Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2619 ggr
labradoodle
0

påkörd kattunge, inre blödningar?

Jag hittade en påkörd kattunge imorse. Den låg mitt på landsvägen, den som kört på den lät den bara ligga kvar. Den ville nästan bara använda framkroppen och släpade efter med bakdelen. Och när jag lyfte upp den så blödde den från rumpan och könsorganet. Det rann längst med mina händer, men det var inte mängder. Jag såg dock inga yttre skador. Jag hittade en kvinna som bodde i närheten som lovade att ta hand om kattungen. Jag förstår att den antagligen inte kommer överleva… Men jag kan inte släppa den… Vad tror ni hände? Vad kan ha varit förstört?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

[[pimey]]
5

Motfråga varför togs inte katten till veterinär? Ja katten har inre blödningar men katten måste ju till veterinär och inte behandlas hemma

labradoodle
7

Det är så synd att man aldrig kan göra en historia kort utan att behöva försvara sig först… Känns som att man alltid lyckas göra fel, hur mycket man än försöker…

Men som svar på din motfråga. Hade jag haft möjlighet att ta katten till närmsta veterinär hade jag gjort det. Men idag var jag på väg till en kryssning (hur ofta händer det?) som avgick 1,5 timme senare miltal bort, och innan dess skulle jag hämta ett sällskap som låg helt åt andra hållet. Jag kan säga så här - vi alla höll på att missa båten med tanke på den lilla katten. Sällskapet fick ta sig till båten på egen hand. Själv fick jag ställa av min bil vid närmsta affär och bli upplockad av sällskapet.

Tro mig… Jag grät när jag lämnade över katten och jag hade mer än gärna tagit den till hjälpen själv… Jag informerade om blödningarna och kvinnan var medveten om att den skulle komma att behöva att avlivas. Så jag tror och hoppas ju att denna kvinna, som hade katter själv, var införstådd med att den skulle behöva professionell hjälp fortast möjligt…

Älskade Charlie 🌺

Aleya
0

Jag är mer fundersam varför du undrar vad som skett? Är inte det det ganska självklart?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

labradoodle
8

#3 Jag är fortfarande skärrad över händelsen. Och nu söker jag svar på vad som kan ha hänt inne kroppen… Vad kan ha gått sönder? Har någon varit med om samma sak? Hur gick man vidare med katten? Har den chans att överleva?

Här sitter jag ju bara på båten och vet ingenting.

Mår bara dåligt för kattens skull.

Det är därför jag skriver här. För att jag söker tröst och svar.

Älskade Charlie 🌺

Aleya
0

#4 tänk vad som sker när något öht blir påkörd. Skulle nog känna att chansen är liten att en kattunge överlever att ryggen är bruten, tarmar förstörda och en massa annat. Så jag tror nog inte att chansen är stor att den överlevde.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annzoo
0

Blödde den från rumpa och könsorgan och bara ville använda framkroppen så är det ingen bra chans för överlevnad.

Hime
12

Hur det än gick så var det tur att du kom. Tänk om den stackars katten hade fått ligga kvar och själv dö på vägen. Du har gjort ditt bästa & jag hoppas du kan njuta av din kryssning ❤️

Haku
6

Jag håller med om att du gjort ditt bästa, du får gärna uppdatera om hur det gick med katten. Det är väldigt ofta på forum att folk har lite attityd att dem vill hitta fel hos andra, men jag tycker av vad jag läst att du gjort ditt bästa 🙂

pernillaoscarsson
9

Min syster blev vittne till när en kattunge blev påkörd. Likt kattungen du skriver om så kunde den bara använda framdelen. Den kämpade på för att ta sig över vägen trots skadorna. Veterinär tillkallades genast och ungen avlivades hemma. (Bodde en veterinär i närheten som kom ner).

Exakt vad som skadades inuti "din" kattunge kan ingen utan röntgenbilder svara på. Men antagligen en hel del. Mycket möjligt att benen blivit överkörda och krossade, eller att ryggraden skadats så den verkade förlamad i bakkroppen. Jag hade personligen inte försökt att rädda katten genom operationer osv osv utan låtit den somna in fortast möjligt.

Du gjorde rätt i att försöka göra det bästa möjliga av situationen. Trots att du var stressad för att hinna med båten så tog du dig tiden att hitta någon som kunde "hjälpa" kattungen. Många andra hade antagligen struntat i den och kört/gått vidare.

Vet du vem personen var du lämnade ungen till? Försök att få kontakt med henne och kolla av läget.

labradoodle
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tack snälla ni för era fina ord. Det är jobbigt när man vill göra så mycket mer. Hade en dröm att bli veterinär en gång i tiden, men den här händelsen visade att jag antagligen skulle vara för bräcklig för ett sådant yrke. Jag ska ta kontakt med kvinnan, jag har hittat henne på Eniro. Medan kvinnan klädde om från nattlinne (det var ju en lördagsmorgon 7.45) hann jag ta bilder på den lilla… Vad är det för folk som ens lämnar ett djur att självdö på vägen?

Älskade Charlie 🌺

pernillaoscarsson
1

Vad är det för folk som lämnar alla slags djur att självdö på vägen? Vissa höjer väl inte ens på ögonbrynet då de kör på en igelkott eller hare. De bara tutar vidare som om ingenting hänt. Möjligen att de svär några ord om bilen blivit smutsig.

labradoodle
1

Jaa exakt, det är precis det jag menade med "vad är det för folk som ens lämnar ett djur att självdö på vägen?" Oavsett om det är katt, fågel, hare, älg eller gud vet vad, så stannar man väl? Människans egosim blir verkligen påtaglig ibland! :(

Älskade Charlie 🌺

Haku
0

#10 Åh vad söt den är/var, helt underbar ju. undrar hur det gick med den har du fått reda på det?

pernillaoscarsson
0

#12 Ah, läste nog katt istället för djur :P Helt sjukt vilket fall som!

Karmatarerskanise
0

Det är dock inte säkert att man märker när man kör på ett litet djur.

labradoodle
1

#15 Nej det är det förstås inte, vi får hoppas att fler övergivna fall beror på ouppmärksamhet och inte nonchalans… Just detta var dock på en 30-sträcka, som innan dess var en 50-sträcka. Känns som man borde uppmärksamma djuren i en sådan hastighet, men man vet ju trots allt inte.

Älskade Charlie 🌺