Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2018 ggr
[HejHej!]
0

Köpa katt utomlands?

HejHej!

Jag har en fråga, är det olagligt att köpa katt utomlands och ta hem den till sverige?

Therese
0

Nej flera uppfödare köper in katter från utlandet :)

VildaVittra
5

Följer du de regler som finns angående avmaskning, märkning, vaccination och pass så är det inte olagligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[HejHej!]
0

2# Pass? Vad för sorts pass? (vaccination och allt annat kommer jag följa)

VildaVittra
1

#3 Det fixar du hos veterinären i det land du ska importera ifrån, dock är det ditt ansvar att hålla reda på vad som ska finnas i passet och inte veterinärens.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[HejHej!]
0

3# Hur mycket kostar det? och kan man inte bara fixa det hos veterinären i sverige?

annzoo
0

Vilket land ska du köpa katten ifrån? Beroende på land måste katten ha pass och rabiesvaccinering och inte för ung.

[HejHej!]
0

Sen undrar jag om man endast behöver pass och inte någon sorts rabies spruta för en sådan ung katt(ca 12v)?

VildaVittra
1

#5 Nej, det måste göras i det land där katten befinner sig. Och vad det kostar beror också på land. 

#7 Det beror på vilket land du importerar ifrån.

[HejHej!]
0

7# Jag tänker importera från Polen, behövs det då?

VildaVittra
0

#9 Ja, därifrån behövs det då det finns rabies där. Kattungen måste vara 12 veckor för att få vaccineras och sedan ska det gå 21 dagar innan ni reser, dock ska den avmaskas hos veterinären precis innan avresa. Dock är det ju inte speciellt dyrt i Polen med passet, det kostade mindre för min kompis hund än vad det gjorde för mig här i Sverige. 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/nyareglerforresormedhundkattochiller.4.3f310bf21497940761a1b863.html

oh-la
2

för att få importera en kattunge från polen krävs pass, rabiesvaccination och veterinärbesiktning. det är också viktigt att veta att man från och med årsskiftet inte får importera en katttunge eller hundvalp som är yngre än 15 veckor. en 12-veckors kattunge kommer alltså inte in i landet. vid införseln ska djuret anmälas till närmsta tullstation där kattens papper ska kontrolleras. pass ställs ut av veterinär polen.