Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 7444 ggr
burmamys
8

Du har väl nätat in balkongen?

Saga demonstrerade idag varför det är så viktigt att näta in balkongen. Det är ju lätt att tro att katter inte tar onödiga risker men efter att ha sett Saga balansera på det helt runda och mycket hala övre balkongräcket så känner jag mig väldigt glad över att ha nätat in min balkong. Vem vet hur ofta hon gjort detta när jag inte sett henne? Om någon tvivlat det allra minsta över nyttan med ett balkongnät så kanske dessa bilder kan fungera som försäkran över att det är värt varenda minut och krona det kostar att näta in sin balkong.

Saga hade nog tänkt att om hon går ut en bit på räcket blir det lättare att komma åt de retsamma fåglarna i körsbärsträdet!Glad

Du har väl nätat in din balkong?😎 Lite mer info finner du här:

http://burma.ifokus.se/discussions/55b4d75ace12c47bd6001a76-du-har-val-natat-in-balkongen

[LoveUnite]1
3

Jag ska flytta och bo på 5.e våningen, då minsann kommer jag näta in :)

Just nu bor jag på mark plan och han får springa in och ut som han vill (altan) han är ute katt.

Tretorn
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast vi bor på 1:a våningen är det en otrolig trygghet att veta att vår lilla innekatt inte kan rymma hemifrån ;) Köpte vårt balkongnät på zooplus för en billig peng! Värt att investera :)

Uppkatten
1

Jag hade en katt tidigare som brukade ligga och vila uppe på räcket… Ofta i en halvcirkel runt en sådan där stolpe som syns på översta bilden… På utsidan då förstås… Utan ett ordentligt svetsnät hade han nog åkt i backen många ggr… Vi bor på våning 2 av 3, men eftersom terrängen är som den är motsvarar det snarast våning 3 av 4… Kan bli riktigt otäcka skador av ett sådant fall och mkt dyra veterinärräkningar…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Clarissa
2

Hoppas det är okej att jag frågar här. Jag har nyligen flyttat till en lägenhet med balkong, översta våningen och jag har tre katter som älskar att vara därute. Dock finns inget tak till balkongen så jag vet inte hur jag ska sätta upp ett nät på bästa sätt. Just nu får de endast vara ute om jag är med, vågar inte släppa dom med blicken ifall de skulle få för sig att hoppa upp på räcket och kanske trilla ner. Någon som har något tips på hur man sätter fast det på ett bra sätt? Har såna där "ställningar" för balkongskydd på båda sidor så man kanske kan använda sig utav dom?

burmamys
1

Tack för alla svar! =) #4 Clarissa, jag har ingen erfarenhet av balkong utan tak, men om du följer länken i mitt inlägg här till mitt inlägg på Burma iFokus så finns det en länk där till kattstatus.se. Kolla sista exemplet på innätad balkong ("rådjursnät"), där visar de hur man kan bygga en träram att fästa nätet i. Kanske någon annan kan ge fler tips?

Uppkatten
1

Jag har byggt träramar med nät på, som jag sedan har förankrat i balkongräcket. Sedan har jag nät-tak. Använder svetsnät och det har fungerat mkt bra i 20 år nu.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tretorn
1

#4 Om du ser på min bild har vi använt oss av själva balkongsräcket & platsrör från Biltema på 2 hörnor samt satt 2st krokar på själva huset :)

Clarissa
0

Såhär ser min balkong ut, dålig bild men man ser ju hur den ser ut iallafall. Vet inte vad man får och inte får göra eftersom det är ett hyreshus, så sätta fast saker i väggarna är nog uteslutet. Men att försöka med någon typ av pinnar i hörnen kanske vore en idé att pröva, är så rädd att de ska börja klättra dock och ramla ner, är ju en bit till marken.

Clarissa
0

Verkar inte som att bilden kom med, testar igen annars är det bara att ta bort denna kommentar :)

Tarotstollan
0

Jag har tagit  plastinklädda metall uppstagningspinnar till blommor ca 2½ meter höga och bundit fast dem i balkongen och sen bundit fast nätet i dem. Det är lite svajigt i nätet och det gör att katterna inte vågar försöka klättra i det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Eveo
3

Vi nätade in balkongen för några veckor sedan och det är inget vi ångrar! :)

No time to waste, only time to treasure.

Tarotstollan
0

#11. Jag blir nervös, höjdrädd som jag är, bara av att se bilden!😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
0

När vi bodde på 7:e våningen en period så hade vi givetvis nätat för katterna på balkongen men det var bra för mig också som är så höjdrädd.

/Maria

Tretorn
3

Vill bara flika in med att det är lag på att näta in sin balkong om man har balkongen mer än 5 meter över mark om sin katt vistas där ute :)

burmamys
1

Precis! Tack för att du påpekar det, så här skriver jordbruksverket:

Katter på balkonger

Om katten vistas ensam på en balkong som finns mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller något annat som gör att katten inte riskerar att ramla ner och skada sig.

Hela texten om hur man bör sköta sin katt finns här:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html