Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3470 ggr
The-a
0

Min katts halvt svullna ansikte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej! Jag skrev ett inlägg här för några dagar sen och jag tänkte skriva hur det gick sen. I söndagskväll kom min 13 åriga hankatt hem med halva ansiktet uppsvullet, vi ringde dock inte veterinären den dagen för han var exakt som vanligt, lika glad, mysig och busig. Men på måndagen så ringde vi veterinären och de sa att det nog inte skulle vara någon fara. På tisdagskvällen så ropar jag på honom för att se hur han ser ut och när han kommer har han kliat bort päls och nu såg man två hål vilket vi inte sett tidigare då vi letat under pälsen. Jag får såklart panik för han ser verkligen skadad ut. Vi går in och först tvättar av såret med vatten och sen senare under kvällen trycker jag lite på det och ser hur var kommer ut. Det var brunt och luktade hemskt illa! Det bara kom ut massor och kinden blev mindre och mindre. Nu är kinden i vanlig storlek men såret är ju fortfarande kvar. Han är fortfarande lika pigg och jag vet fortfarande inte vad som hänt men jag känner lättnad över att ha fått ut det gamla varet.

Maria
3

Et veterinärbesök vore kanske på sin plats då han har ett väldigt infekterat sår och kanske behöver antibiotika.

/Maria

[Daisy-Moa-Elsa]
3

Det låter som en varböld som kan behöva dräneras även om du har fått ut var. Vid sådana bölder i ansiktet finns risk för nekros av hud så säger som #1 ett besök till veterinären behövs. Kisse kan behöva dels smärtstillande men även antibiotika.

[Silverräv69]
0

Min svärmors utekatt, också hane, kommer ibland hem med svullna sår och skorpor, insektsbett och infekterade fästingbett.

Hon har alla gånger sprungit till veterinären, trots att katten aldrig påvisat symtom för att vara sjuk (men det gör aldrig katter förrän de är döende i princip, rovdjursgrej).
Men varje gång har de bara sagt åt henne att tvätta såret med jod eller destillerat vatten, klämma ut varet och tvätta igen tills svullnaden gått ner och såret läker fint. Hennes katt fick antibiotika en gång tror jag, efter ett större slagsmål med flera bett på rumpan och halsen, men annars aldrig något.

När mina morföräldrar hade kattungar och de hade kladdiga ögon mm, baddade vi dem alltid med kamomill-"te", det är desinfekterande och läkande.

Hoppas din katt bättrar sig snabbt!