Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1308 ggr
Dooris
1

Att rädda kattungar

Det är så här att det finns en gammal man som har en hel del katter och två av dessa katter har fått ungar. De yngsta är väl kanske runt 4-5 veckor gamla och de äldre är runt 8 veckor. 

Nu är det så här att denna gamla man har hemtjänst och hemtjänsten ska göra sig av med dessa kattungar. De låter inte ungarna bli äldre än ca 8 veckor då de vid den åldern börjar ge sig ut på egna äventyr och hemtjänsten vill inte att ungarna ska springa ut och sen aldrig komma in igen. De vill alltså förhindra att katterna blir helt förvildade och fortsätter att föröka sig. Så därför kommer dessa ungar som nu lever hos denna gamla man att avlivas rätt snart. 

Nu är det så att vi har fått tillåtelse att "ta hur många ungar vi vill". Men jag vet inte hur jag ska göra. De 2 äldre ungarna börjar nu bli väldigt reserverade mot människor och de yngre är så små ännu så de får lite klapp och kel av människorna som springer hos den gamle. 

Helst av allt skulle jag vilja ta hit mammakatt till de yngre bebisarna och låta alla flytta hit, men mamman är förvildad så henne får man aldrig tag på och sen vet jag inte hur det hade fungerat med mina 3 nuvarande katter. Har heller inget rum där man kan hålla mammakatt instängd med kattungarna om man ens skulle få tag på henne. 

Men jag vill iaf rädda dessa yngre kattungar men frågan är hur länge ska man låta dem bo kvar hos sin mamma? Jag VET att kattungar inte får flytta ifrån sin mamma innan 12 veckor, men så länge kan vi inte vänta. 

Så frågan är nu, ska vi rädda 1-2 av dessa ungar (eller alla) och ta dem ifrån sin mamma innan 12 veckor eller ska vi låta dem få somna in? Vad är bäst för kattungarna? 

Här väntar ett liv som kastrerad och ID-märkt tillsammans med 3 vuxna hankatter.

[[eskils_]]
6

Prio 1 måste vara att snarast boka tid för kastrering av alla mannens okastrerade katter över 4 månader! Förklara för honom att det är det bästa för dem. Argument finns här.

Hur många vuxna katter har han?

Hemtjänsten kan väl inte bestämma över dessa katters liv? Förklara för dem att man inte får skilja mamma och ungar före 12 veckors ålder. Och håll ungarna inne tills dess.

Har mannen några anhöriga eller grannar som kan hjälpa honom med kattproblemet?

Visst är det bra om du kan rädda ett par kattungar. Var i landet är detta? Finns någon bra kattförening i närheten, som kan hjälpa till att fånga mamman?

Dooris
0

Jag vet inte hur många katter han har, jag vet inte heller var han bor exakt. Jag har själv aldrig träffat honom. Jag vet inte ens hans namn. 

Detta verkar inte vara första gången han får kattungar, så därför vet nog hemtjänsten vad dem gör. De vill förhindra att det blir fler vilda katter. Sen om de har pratat med honom om att kastrera katterna eller helt enkelt ta bort några av vuxna katterna också vet jag ingenting om. Och där kan jag tyvärr inte hjälpa till heller. Jag tror mannen är rätt ensam så det finns varken grannar eller närstående. Endast hemtjänsten. 

Det jag kan göra är att få hjälp med att få hem några kattungar och ge dem ett riktigt liv. Mer kan jag inte göra.

[[eskils_]]
3

Fint att du engagerar dig! 🌺

Antar att du känner någon i hemtjänsten, som har berättat om mannen för dig? Den personen kan väl försöka räkna hur många katter han har. Man får nämligen inte ha fler än 9 vuxna katter, annars kan Länsstyrelsen gripa in och tvinga ägaren att kastrera dem. Om du får veta vad han heter kan du göra en anonym anmälan till Länsstyrelsen.

Om inte mannen är dement el dyl bör man väl kunna resonera med honom.

Det kan ju inte fortsätta så här, att en massa kattungar föds hela tiden och sedan blir avlivade efter några veckor…

Dooris
0

Känner och känner, det är en bekant. Personen tog kontakt med mig och sa att jag kunde ta hur många kattungar jag ville ha då personen vet att katter ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Så därför vet jag inget mer om situationen än att det finns ca7 kattungar där just nu. 

Visst kan jag försöka prata med denna bekant och be den räkna katterna och prata med mannen.  Men i slutändan är det ju upp till denne vad den gör och inte gör. Jag känner mig rätt maktlös. Jag kan iaf få hjälp med att få hem så många kattungar jag känner att jag vill rädda. Så min fråga är, hur länge ska man låta dem vara kvar hos mamman innan man tar hem dem? Ska man vänta så länge som möjligt vilket betyder att de bara blir mer och mer förvildade, eller ska man hämta hem dem tidigare? Att de får bo kvar i 12 veckor verkar ju omöjligt då de tydligen lyckas ta sig ut även om man försöker hålla dem inne. Jag vet ju inte, men eftersom mannen är gammal så kanske han råkar lämna en dörr eller fönster öppet och då är det ju kört om kattungarna är nyfikna och vill ut på upptäcksfärd.

[[eskils_]]
4

Du skriver: hemtjänsten ska göra sig av med dessa kattungar. De låter inte ungarna bli äldre än ca 8 veckor … Detta verkar inte vara första gången han får kattungar, så därför vet nog hemtjänsten vad dem gör. De vill förhindra att det blir fler vilda katter.

Jag tycker inte alls att det verkar som om hemtjänsten vet vad de gör, tvärtom. Om de ville hjälpa till att minska antalet hemlösa katter på ett vettigt sätt skulle de sluta ta 8-veckors kattungar till veterinären för avlivning gång på gång. De skulle istället ta katthonorna till veterinären för kastrering! Då behöver de bara åka till veterinären en gång istället för flera gånger, och det blir en engångskostnad som är klart lägre än avlivning av en massa ungar. De skulle spara tid och (den gamle mannens?) pengar och slippa tvinga veterinären att avliva friska djur.

Ellismakaroner
5

Om katter ligger dig väldigt varmt om hjärtat tycker jag verkligen du ska sluta känna dig maktlös och göra allt för att övertala dem att kastrera katterna och hjälpa alla de stackars katterna istället för någon enstaka unge🙂