre La permer

Belimas
0

Nej det är inte svårt att göra ett hundsäkert rum även om valpen är mindre än katterna, som #5 säger så kan man sätta upp ett stopp i dörröppningen som är för högt för valpen att ta sig över men tillräckligt lågt för att katterna ska kunna hoppa över. Det är viktigt att katterna får känna sig trygga med, de var ju faktiskt där först.

Men först är det ett veterinärbesök som gäller för att utesluta att det är något fysiskt fel på henne.

MonicaLagerquist
0

När vi hade både hundar och katter så fick inte hundarna vara i vardagsrummet så där hade katterna en fredad zoon. Vi hade ingen grind för hundarna visste att de inte fick gå in där.

Stolt ägare till tre La permer