Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5251 ggr
Kasumi
0

Mask i avföringen? (Bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte detta igår i min innekatts bajs, dock efter jag tagit bilden så såg inte med blotta ögat! Någon som kan konstatera att det är mask? Jag är nästan helt säker, men kan det vara nåt annat? Slem? Anledningen till att jag tog bild var för jag dokumenterar kattens bajs då hon varit lös ibland (vet att mask kan ge diarré) men hon har inte spytt. (Hon är nyligen adopterad ifrån ett katthem och har aldrig varit lös på katthemmet enligt dom.) Min andra katt är bra i magen!

Sarah-S
0

Ja det ser ut som mask, dock svårt att avgöra vilken typ på bilden
Men om hon varit utomhus så skulle jag behandla med Milbemax som tar både bandmask och spolmask

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Kasumi
0

#1 Okej, har aldrig varit med om mask så jätte osäkert för mej. Hon har inte varit ute men hon var herrelös dock för över ett år sen. Dom kanske missade att avmaska andra gången då 14 dagar efter eller något.. Annars kan man väl dra in med skor? Min andra katt då, kan han va smittad? Och jag? Jag har ju pussat på henne, ja inte i röven givetvis men på pannan.. Och min andra katt får typ 20 pussar om dagen, nejmen han är ju min bebis och jag pussar och kramar på han hela tiden liksom. Läste att mask kan smitta till människor men då franförallt barn som äter kattbajs!! Men tänkte om katten tvättat röven och sen tvättar ansiktet kanske det är något ägg där som sen jag får på mina läppar när jag pussar katten?! Och hur behandlar man mask på människor liksom :O

Vixxen
1

Millbemax är ett medel som man bara behöhöver ge en gång!

Här finns information: http://www.milbemax.se/pdf/information-om-mask-hos-katter.pdf

Sarah-S
0

Mask hos katt smittar antingen genom modersmjölken (spolmask) eller genom bytesdjur
Därför smittar det varken mellan katter, eller mellan katt och människa

I'm only responsible for what I say, not for what you understand