Fel foder? tipps på nytt.
Hej.
Min katt äter just nu Brit Premium Cat Sterilised torfoder. Det har fungerat bra. Men i slutat av april så blev han sjuk. Han spydde åt inte, drack inte och bara sov. Hos veterinären blev det dropp och provtagning. Och det va två prover som visade alldeles för höga lever värden. Så det blev ultraljud för att kolla leven. Men dom såg inget. Så han fick äta special foder som är snäll mot levern i en månad och sen tog dom nya prover. Och allt va bra. Så nu äter han det gamla fodret igen. Och är sitt gamla jag igen. Men han fäller jätte jätte jätte mycket efter detta. När jag borstar han märker man att han har Mjäll oxå. Läste på nätet att det kan vara för att han äter fel foder. Så idag har jag bestämt att åka och köpa nytt foder till han.
Min frågan är om ni har förslag på ett bättre foder.
Han är 4 år gammal i år. Steriliserad innekatt.
===
Spannmålsfritt? Applaws torrfoder? Mjau eller Bozitas blötfoder?
Utan spannmål. Blötmat får han i bland och det är alltid lite olika men oftast en gångs portioner som finns att köpa.
Rekommenderar som vanligt att gå över på enbart blötmat (Mjau eller Bozita), om man inte vill BARFa (ge rå föda, du kan läsa mer på barf.ifokus.se)
//Jessie
Om katten haft höga levervärden så är det väl särskilt viktigt att han får en kost fri från diverse tillsatser? 🤔
Jag tycker absolut du ska försöka barfa TS, och om du inte har möjlighet till det, ge blötmat med minimalt med tillsatser (även de kan innehålla färgämnen, socker, stabiliseringsmedel m.m.) m a o Mjau eller Bozita.
Att barfa är inte så svårt:
Och du behöver inte kunna allt från början, det räcker med att du har en frys och börjar göra som jag beskriver i artikeln, och så kan du få massor med hjälp inne på BARF iFokus!😃
Bozita fick han som katt unge och då pajade hans mage totalt. Stakan åt ris och tonfisk i flera veckor. Djuraffären tipsade om Brit care och pure natural kattmat. även Orijen Regional Red Cat. Men det har jag försökt med förut. Och det gillade han inte.
Kan det vara att ni bytte foder ganska snabbt när han var kattunge? Om man byter direkt från torrfoder till blötfoder, då får katten lätt diarré eftersom blötfoder innehåller mycket mer vatten än torrfoder. Viktigt att fasa över sakta, så man ger liite blötfoder, kanske en tesked, på torrfodret, i några dagar, sedan två teskedar (och samtidigt minskar mängden torrfoder lite). Forstätt så tills allt torrfoder bytts ut till blötfoder. Då ska det inte vara några problem!