Katt, Knöl. Operera?
Hej! Jag har en underbar katt på 14 år som jag är väldigt rädd om vilket gör det här beslutet jättesvårt. Han ska och har en bokad tid för att sövas ned och spola rent örat (vi har testat flertalet behandlingar men han fortsätter ändå att klia och skaka på huvudet) så detta är det inga problem med… …däremot så har han, i kanske 3 år? haft en knöl på ena sidan av kroppen. Den är ganska stor. När jag först upptäckte den så var vi hos veterinären (för vaccination så jag passade på att fråga) och hon kände och sa att den är ofarlig. Jag trodde på henne och hade ingen tanke på att ifrågasätta men nu när jag fått en fantastisk veterinär som verkligen är empatisk och verkar bry sig om katten på riktigt så säger hon att man kan inte veta om den är godartad eller elakartad genom att bara titta/känna på den. Hon frågade om jag ville att de skulle operera bort den samtidigt som de rengör hans öron men jag vet inte… HUR SKULLE NI GJORT? Den har inte växt. Den sitter inte på ett ställe som stör katten. Han har inte blivit sjukare av den. Mina tankar är att han säker kommer få ont av att operera bort den. De kommer ju säkert behöva sy. Och efterbehandla? Jag är så rädd!! Jag bestämde mig för att de bara ska passa på och ta ut celler från den så de ser om den är farlig. GÖR JAG RÄTT???
Det är väl en bra början att ta en biopsi och se vad det är för knöl din katt har. Visar det sig vara något elakartat så får man ta beslutet efter vad det är.
/Maria
Personligen tycker jag att du gör rätt som låter dem göra ett cellprov till att börja med. Jag tycker inte man ska operera något i "onödan" så att säga. 
Min ena katt fick en knöl på ryggen, först försökte de ta ut cellprov via en spruta, men den släppte inte celler på så vis. Då bokade vi en tid för biopsi för att ta prov. Fördelen om de kan få celler är ju att katten inte behöver in och sövas, ett enklare ingrepp helt enkelt
I och med att det visade sig vara en typ av fettknöl så operades den inte bort, den stör henne inte, är inte i vägen och rätt liten.
Tycker du ska fråga din veterinär om vad den säger om ett cellprov på knölen först innan ens tänka på att operera bort den.
Ta bort knölen när katten ändå är sövd! När katten är så pass gammal är det onödigt att fresta på med flera sövningar. Skicka knölen på koll efteråt för att få veta om den är god/elakartad.
Eftersom katten ändå ska sövas är det väl lika bra att ta bort knölen och skicka på prov kan jag tycka. Jag har en 12-åring som också har en knöl, lite större än en ärta och den sitter över revbenen. Har frågat två veterinärer om den och de menar på att det inte är någon större fara om katten inte har ont och knölen inte växer. Den knölen får vara så länge. Behöver hon sövas framöver får de ta den då.
Eftersom katten ändå ska sövas tycker jag ni tar bort den. Är den benign så är ingen skada skedd och är den malign så är det bra att den avlägsnas utan att behöva söva ytterligare en gång.
Medarbetare Hittekatter iFokus
stort tack för era svar. Detta är ett jättesvårt beslut, vet inte hur jag ska göra. Tror jag får ringa vet och prata lite om ev risker
#7 Förstår din vånda. Håller tummarna för att det är en klok veterinär som verkligen tycker om katter.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Om katten ändå ska sövas så hade jag inte tvekat, så länge knölen sitter ytligt, dvs man inte behöver gå in i buken/bröstkorgen osv. Visst kommer katten ha lite ont även där, men katter är suveräna på att hantera sådant och man kan hjälpa till med att ge smärtlindring.
Är katten annars pigg och frisk, så hade jag inte funderat så mycket på det utan tagit bort den med. Är den stor så är den säkert kännbar för katten, den kanske inte gör ont men jag hade även tänkt så; tänk om den växer och börjar besvära katten och ju äldre katten blir ju större risk är en sövning. Så hellre ta den nu när katten ändå ska sövas.