Inne och utekatt?
För ca 2 veckor sen flyttade det in en ny liten tjej till familjen. En huskatt som heter Daisy, jättepigg och busig samtidigt som hon är kelen och en riktig spinnmaskin. Hon funkar toppen med vår hund och har precis börjat nosa på andra katten. Hittills är allting prima. MEN, jag har haft oturen att min tidiga katt blev påkörd trots att vi lever i ett lugnt samhälle med 70% äldre par i området. Det var ca 3 år sen nu. Hon gick aldrig långt ifrån hemmet och var hellre inomhus och sov och åt mat än att vara ute och jaga och strosa runt. Den förlusten tog hårt på mig och resten av familjen. Så häromdagen satt jag ner med mor och far och pratade om min oro, och det resulterade med att både jag och mamma vill ha henne inomhus. Dels för att jag kan flytta hemifrån om några år och då blir det förmodligen lägenhet och självklart för säkerhetens skull. Helst vill vi att bamse(vår 7 åriga hankatt) ska va inne med pga av alla nyinflyttade ungdomar som kör som idioter i området (säkert en av de idioterna som körde på Busan). Men vi vet att vi inte kan ta utelivet ifrån honom då han är ute mer än inne. Han är lite mer reserverad och gosar när han själv bestämmer. Den möjligheten han har nu att gå in och ut måste han få behålla. Så därför undrar jag om det går, och om ni har förslag på hur man gör för att ha både innekatt och utekatt under samma tak. Vårt första inköp blir en ny kattlucka med dualscan och chip sensor. Den ska vara bra för både ute-innekatt. Tacksam för svar!!
Jag tycker att du tar helt rätt beslut. Om du vänjer den nya katten från början att vara inne så kommer det säkert att funka. Träna koppelpromenader, finns det möjlighet till inhägnad rastgård mm.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Jag tycker att du tar helt rätt beslut. Om du vänjer den nya katten från början att vara inne så kommer det säkert att funka. Träna koppelpromenader, finns det möjlighet till inhägnad rastgård mm.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Är utekatten chippad? Isf finns det en sorts kattlucka som man kan koppla till den kattens chipnr och då ska de bara öppna för den katten. Vet inte så mycket om hur de fungerar…
I övrigt säger jag precis som EvaSe..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#1 tack för svar! Vi har diskuterat och ska börja med att näta in vår altan tills vidare. Och avrunda med koppelpromenader. Framåt sommaren nästa år tänkte vi försöka bygga en rastgård! Får hoppas på att det fungerar som tänkt :)
#3 Det är en sån lucka vi ska införskaffa först! Bamse är inte chippad bara tatuerad. Men vi ska chippa honom i veckan i samband med veterinärbesöket.
Min misse är utekatt men han får inte gå ut själv, utan vi öppnar dörren för han när han vill gå ut/komma in. Fördelen med det är ju att man har bättre koll och att han alltid är inne på nätterna. Gör ni så kan ni ju se till att den nya katten inte går ut samtidigt som den gamla :) annars låter ju din idé med chip å kattlucka bra!
Vi har i och för sig bara utekatter och därför inte en dualscan-lucka utan den enklare modellen som bara "låser" för katter som kommer utifrån. Vill dock säga att om chipet vandrar iväg från stället det sitter på i nacken så kan luckan få svårt att läsa av det. Det har hänt en av våra katter så vi har fått helt stänga av chipfunktionen tills vi kollat med veterinären om chipet går att flytta eller att vi skaffar en tag man hänger i halsbandet på just honom.
Risken att chipet vandrar är rätt liten men den finns där.
#7 Jag håller med, chippet kanvandra iväg, men risken är alltså inte särskilt stor. Själv tycker jag det är "säkrare" att fixa ett nytt chip i så fall, om det händer, än att skaffa ett halsband som de facto har gjort att katter fastnat nånstans eller "lyckats" trassla in nåt ben i för att ta sig loss från halsbandet.
Vi har dual scan, och den fungerar suveränt! Det enda som gäller är att hålla ett vakande öga på batteriindikatorn. ;) Men det tog en liten tid innan honkatten (som var den som först fick komma och gå genom den luckan) vande sej vid det nya klick-ljudet. Den låter mer än en "vanlig kattlucka" men det är en vanesak bara.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#8 Våra katter har ändå halsband, och det har aldrig inneburit något problem. De har såpass bra säkerhetsspännen så de lossnar hellre än att katten måste brottas för att komma lös, så för oss är hänge är klart alternativ. Möjligen dyrt i längden ifall katten slarvar bort halsbandet ofta…
Men hur blir det med dubbla chip, då måste man väl kunna registrera två st chip-nr i registren?
Och nej, det kanske inte är vanligt, men det kan hända, och då är det faktiskt väldigt bra att vara medveten om att katten kan bli utelåst!
#6 Det är ju tyvärr ingen lösning för min del då hon måste och bör vara innekatt med tanke på att det förekommit en trafikolycka för min förra katt i samband med nyinflyttade ungdomar som kör som idioter..
#8 är det svårt att vänja katten med den luckan? Eller gick det fort? Bamse har alltid varit van med en typisk "vanlig" kattlucka under sina 7 år. Själv tror jag inte det blir problem för han listar alltid ut en väg ut så mycket som han älskar utelivet. Men det finns ju risk till att han är svår att vänja vid det nya. :)
Och förövrigt så kan vi inte ha halsband till honom då han alltid slänger av sig dom och slarvar bort. Han är mästare på att slita av halsband och kränga av sig selen. Riktigt välbyggd och envis katt det där.. Haha! Men förhoppningsvis fungerar chippet som det ska, om det slutar funka går det ju att lösa :)
Jag sa dock inte att er nya katt skulle gå ut? Jag sa att ni kunde se till så hon INTE gick ut genom att manuellt öppna dörren för er andra katt när han vill gå ut.
#13 då missuppfattade jag det hela när du skrev "se till att den nya katten inte går ut samtidigt som den gamla" :) Det är ett sätt det också att öppna dörren, men det är nog svårt att vänja av honom möjligheten med kattluckan.
#11 Att gå in och ut genom luckan gick fort, däremot tog det lite mer tid innan hon vande sej vid klickljudet. Precis i början tvekade hon när luckan lät med sina ljud, ibland kunde luckan klicka till flera ggr innan hon gick igenom. Sen hoppade/ryckte hon till ett tag för klickljuden. Men det gick ändå fort. Nu vet hon att ljuden finns där men inte gör nåt.
Luckan klickar till när den läst av chippet och öppnar upp, sen klickar det till när den låses igen. Klickljuden låter ganska högt, men det vänjer sej både katten och kattägaren vid snart! 😉 Numera gillar jag klickljuden, för då vet jag när hon går ut eller kommer in. :)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!