Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1062 ggr
Mollypierce
8/8/15, 2:13 PM

Blötmat eller torrfoder?

Hej. Mina föräldrar vägrar att ge vår katt blötmat eftersom att de anser att hon bara spyr av det (vilket hon endast gör då de ger för mycket åt gången). De tror även att blötmat är ungefär som hamburgare (onyttigt). Jag har dock läst på x antal ställen att en diet på bara torrfoder och vatten inte är bra. 

Vad är det som egentligen stämmer? 

Har ni några trovärdiga länkar till sidor som visar sanningen?

Annons:
Leritza
8/8/15, 2:25 PM
#1

Tyvärr inga direkta länkar men vet att kattstatus.se har väldigt bra info angående mat. Själv skulle jag säga tvärt om än dina föräldrar. Torrfodret är som hamburgare för katter. Angående kräkningar jo sånt kan ske pga av blötfoder men då oftast pga de just ätit för mycket, inte tål fodret, eller ovan med fodret men sånt förekommer ju även med torrfoder. Sen kan ju de även kräkas pga hårbollar eller sjukdomar.

Belimas
8/8/15, 3:30 PM
#2

Här är en artikel skriven av en utbildad biolog som tar upp det här med BARF och blötmat bland annat.
http://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra/

Sen kan du ju fråga dina föräldrar om de någon gång har sett ett lejon eller en tiger äta torrfoder ;) Kattdjur är köttätare och har tänder anpassade för att slita loss köttbitar, inte för att knapra på några torra foderkulor. Det är ytterst få torrfoderkatter som får i sig den mängden vätska de behöver/dag vilket i sin tur kan leda till följdsjukdomar, det problemet slipper man med blötmat eller BARF då de får i sig vätska genom maten.

[LoveUnite]1
8/8/15, 11:32 PM
#3

Uhm, är burkmat detsamma som blötmat?

Jag tänker lite på min egna katt här, han får torrfoder till frukost och burkmat till kvällsmat men är burkmat detsamma som blötmat…
Vill gärna ge honom det som är bäst för honom. ❤️

Belimas
8/9/15, 12:25 AM
#4

#3
Ja burkmat och blötmat är detsamma, sen finns det ju både bra och sämre blötmat även om merparten av alla blötmatssorter är bättre än torrfoder generellt.

[LoveUnite]1
8/9/15, 12:29 AM
#5

Jag köper oftast de billigaste, aldrig eldorado o dem men icas, favorit, ibland portionsp¨åsar som granngården, whiskas (den lila), friskis (den gula) har köpt pussi eller vad den heter en gång men han blev dålig i magen av den köper jag ej igen.

Visst, finns dyrare grejer också vilket jag antar har bättre kvalité.

Mollypierce
8/9/15, 11:21 AM
#6

#5 Whiskas (vet ej hur det är med de andra du nämnde) innehåller mycket saker som inte en katt ska ha.

Annons:
[LoveUnite]1
8/9/15, 11:29 AM
#7

Ok, vi vi säger såhär ist,

vilka blötmats märken rekommenderar ni?

Vill ju det bästa för min katt 🐱

[HundochKatt]
8/9/15, 12:03 PM
#8

Mjau och Bozita, blötmat är de bästa. Innehåller inte spannmål, socker.

Leritza
8/9/15, 12:07 PM
#9

#7 mjau eller Bozitas blötfoder är de absolut bästa då de är spannmålsfria. Men även ett blötfoder med spannmål är bättre än torrfoder. Jag själv ger ibland whiskakas blötfoder eller blötfoder med spannmål (så länge det är fiskfritt) för att få mer variation i maten. Men huvudmaten är spannmålsfritt spannmålsfritt. Whiskakas och en del andra märkens blötfoder har tyvärr oförtjänt dåligt ryckte pga att torrfodret är kasst. Det blötfoder från whiskakas som jag har hemma just nu är det enligt innehållet enbart kött och köttbiprodukter spannmål/korn och mineraler. Vilket inte är så dåligt jämfört med vad även så kallade bra torrfoder.

[LoveUnite]1
8/10/15, 10:22 PM
#11

Min lill katt ska hädanefter få blötfoder, köpt mjau idag de hade ej bozita, men han har ca 2 kg torrfoder kvar så självklart ska han få knappra upp allting men efter det så är det bara blötfoder som gäller =)

Min katt är rätt duktig på att dricka vatten men frågan är om det han dricker är tillräckligt, tror ej det.

Marsvinsmamman
8/10/15, 11:07 PM
#12

Ett tips kan vara att successivt gå över till blötmat istället för att byta tvärt. Passa på att göra det sålänge du fortfarande har kvar av torrfodret, så slipper katten tvärt foderbyte som kan ställa till det. Börja med att byta ut en del av torrmaten mot blöt, och öka sedan successivt tills katten har gått över helt till blötmaten.

vallhund
8/11/15, 1:39 AM
#13

Finns även färskfoder som jag anser bättre än konserver, man kan även blanda eget, läs mer på http://barf.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
zorro2
8/12/15, 11:55 AM
#14

min katt äter både og, applaws torrfoder samt applaws og sheba blötmat, men hon er veldig kresen, testade mjau og bozita alle varianter men hon bare gikk derifrån. alltså hun äter inget med rödtkjött, så det blir mkt med kyckling og tunfisk. Men nu har jeg börjat undra om hun for i seg bl.a taurin. 

ursäkte at jeg stjäl din tråd. 

men hva gjelder torr eller blötmat så tycker jeg at man skal eller kan ge både og, torrfoder kanskje mer som snacks, den står framme men at man ikke har så mkt i, ja om man ikke skal vara borte i flere timmer då, for det er jo ikke meningen at kissen skal gå hungrig bare for at man vil endast ge den blötmat.

ble litt rörigt det her kanskje men håper t ni forstår hva jeg mener.

Upp till toppen
Annons: