Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 870 ggr
CissiD
0

Klösträd och kattbur

Det är så att i slutet av augusti så kommer jag att behöva ta över mina barndoms katter från mina föräldrar som inte längre kan ha dem kvar. Den ena är en 17 årig honkatt och den andra är en 9 årig hankatt. Hankatten kommer att omplaceras då både jag och sambon egentligen är allergiska mot katter. De är lite större katter så skulle behöva lite tips på bra klösträd med liggplatser. 

Det är så att jag har en unghund hemma och min honkatt är livrädd för hundar så jag behöver ett bra klösträd där hon kan komma upp en bit så hon kan få känna sig säker på att hunden inte kan ta sig upp. Vill inte stressa henne mer än nödvändigt. Kommer ha dörren stängd mellan katterna och hunden i början så de hinner vänja sig. Någon som har bra förslag på klösträd för större katter med stora liggplaster som är högt upp?

Det andra jag funderat på är detta med kattbur. Jag vet att det finns regler på storlek för hundar men hur ser reglerna ut med storlek på transportbur för katter? Det är en lång bilresa från mina föräldrar till mig. Sen ser det ut som att jag redan hittat ett jätte bra hem till hankatten och då skulle han behöva transporteras med tåg tillsammans med mig till sitt nya hem.  Finns det någon bra bur ni kan rekommendera?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

jollycox
1

En kattbur ska enligt jordbruksverket vara minst 50 cm lång, 30 cm bred och 35 cm hög. Har du stora katter behöver den förmodligen vara större än så.

Kattens no1 har stabila klösträd och liggplatserna verkar vara rätt stora. Finns tex här http://www.supercat.se/klostrad/kattens-nr1/

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

CissiD
0

Så det är inte som med hundar att buren ska vara en viss längd större än kattens längd? När jag valde bur till hunden mätte vi hans längd för att kunna räkna ut storleken. Ja jag har tittat där. Är det något speciellt man ska tänka på när man väljer klösträdet?

jollycox
0

Nä det är bara dom minimimåtten som finns.

Gärna att det finns en lång pinne som katten kan sträcka ut sig ordentligt på när den kloar. Om jag ska ge exempel så verkar denna(http://www.supercat.se/klostrad/kattens-nr1/palads-klostrad.html) bra då katten kan sträcka ut sig på ena pelaren och hoppa på nivåerna på andra pelaren för att ta sig högst upp. Denna(http://www.supercat.se/klostrad/kattens-nr1/pentronas-klostrad.html) verkar inte lika bra då den inte har någon lång pelare för katten att sträcka ut sig på. Men man kan och andra sidan köpa en enkel pelare på typ en meter för det ändamålet.

CissiD
0

Okej bra att veta :) 

Jag har tittat lite på denna: http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_stora_katter/383632

Vad tror du om den? Har aldrig haft klösträd innan då katterna gått ut och in som de velat med skogen bakom huset. Har en klösbräda jag funderar på att sätta upp någonstans här hemma med.

jollycox
0

Den ser bra ut. Ett tips är att det brukar vara billigare att beställa från danska sidan zooplus.dk. Jag beställer bara från .dk.

CissiD
0

Tack för tipset ska kolla på det! Nu var den nedsatt i pris en hel del. Men tyckte den såg snygg och bekväm ut och alla som skrivit omdömen verkar jätte nöjda. Är det något mer jag bör tänka på när jag hämtar min katt? Jag har ju haft båda sedan innan jag flyttade hemifrån men dom kommer ju gå från att vara inne och utekatt och kunnat gå som de vill till att bara vara innekatt. Är det något mer som kan underlätta för katten?

jollycox
0

#6 Bygg på höjden. Katter lever på höjden till skillnad från hundar som mestadels är på golvet.  Sätt upp hyllor på väggen som katten kan hoppa på, kanske upp på en garderob eller så.

Köp lite olika leksaker, eller gör själv, för att aktivera. En hopknycklad pappersbit kan vara himla skoj att busa med. Mina katter älskar spö-leksaker, en lång pinne(som jag håller i) med ett snöre i ena änden, dom skulle säkert älska att bara jaga snöret men jag har fäst en liten virkad boll. Dom gillar också fjädervippor.

Har du någon balkong som du kan näta in? eller ett fönster? Du kan ju också vänja katten vid sele och gå ut med den. Ett tips är då att ta ut katten med transportburen så den inte förknippar dörren med att gå ut. Kan ändå hända att den kommer sitta och jama vid dörren eftersom den är van att gå ut.

CissiD
0

#7 Hur sätter man upp ett sådant nät? Jag kan inte riktigt lista ut hur man ska få upp. Men så har jag aldrig ett ett heller. Finns det någon bild på det? Är orolig att hon ska hoppa (3 våningar ner på asfalt) så är inte ens säker på att jag vågar öppna den dörren. Hon var rymningsexpert när hon var yngre och har hoppat från höjder jag aldrig trodde en katt skulle hoppa från. Klarat sig bra men så har de alltid varit gräs under med. 

Ja leksaker kommer jag att ha till henne. Fjädrar brukar hon tycka är kul.

jollycox
0

Jag har själv bara gjort nätramar för fönster men sök här på sajten på näta in balkong så kommer det upp flera trådar.

CissiD
0

#9 tack för tipset!